– En trist dag for filmmiljøet i Bergen

– En trist dag for filmmiljøet i Bergen

Denne uken ble Flimmer Film slått konkurs. For Bergen og filmmiljøet på vestlandet representerer det et skritt tilbake, sier Stine Tveten i Vestnorsk filmsenter, som her forteller om betydningen selskapet har hatt for norsk film.

Foto: Flimmer Film har gått ned, men vil «Fjorden Cowboys» (foto) dras med i dragsuget?

Produksjonsselskapet Flimmer Film ble denne uken slått konkurs i Bergen tingrett. Det skjer etter en lengre periode med økonomiske utfordringer. De siste tre årene har omsetningen i selskapet falt fra 21 millioner kroner i 2015 til drøye 13,5 millioner i 2017. En av de som har forsøkt å redde selskapet, Jan Ove Årsæther, sier til Bergens Tidende at problemene ikke lot seg løse.

– Jeg har i trekvart år prøvd å redde Flimmer Film, men når vi har løst et stort problem, har det dukket opp nye. Flimmer har vært flinke til å lage innhold, men ikke så flinke til å drive butikk.

Dermed forsvinner et av Norges ledende selskaper innen produksjon av dokumentar. Selskapet er kanskje mest kjent de siste årene for det populære TV2-programmet Fjorden Cowboys, men har gjennom en årrekke levert prisbelønte dokumentarfilmer som Drone og dokumentarserier som Krigens Pris.

Leder av Vestnorsk filmsenter, Stine Tveten, synes det er trist at en av kontinuitetsbærerne innen produksjon av dokumentar i Norge er forsvunnet. Selskapet tilhører en stamme med selskaper i vestlandsregionen som har bygd seg opp over lang tid blant annet gjennom samarbeid med TV2. Ved siden av blant andre Pandora i Bergen, Piraya i Stavanger, Ekkofilm i Trondheim og nå UpNorth i flere byer har Flimmer Film stått i bresjen for flere store løft innen norsk dokumentar i filmregionene.

– At et selskap som Flimmer Film ikke klarer seg, det er nedslående. For det første er det trist for de ansatte og de som er involvert i prosjektene. For Bergen og miljøet på vestlandet blir et skritt tilbake, men det rammer også norsk dokumentarfilm. Flimmer var lenge blant de største i landet.

Alle filmmiljøer er sårbare når en så sentral produsent går ned.

– Det blir et tomrom. Det blir som da Alligator, som blant annet sto bak Nokas, gikk ned for noen år siden. Flimmer Film har ikke bare produsert, de har satset på talenter og knyttet dem til seg gjennom utvikling av prosjekter. De har satset bredt for å kunne holde folk i arbeid. Da blir også fallet vondere. Det er denne balansen som er utfordrende for alle selskaper i Norge: noen må utvikle nye prosjekter parallelt med at man holder på å produsere, og det krever ressurser og god økonomistyring.

– Flimmer var et av de mest aktive og allsidige, og det var mye gøy de satte igang. Det var stort hva de fikk til med Fjorden Cowboys, en bred underholdningsdokumentar som ingen her hjemme før hadde sett maken til. Parallellt produserte de en dokumentarserie om Døden, og den internasjonale suksessen Drone. Selskapet hadde en helt spesiell dynamikk og spredning, og gjorde lenge mye riktig.

Heldigvis vil mange av de som har vært aktive i selskapet fortsette – selskapet forsvinner, men ikke de kreative kreftene, understreker Tveten.

– Selskaper vokser og krymper alt ettersom hvor mange prosjekter de har gående. For de ansatte er dette selvsagt alvorlig, men for de som til en hver tid har vært inne og jobbet på prosjektbasis, de har gått videre. Vi mister ikke alle gode hoder her, heldigvis. Selskapet har hatt en del prosjekter under utvikling, så vi får håpe at de kan leve videre, og det er selvsagt noe vi i Vestnorsk filmsenter er opptatt av – vi har jo gitt flere av dem støtte.

Til tross for tilbakeslaget er Tveten optimistisk på vegne av produksjonsmiljøet i Bergen, og er sikker på at mange av aktørene fra Flimmer vil dukke opp gjennom nye konstellasjoner. Forrige uke meldte vi om at Screen Story hadde knyttet til seg de tidligere Flimmer-medarbeiderne Stian Servoss og Thorvald Nilsen, og sammen med Pandora har dette selskapet blitt størst i vestlandsregionen.

– Akkurat nå er Pandora størst i Bergen, med 20 ansatte. De har drevet et vekselbruk mellom store dokuserier for tv, som Tid for hjem og dokumentarer som de Lasse Gallefoss har gjort med Leo Ajkic som programleder. Men den frittstående «sta» dokumentarprodusenten som Øyvind Sandberg eller Frode Fimland, som vi jo elsker, den typen ser vi ikke mye til lenger. I dag går som regel dokumentaristene inn i større selskaper.

Hvordan konkursen vil ramme selskapets største satsing, Fjorden Cowboys, er uklart. Norsk filmforbund, som forvalter rettighetene til mange filmarbeidere som jobber på produksjonen, vurderer nå om TV2 har juridisk rett til å vise neste sesong. TV2 melder på sin side til Bergens Tidende at serien skal vises som planlagt.

– Det er gjort avtale med produksjonsselskapet Maverix om å ferdigstille sesongen. Hva som skjer med rettighetene til «Fjorden Cowboys», må vi komme tilbake til, sier presseansvarlig for «Fjorden Cowboys» i TV2, Alex Iversen.

– En trist dag for filmmiljøet i Bergen

– En trist dag for filmmiljøet i Bergen

Denne uken ble Flimmer Film slått konkurs. For Bergen og filmmiljøet på vestlandet representerer det et skritt tilbake, sier Stine Tveten i Vestnorsk filmsenter, som her forteller om betydningen selskapet har hatt for norsk film.

Foto: Flimmer Film har gått ned, men vil «Fjorden Cowboys» (foto) dras med i dragsuget?

Produksjonsselskapet Flimmer Film ble denne uken slått konkurs i Bergen tingrett. Det skjer etter en lengre periode med økonomiske utfordringer. De siste tre årene har omsetningen i selskapet falt fra 21 millioner kroner i 2015 til drøye 13,5 millioner i 2017. En av de som har forsøkt å redde selskapet, Jan Ove Årsæther, sier til Bergens Tidende at problemene ikke lot seg løse.

– Jeg har i trekvart år prøvd å redde Flimmer Film, men når vi har løst et stort problem, har det dukket opp nye. Flimmer har vært flinke til å lage innhold, men ikke så flinke til å drive butikk.

Dermed forsvinner et av Norges ledende selskaper innen produksjon av dokumentar. Selskapet er kanskje mest kjent de siste årene for det populære TV2-programmet Fjorden Cowboys, men har gjennom en årrekke levert prisbelønte dokumentarfilmer som Drone og dokumentarserier som Krigens Pris.

Leder av Vestnorsk filmsenter, Stine Tveten, synes det er trist at en av kontinuitetsbærerne innen produksjon av dokumentar i Norge er forsvunnet. Selskapet tilhører en stamme med selskaper i vestlandsregionen som har bygd seg opp over lang tid blant annet gjennom samarbeid med TV2. Ved siden av blant andre Pandora i Bergen, Piraya i Stavanger, Ekkofilm i Trondheim og nå UpNorth i flere byer har Flimmer Film stått i bresjen for flere store løft innen norsk dokumentar i filmregionene.

– At et selskap som Flimmer Film ikke klarer seg, det er nedslående. For det første er det trist for de ansatte og de som er involvert i prosjektene. For Bergen og miljøet på vestlandet blir et skritt tilbake, men det rammer også norsk dokumentarfilm. Flimmer var lenge blant de største i landet.

Alle filmmiljøer er sårbare når en så sentral produsent går ned.

– Det blir et tomrom. Det blir som da Alligator, som blant annet sto bak Nokas, gikk ned for noen år siden. Flimmer Film har ikke bare produsert, de har satset på talenter og knyttet dem til seg gjennom utvikling av prosjekter. De har satset bredt for å kunne holde folk i arbeid. Da blir også fallet vondere. Det er denne balansen som er utfordrende for alle selskaper i Norge: noen må utvikle nye prosjekter parallelt med at man holder på å produsere, og det krever ressurser og god økonomistyring.

– Flimmer var et av de mest aktive og allsidige, og det var mye gøy de satte igang. Det var stort hva de fikk til med Fjorden Cowboys, en bred underholdningsdokumentar som ingen her hjemme før hadde sett maken til. Parallellt produserte de en dokumentarserie om Døden, og den internasjonale suksessen Drone. Selskapet hadde en helt spesiell dynamikk og spredning, og gjorde lenge mye riktig.

Heldigvis vil mange av de som har vært aktive i selskapet fortsette – selskapet forsvinner, men ikke de kreative kreftene, understreker Tveten.

– Selskaper vokser og krymper alt ettersom hvor mange prosjekter de har gående. For de ansatte er dette selvsagt alvorlig, men for de som til en hver tid har vært inne og jobbet på prosjektbasis, de har gått videre. Vi mister ikke alle gode hoder her, heldigvis. Selskapet har hatt en del prosjekter under utvikling, så vi får håpe at de kan leve videre, og det er selvsagt noe vi i Vestnorsk filmsenter er opptatt av – vi har jo gitt flere av dem støtte.

Til tross for tilbakeslaget er Tveten optimistisk på vegne av produksjonsmiljøet i Bergen, og er sikker på at mange av aktørene fra Flimmer vil dukke opp gjennom nye konstellasjoner. Forrige uke meldte vi om at Screen Story hadde knyttet til seg de tidligere Flimmer-medarbeiderne Stian Servoss og Thorvald Nilsen, og sammen med Pandora har dette selskapet blitt størst i vestlandsregionen.

– Akkurat nå er Pandora størst i Bergen, med 20 ansatte. De har drevet et vekselbruk mellom store dokuserier for tv, som Tid for hjem og dokumentarer som de Lasse Gallefoss har gjort med Leo Ajkic som programleder. Men den frittstående «sta» dokumentarprodusenten som Øyvind Sandberg eller Frode Fimland, som vi jo elsker, den typen ser vi ikke mye til lenger. I dag går som regel dokumentaristene inn i større selskaper.

Hvordan konkursen vil ramme selskapets største satsing, Fjorden Cowboys, er uklart. Norsk filmforbund, som forvalter rettighetene til mange filmarbeidere som jobber på produksjonen, vurderer nå om TV2 har juridisk rett til å vise neste sesong. TV2 melder på sin side til Bergens Tidende at serien skal vises som planlagt.

– Det er gjort avtale med produksjonsselskapet Maverix om å ferdigstille sesongen. Hva som skjer med rettighetene til «Fjorden Cowboys», må vi komme tilbake til, sier presseansvarlig for «Fjorden Cowboys» i TV2, Alex Iversen.

MENY