Filmbransjen må forsvare sine støtteordninger. Men debatten omkring konsulentrollen har verken gitt oss gode nok svar eller spørsmål, mener Audun Engelstad som også etterlyser NFIs evne til utredning.
Filmbransjen må forsvare sine støtteordninger. Men debatten omkring konsulentrollen har verken gitt oss gode nok svar eller spørsmål, mener Audun Engelstad som også etterlyser NFIs evne til utredning.
Ai, ai, for en artig tid det er for norsk film. I alle fall sett utenfra. Den massive nedsablingen av Pax ble fulgt av en rekke kritiske oppslag i både avis, radio og på tv, der den elendige tilstanden ble debattert. Flere filmer etter hverandre fikk svært dårlige kritikker. Publikumstallene stupte og en rekke filmer ser ikke ut til å kunne oppnå de nødvendige 10.000 solgte billetter som skal til for å utløse etterhåndsstøtten. Tilliten til norsk film synker som en stein, merkevaren risikerer å bli ødelagt. Det rettes et kritisk lys mot konsulentordningen. Den er problematisk. En statlig smaksdommer som får bransjen til å logre servilt med halen. Det tyder på dårlig selvtillit. Dessuten er ordningen alt for lukket, det gis ikke nok innsyn i de beslutningene som fattes, eller i evalueringene i ettertid. Jo, det er nok konsulentordningen som er det største problemet. I stedet burde man ha….ja, hva bør man ha i stedet for konsulenter? Det perspektivet ser ikke ut til å komme frem i debatten. Derimot tas det til ordet for å ha enda en konsulent. Så da er det ikke konsulentene det er noe galt med, men det at det er for få av dem.
Men hei, alt dette har vi uansett lagt bak oss. 2011 kommer til å bli det beste norske filmåret, ever, skal vi tro filmkonsulent Thomas Robsahm (sagt under Filmsamtalen). Det betyr bedre enn de kunstneriske toppårene 1997 og 2006, og bedre enn det superoptimistiske 2003, da den ene filmen etter den andre fikk terningkast fem eller seks, og filmene jevnt over trakk 180.000 eller flere. Så da er vel alt greit, det er ingenting galt med norsk film. Bare vent, til høsten er alt glemt. Det er faktisk glemt allerede.
Før man trekker et siste glemselens sukk kan det være greit å huske på følgende: I løpet av de siste ti årene har det samlet sett blitt bevilget rundt 3 milliarder til film- og fjernsynsproduksjon. På samme måte som legitimiteten til tv-lisensen baserer seg på at NRK kan levere programmer som når en million seere samtidig som de også skal ha programmer som er dannende, opplysende, utfordrende, og på samme måte som institusjonsteatrenes legitimitet ligger i at de både kan fylle hovedscenen og den mer alternative biscenen, på samme måte skal norske filmer inneholde både brede anlagte filmer og smale utforskende filmer. Dette er ikke kontroversielt. Men det betyr også en form for repertoarpolitikk, og det er visst nok mer kontroversielt, av en eller annen grunn.
Det betyr også at det ikke er krise at en overambisiøs film bommer totalt. Det er slik vi vil ha det. Det betyr også at det ikke er krise om den neste Trier- eller Lien-filmen bare når ut til 40.000. Dumt, selvsagt, men heller ikke noe mer. Det er ikke så lenge siden 60.000 solgte billetter ble regnet for en moderat suksess. Vi har ikke hatt så stor befolkningsvekst de siste 15 årene at det ikke lenger bør regnes for et akseptabelt besøkstall. Det er på tide å kvitte seg med noen av Giskes anabole steroider.
Hvis man ønsker seg en annen tilskuddsordning enn dagens bør man også kunne beskrive hvordan de overordnede hensyn som filmsektoren er underlagt vil bli ivaretatt (det vil si en rimelig fordeling mellom brede og smale filmer, filmer rettet mot barn og unge, dokumentar og tv-dramaer). Det er denne spredningen av filmuttrykk som er med på å gi legitimitet til de mange hundre millionene som årlig tildeles filmsektoren over statsbudsjettet.
Lukk øynene et øyeblikk og tenk på politiske meningsmålinger. Ved neste Stortingsvalg (to år er riktignok lang tid i politikken) risikerer vi en helt blå regjering. Høyre har ikke hatt en kulturminister siden Lars Roar Langslet (1981-1986), og tenketanken Civita har ikke kulturpolitikk på sin agenda. Det eneste kulturpolitiske utspillet til Høyre de siste årene er vel egentlig Torbjørn Røe Isaksens forslag om å avvikle NRK-lisensen. Frps mest iherdige kulturpolitiske talsmenn, Ulf Erik Knudsen og Ib Thomsen, markerer seg enten med å hevde at Drammens viktigste kulturbidrag er Hotell Cæsar-Svein (glem byens fantastiske barneteater eller markante poeter og forfattere, her er det den privatfinansierte folkekulturen som gjelder) eller ved å skrive nedsettende om kultureliten. Hva slags filmpolitikk en blå regjering vil komme med er ikke godt å forutse.
I denne situasjonen bør filmbransjen finne ut hvordan den vil innrette seg og forsvare det som tross alt er rimelig sjenerøse støtteordninger. Debatten omkring konsulentrollen tyder på at filmbransjen verken har gode svar og heller ikke gode spørsmål. Dette demonstrerer problemet ved at NFIs utredningsavdeling er mer eller mindre desimert. En virksom utredningsavdeling ville kunne utrede alternative støttemodeller, pro et contra og kostnader ved disse, sammenholdt med dagens system. Tall og fakta har en tendens til å veie tungt i debatter. For de som ikke tror dette er viktig kan tenke tilbake på hvordan moderniseringsminister Morten Meyer overkjørte både bokbransjen og kulturminister Svarstad Haugland i forbindelse med den nye bokhandelavtalen.
Uten at man finner ut hvordan man skal møte en eventuelt blå regjering, risikerer man at det første den nye kulturministeren gjør er å kontakte PWC eller Rambøll eller et annet konsulentbyrå og bestiller en ny filmpolitikk. Det er ikke sikkert at man blir fornøyd med resultatet.
Audun Engelstad er førsteamanuensis ved Høgskolen i Lillehammer. Han skriver fast for Rushprint.no
Tidligere innlegg av Engelstad:
Den norske sjangerfilmen appell
Hva slags filmnasjon er vi (egentlig)?
Det store spørsmålet om kvinnene
Filmbransjen må forsvare sine støtteordninger. Men debatten omkring konsulentrollen har verken gitt oss gode nok svar eller spørsmål, mener Audun Engelstad som også etterlyser NFIs evne til utredning.
Ai, ai, for en artig tid det er for norsk film. I alle fall sett utenfra. Den massive nedsablingen av Pax ble fulgt av en rekke kritiske oppslag i både avis, radio og på tv, der den elendige tilstanden ble debattert. Flere filmer etter hverandre fikk svært dårlige kritikker. Publikumstallene stupte og en rekke filmer ser ikke ut til å kunne oppnå de nødvendige 10.000 solgte billetter som skal til for å utløse etterhåndsstøtten. Tilliten til norsk film synker som en stein, merkevaren risikerer å bli ødelagt. Det rettes et kritisk lys mot konsulentordningen. Den er problematisk. En statlig smaksdommer som får bransjen til å logre servilt med halen. Det tyder på dårlig selvtillit. Dessuten er ordningen alt for lukket, det gis ikke nok innsyn i de beslutningene som fattes, eller i evalueringene i ettertid. Jo, det er nok konsulentordningen som er det største problemet. I stedet burde man ha….ja, hva bør man ha i stedet for konsulenter? Det perspektivet ser ikke ut til å komme frem i debatten. Derimot tas det til ordet for å ha enda en konsulent. Så da er det ikke konsulentene det er noe galt med, men det at det er for få av dem.
Men hei, alt dette har vi uansett lagt bak oss. 2011 kommer til å bli det beste norske filmåret, ever, skal vi tro filmkonsulent Thomas Robsahm (sagt under Filmsamtalen). Det betyr bedre enn de kunstneriske toppårene 1997 og 2006, og bedre enn det superoptimistiske 2003, da den ene filmen etter den andre fikk terningkast fem eller seks, og filmene jevnt over trakk 180.000 eller flere. Så da er vel alt greit, det er ingenting galt med norsk film. Bare vent, til høsten er alt glemt. Det er faktisk glemt allerede.
Før man trekker et siste glemselens sukk kan det være greit å huske på følgende: I løpet av de siste ti årene har det samlet sett blitt bevilget rundt 3 milliarder til film- og fjernsynsproduksjon. På samme måte som legitimiteten til tv-lisensen baserer seg på at NRK kan levere programmer som når en million seere samtidig som de også skal ha programmer som er dannende, opplysende, utfordrende, og på samme måte som institusjonsteatrenes legitimitet ligger i at de både kan fylle hovedscenen og den mer alternative biscenen, på samme måte skal norske filmer inneholde både brede anlagte filmer og smale utforskende filmer. Dette er ikke kontroversielt. Men det betyr også en form for repertoarpolitikk, og det er visst nok mer kontroversielt, av en eller annen grunn.
Det betyr også at det ikke er krise at en overambisiøs film bommer totalt. Det er slik vi vil ha det. Det betyr også at det ikke er krise om den neste Trier- eller Lien-filmen bare når ut til 40.000. Dumt, selvsagt, men heller ikke noe mer. Det er ikke så lenge siden 60.000 solgte billetter ble regnet for en moderat suksess. Vi har ikke hatt så stor befolkningsvekst de siste 15 årene at det ikke lenger bør regnes for et akseptabelt besøkstall. Det er på tide å kvitte seg med noen av Giskes anabole steroider.
Hvis man ønsker seg en annen tilskuddsordning enn dagens bør man også kunne beskrive hvordan de overordnede hensyn som filmsektoren er underlagt vil bli ivaretatt (det vil si en rimelig fordeling mellom brede og smale filmer, filmer rettet mot barn og unge, dokumentar og tv-dramaer). Det er denne spredningen av filmuttrykk som er med på å gi legitimitet til de mange hundre millionene som årlig tildeles filmsektoren over statsbudsjettet.
Lukk øynene et øyeblikk og tenk på politiske meningsmålinger. Ved neste Stortingsvalg (to år er riktignok lang tid i politikken) risikerer vi en helt blå regjering. Høyre har ikke hatt en kulturminister siden Lars Roar Langslet (1981-1986), og tenketanken Civita har ikke kulturpolitikk på sin agenda. Det eneste kulturpolitiske utspillet til Høyre de siste årene er vel egentlig Torbjørn Røe Isaksens forslag om å avvikle NRK-lisensen. Frps mest iherdige kulturpolitiske talsmenn, Ulf Erik Knudsen og Ib Thomsen, markerer seg enten med å hevde at Drammens viktigste kulturbidrag er Hotell Cæsar-Svein (glem byens fantastiske barneteater eller markante poeter og forfattere, her er det den privatfinansierte folkekulturen som gjelder) eller ved å skrive nedsettende om kultureliten. Hva slags filmpolitikk en blå regjering vil komme med er ikke godt å forutse.
I denne situasjonen bør filmbransjen finne ut hvordan den vil innrette seg og forsvare det som tross alt er rimelig sjenerøse støtteordninger. Debatten omkring konsulentrollen tyder på at filmbransjen verken har gode svar og heller ikke gode spørsmål. Dette demonstrerer problemet ved at NFIs utredningsavdeling er mer eller mindre desimert. En virksom utredningsavdeling ville kunne utrede alternative støttemodeller, pro et contra og kostnader ved disse, sammenholdt med dagens system. Tall og fakta har en tendens til å veie tungt i debatter. For de som ikke tror dette er viktig kan tenke tilbake på hvordan moderniseringsminister Morten Meyer overkjørte både bokbransjen og kulturminister Svarstad Haugland i forbindelse med den nye bokhandelavtalen.
Uten at man finner ut hvordan man skal møte en eventuelt blå regjering, risikerer man at det første den nye kulturministeren gjør er å kontakte PWC eller Rambøll eller et annet konsulentbyrå og bestiller en ny filmpolitikk. Det er ikke sikkert at man blir fornøyd med resultatet.
Audun Engelstad er førsteamanuensis ved Høgskolen i Lillehammer. Han skriver fast for Rushprint.no
Tidligere innlegg av Engelstad:
Den norske sjangerfilmen appell
Hva slags filmnasjon er vi (egentlig)?
Det store spørsmålet om kvinnene
Hvert tredevte år går det fra rødt til blått og omvendt. Neste gang er om 2år. Problemet er at «aristokratene» som idag bevilger penger har skilt seg fra «folket» slik at mentaliteten har blitt å bestemme hva folket liker fremfor å lytte til dem/oss selv. Lytter man nøye nok finner man ut at man ønsker seg verken oppfølgere basert på et mettet etablert marked eller sosialrealistiske filmer. Man vil ha nyskapning med emosjonell undertone. Dagens ordninger har ikke rom for dette, og virker faktisk imot den overordnede hensikten i praksis. Når Frp snakker om å kutte filmsubsidiene helt, og drar frem Svein i hotell Cæsar som det største kulturbidraget fra Drammen, er dette en gjengjeldelse av usynligjøringen som dagens regjering har drevet med overfor de private nyskapende miljøene/folket i 30år. Det eneste man kan lære av forrige periode er at man ikke må posisjonere seg vekk fra hverdagen en gang til; i dagens politiske klima er det en såpass stor forskjell mellom den røde og blå siden at det ikke vil fungere å komme krypende i ettertid som Engelstad advarer imot forut for sin tid. Selv om det allerede eksisterer «store» private filmiljøer rundt i Norge som lever uavhengig av de røde subsidiene og mediene, vil det oppstå et kulturvakuum hvis ikke det gjøres tilpasninger allerede nå. Den mest effektive måten er å innføre den vedtatte incentivordningen for utenlandske investeringer i Norge, dette for å fremskynde nye kapitalstrømninger. «Faren» ved dette derimot, er at man risikerer å stemme blått ved påfølgende stortingsvalg 😉
På tide at filmbransjen begynner litt lobby virksomhet mot Høyre, et parti som kanskje har litt sympati for kulturlivet (FRP har nok ingen). Med privat finansiering betyr det at mer kommersielle filmer blir laget, og antagelig også at færre filmer blir produsert. Hadde man hatt noen gode suksesser å vise til rett før valget, så hadde man hadde tyngre argumenter, mener jeg. Men det er jo to år til valget, og innen den tid kan jo en ny stor suksess ha blitt produsert, kanskje Kon Tiki, Hodejegeren (den kommer kanskje for tidlig) eller noe annet uventet. Det gjelder å overbevise Høyre om at norsk film er like viktig som norsk litteratur. Uansett, start en dialog med høyresiden så fort som mulig.
I feel so much happier now I udnestarnd all this. Thanks!
23O44L vajwkrkuzxbs
Hvert tredevte år går det fra rødt til blått og omvendt. Neste gang er om 2år. Problemet er at «aristokratene» som idag bevilger penger har skilt seg fra «folket» slik at mentaliteten har blitt å bestemme hva folket liker fremfor å lytte til dem/oss selv. Lytter man nøye nok finner man ut at man ønsker seg verken oppfølgere basert på et mettet etablert marked eller sosialrealistiske filmer. Man vil ha nyskapning med emosjonell undertone. Dagens ordninger har ikke rom for dette, og virker faktisk imot den overordnede hensikten i praksis. Når Frp snakker om å kutte filmsubsidiene helt, og drar frem Svein i hotell Cæsar som det største kulturbidraget fra Drammen, er dette en gjengjeldelse av usynligjøringen som dagens regjering har drevet med overfor de private nyskapende miljøene/folket i 30år. Det eneste man kan lære av forrige periode er at man ikke må posisjonere seg vekk fra hverdagen en gang til; i dagens politiske klima er det en såpass stor forskjell mellom den røde og blå siden at det ikke vil fungere å komme krypende i ettertid som Engelstad advarer imot forut for sin tid. Selv om det allerede eksisterer «store» private filmiljøer rundt i Norge som lever uavhengig av de røde subsidiene og mediene, vil det oppstå et kulturvakuum hvis ikke det gjøres tilpasninger allerede nå. Den mest effektive måten er å innføre den vedtatte incentivordningen for utenlandske investeringer i Norge, dette for å fremskynde nye kapitalstrømninger. «Faren» ved dette derimot, er at man risikerer å stemme blått ved påfølgende stortingsvalg 😉
På tide at filmbransjen begynner litt lobby virksomhet mot Høyre, et parti som kanskje har litt sympati for kulturlivet (FRP har nok ingen). Med privat finansiering betyr det at mer kommersielle filmer blir laget, og antagelig også at færre filmer blir produsert. Hadde man hatt noen gode suksesser å vise til rett før valget, så hadde man hadde tyngre argumenter, mener jeg. Men det er jo to år til valget, og innen den tid kan jo en ny stor suksess ha blitt produsert, kanskje Kon Tiki, Hodejegeren (den kommer kanskje for tidlig) eller noe annet uventet. Det gjelder å overbevise Høyre om at norsk film er like viktig som norsk litteratur. Uansett, start en dialog med høyresiden så fort som mulig.
I feel so much happier now I udnestarnd all this. Thanks!
23O44L vajwkrkuzxbs