Oslo satser millioner på nytt filmsenter

Oslo satser millioner på nytt filmsenter

På fire år vil Oslo kommune sette av 20 millioner kroner til filmsenter (med eller uten Viken filmsenter), en filmkommisjon, til festivalstøtte og for å få en ordentlig internasjonal filmfestival i Oslo, sier byråd for kultur, Hallstein Bjercke til Dagsavisen i dag. Prosjektet Vega Scene får dessuten to millioner for satsingen på et uavhengig film- og teaterhus ved Akerselva.

Et bemidlet filmsenter er gode nyheter for filmbransjen i Oslo som gradvis holder på å omdefinere seg til en regional aktør i forbindelse med at regjeringen ønsker å gi den regionale filmen større betydning. For en ukes tid siden holdt Oslo kommune et lite innspillsseminar for bransjens aktører om hva som bør vektlegges når hovedstaden skal meisle ut en ny politikk på filmfeltet. Bjercke og Oslo kommune har fått mye kritikk for å ha inntatt en for passiv holdning og for å ha ”mistet” den internasjonale filmversjonen av Jo Nesbøs Snømannen til Stockholm (selv om siste ordet i den saken ikke er sagt).

Blant annet mente Rushprints redaktør at Oslo lenge har sovet i timen: «Den varslede regionaliseringen fra den nye regjeringen vil tvinge Oslo kommune til å bli mer aktiv på filmfeltet. I dag gjør kommunen fint lite», skrev han i 2013. Ett år senere hadde det ikke skjedde noe mer, konstaterte han i Aftenposten: ”Mens Stockholm og København for lengst har utarbeidet strategier for hva hovedstedene vil med filmsektoren, ser det ikke ut som Oslo har noen langsiktige planer eller verktøy for å håndtere seriøse henvendelser».

Bjercke har siste året kommet på banen og varslet i sommer at det ville komme ”en rekke tiltak som skal gjøre Oslo til en attraktiv filmby både for den lokale filmindustrien, befolkningen og for internasjonal filmbransje” (sitat Aftenposten).

Om et nytt filmsenter i Oslo vil slå seg sammen med Viken filmsenter i Drammen (og den såkalte Oslofjord-regionen) gjenstår å se. Men Ånund Austenå i Viken var i hvert fall i sommer entusiastisk på vegne av Oslos filmplaner.

”Det er mange gode og viktige grunner til at også Oslo trenger å være dekket av et filmsenters tilbud”, skrev han i et innlegg i Rushprint:

«Det konkrete, geografiske skillet mellom Oslo og Akershus er i mange tilfeller ikke relevant for hvordan bransjen i denne hovedstadsregionen tenker, arbeider og forflytter seg. En fortsatt dialog med Oslo om disse spørsmålene er viktig – og spennende. Den dialogen er velkommen, og framtiden for film i Oslo er åpen, lys og full av muligheter.

Tidligere denne uka var byråd Bjercke ifølge NTB i London for å møte produsentene av den kommende Hollywood-filmatiseringen av Jo Nesbøs «Snømannen». Working Title, som sitter på rettighetene har vurdert å legge filmatiseringen til Stockholm, og Oslo kommune vedtok i juni – etter sterk kritikk av blant annet reiselivsnæringen – å bidra med 1,5 millioner kroner til filmatiseringen dersom den blir lagt til Norge.

– Prosessen med å få «Snømannen» til Oslo har avdekket at man må jobbe profesjonelt med disse tingene for å lykkes. Derfor vil vi etablere en egen filmkommisjon for Oslo som kan hente inn flere internasjonale produksjoner til Oslo, sier Bjercke til NTB.

Les også:

– Et nytt filmsenter i Oslo får stor betydning for filmbransjen

Oslo satser millioner på nytt filmsenter

Oslo satser millioner på nytt filmsenter

På fire år vil Oslo kommune sette av 20 millioner kroner til filmsenter (med eller uten Viken filmsenter), en filmkommisjon, til festivalstøtte og for å få en ordentlig internasjonal filmfestival i Oslo, sier byråd for kultur, Hallstein Bjercke til Dagsavisen i dag. Prosjektet Vega Scene får dessuten to millioner for satsingen på et uavhengig film- og teaterhus ved Akerselva.

Et bemidlet filmsenter er gode nyheter for filmbransjen i Oslo som gradvis holder på å omdefinere seg til en regional aktør i forbindelse med at regjeringen ønsker å gi den regionale filmen større betydning. For en ukes tid siden holdt Oslo kommune et lite innspillsseminar for bransjens aktører om hva som bør vektlegges når hovedstaden skal meisle ut en ny politikk på filmfeltet. Bjercke og Oslo kommune har fått mye kritikk for å ha inntatt en for passiv holdning og for å ha ”mistet” den internasjonale filmversjonen av Jo Nesbøs Snømannen til Stockholm (selv om siste ordet i den saken ikke er sagt).

Blant annet mente Rushprints redaktør at Oslo lenge har sovet i timen: «Den varslede regionaliseringen fra den nye regjeringen vil tvinge Oslo kommune til å bli mer aktiv på filmfeltet. I dag gjør kommunen fint lite», skrev han i 2013. Ett år senere hadde det ikke skjedde noe mer, konstaterte han i Aftenposten: ”Mens Stockholm og København for lengst har utarbeidet strategier for hva hovedstedene vil med filmsektoren, ser det ikke ut som Oslo har noen langsiktige planer eller verktøy for å håndtere seriøse henvendelser».

Bjercke har siste året kommet på banen og varslet i sommer at det ville komme ”en rekke tiltak som skal gjøre Oslo til en attraktiv filmby både for den lokale filmindustrien, befolkningen og for internasjonal filmbransje” (sitat Aftenposten).

Om et nytt filmsenter i Oslo vil slå seg sammen med Viken filmsenter i Drammen (og den såkalte Oslofjord-regionen) gjenstår å se. Men Ånund Austenå i Viken var i hvert fall i sommer entusiastisk på vegne av Oslos filmplaner.

”Det er mange gode og viktige grunner til at også Oslo trenger å være dekket av et filmsenters tilbud”, skrev han i et innlegg i Rushprint:

«Det konkrete, geografiske skillet mellom Oslo og Akershus er i mange tilfeller ikke relevant for hvordan bransjen i denne hovedstadsregionen tenker, arbeider og forflytter seg. En fortsatt dialog med Oslo om disse spørsmålene er viktig – og spennende. Den dialogen er velkommen, og framtiden for film i Oslo er åpen, lys og full av muligheter.

Tidligere denne uka var byråd Bjercke ifølge NTB i London for å møte produsentene av den kommende Hollywood-filmatiseringen av Jo Nesbøs «Snømannen». Working Title, som sitter på rettighetene har vurdert å legge filmatiseringen til Stockholm, og Oslo kommune vedtok i juni – etter sterk kritikk av blant annet reiselivsnæringen – å bidra med 1,5 millioner kroner til filmatiseringen dersom den blir lagt til Norge.

– Prosessen med å få «Snømannen» til Oslo har avdekket at man må jobbe profesjonelt med disse tingene for å lykkes. Derfor vil vi etablere en egen filmkommisjon for Oslo som kan hente inn flere internasjonale produksjoner til Oslo, sier Bjercke til NTB.

Les også:

– Et nytt filmsenter i Oslo får stor betydning for filmbransjen

MENY