Rose d’Or til «Kuppel 16».

Rose d’Or til «Kuppel 16».

Den norske sci-fi-serien «Kuppel 16» ble tildelt en Rose d’Or innen barne og ungdomskategorien på årets utgave av Rose d’Or Awards i London.

Foto: Flo Fagerli og Andrea Bræin Hovig i «Kuppel 16».

Det var under den årlige bransjesamlingen Content London (C21) at prisene ble delt ut. Det er fjerde gang C21 Drama Summit arrangerer prisutdelingen på vegne av European Broadcasting Union. C21 er et sentralt møtested for den internasjonale dramabransjen.

Kuppel 16 og serieskaper Thomas Seebergs Torjussen nådde opp i knivskarp konkurranse blant en lang rekke internasjonale kandidater. NRK-serien er produsert av Eric Vogel og Ingunn Sundelin i Tordenfilm (les vårt intervju med dem om seriens markante klimaprofil). Serien er en samproduksjon med nederlandske Big Blue Productions og produsent Fleur Winters. Også DR, SVT, Yle, Storyline Studios, NPO, BNNVARA er med som samprodusenter.

Da Rushprint hadde serieskaper Seeberg Torjussen som gjest i Filmsamtalen i fjor kunne han fortelle at det ikke fantes så mange norske forløpere til serieuniverset han hadde skapt (bl.a sammen med Daniel Voldheim som co-regissør og sjefsfotograf, og Astrid Sætren som produksjonsdesigner). Han har isteden hentet inspirasjon fra både Aldous Huxleys Vidunderlige nye verden og serien Battlestar Galactica. Kuppel 16 er en sjelden fugl som en av ytterst få norske sci-fi-serier som omhandler konsekvensene av en klimakrise. I serien ser vi hvordan samfunnet kollapser og vi får et nytt klasseskille – mellom en elite som lever inne i trygge selvforsynte kupler, og de som lever utenfor. Sentralt for handlingen står en uventet allianse mellom tenåringene Anton (Johannes Blumenthal) og Emma (Flo Fagerli), som lever på hver sin side av klassesamfunnet.

Etter hvert tegner de til å bli lik Romeo og Julie, en øst- og vestsidehistorie, skrev Jon Inge Faldalen her på rushprint.no. 

«Og de unge synes å reise seg mot de voksnes hykleri. Men kan fortellingen om framtiden handle om noe annet enn samtiden? Søken etter det rene viser utopiens intoleranse, et klassesamfunn og politisk landskap med såkalte «planetsvikere» og «99 prosent»-bevegelsers «riv kuplene». Det er borgerlønn, premium matabonnement, overvåking, moralpanikk, smartteknologier, fake news og deep fake videoer»

Rose d’Or til «Kuppel 16».

Rose d’Or til «Kuppel 16».

Den norske sci-fi-serien «Kuppel 16» ble tildelt en Rose d’Or innen barne og ungdomskategorien på årets utgave av Rose d’Or Awards i London.

Foto: Flo Fagerli og Andrea Bræin Hovig i «Kuppel 16».

Det var under den årlige bransjesamlingen Content London (C21) at prisene ble delt ut. Det er fjerde gang C21 Drama Summit arrangerer prisutdelingen på vegne av European Broadcasting Union. C21 er et sentralt møtested for den internasjonale dramabransjen.

Kuppel 16 og serieskaper Thomas Seebergs Torjussen nådde opp i knivskarp konkurranse blant en lang rekke internasjonale kandidater. NRK-serien er produsert av Eric Vogel og Ingunn Sundelin i Tordenfilm (les vårt intervju med dem om seriens markante klimaprofil). Serien er en samproduksjon med nederlandske Big Blue Productions og produsent Fleur Winters. Også DR, SVT, Yle, Storyline Studios, NPO, BNNVARA er med som samprodusenter.

Da Rushprint hadde serieskaper Seeberg Torjussen som gjest i Filmsamtalen i fjor kunne han fortelle at det ikke fantes så mange norske forløpere til serieuniverset han hadde skapt (bl.a sammen med Daniel Voldheim som co-regissør og sjefsfotograf, og Astrid Sætren som produksjonsdesigner). Han har isteden hentet inspirasjon fra både Aldous Huxleys Vidunderlige nye verden og serien Battlestar Galactica. Kuppel 16 er en sjelden fugl som en av ytterst få norske sci-fi-serier som omhandler konsekvensene av en klimakrise. I serien ser vi hvordan samfunnet kollapser og vi får et nytt klasseskille – mellom en elite som lever inne i trygge selvforsynte kupler, og de som lever utenfor. Sentralt for handlingen står en uventet allianse mellom tenåringene Anton (Johannes Blumenthal) og Emma (Flo Fagerli), som lever på hver sin side av klassesamfunnet.

Etter hvert tegner de til å bli lik Romeo og Julie, en øst- og vestsidehistorie, skrev Jon Inge Faldalen her på rushprint.no. 

«Og de unge synes å reise seg mot de voksnes hykleri. Men kan fortellingen om framtiden handle om noe annet enn samtiden? Søken etter det rene viser utopiens intoleranse, et klassesamfunn og politisk landskap med såkalte «planetsvikere» og «99 prosent»-bevegelsers «riv kuplene». Det er borgerlønn, premium matabonnement, overvåking, moralpanikk, smartteknologier, fake news og deep fake videoer»

MENY