Norsk coproduksjon om lesbisk forhold forbys i Kenya

Norsk coproduksjon om lesbisk forhold forbys i Kenya

Som vi tidligere har meldt om er spillefilmen Rafiki den første kenyanske filmen som får premiere på filmfestivalen i Cannes, i sideprogrammet Un Certain Regard.

Filmen er co-produsert med det norske selskapet Ape & Bjørn ved Ruben Thorkildsen. Den norske finansieringen skjer gjennom samproduksjons-ordningen Sørfond som er rettet særlig mot produksjoner i land der filmproduksjon er ekstra utfordrende.

Og det er ingen tvil om at regissøren Wanuri Kahiu jobber under spesielt krevende forhold. Denne uken ble det nemlig klart at filmen hennes blir forbudt i hjemlandet. Filmen er basert på den prisbelønte romanen «Jambula Tree» som skildrer et lesbisk forhold under restriktive forhold i nabolandet Uganda.

Variety har hentet fram begrunnelsen bak forbudet fra det kenyanske medietilsynet, og det går spesifikt på denne skildringen av ”forbudt kjærlighet” mellom to døtre av politiske motstandere.

The movie’s depiction of “homosexual practices that run counter to the laws and the culture of Kenyan people”, heter det i uttalelsen. “It is our considered view that the moral of the story in this film is to legitimize lesbianism in Kenya contrary to the law and the Board’s content classification guidelines.”

Forbudet kommer samtidig med at kenyanske kulturmyndigheter forsøker å sole seg i glansen fra deltakelsen i Cannes. Om denne dobbelheten skyldes ulike meninger hos myndighetene, eller at de ikke hadde skjønt hva slags film Rafiki er, vites ikke. Men Kahiu er ikke den første filmskaperen i Kenya som opplever forbud på grunn av homofile innslag. Disney Channels serie Andi Mack ble forbudt i fjor da den andre sesongen viste seg å inneholde en rollefigur som var homofil.

I en uttalelse sier Kahiu at hun er dypt skuffet, men kommer med følgende oppfordring til det kenyanske kinopublikummet:

«I truly believe that an adult Kenyan audience is mature and discerning enough to be able to watch this film and have their own conversation… Rafiki is a reflection of society, and we need to be having conversations about what is happening in our society«.

Norsk coproduksjon om lesbisk forhold forbys i Kenya

Norsk coproduksjon om lesbisk forhold forbys i Kenya

Som vi tidligere har meldt om er spillefilmen Rafiki den første kenyanske filmen som får premiere på filmfestivalen i Cannes, i sideprogrammet Un Certain Regard.

Filmen er co-produsert med det norske selskapet Ape & Bjørn ved Ruben Thorkildsen. Den norske finansieringen skjer gjennom samproduksjons-ordningen Sørfond som er rettet særlig mot produksjoner i land der filmproduksjon er ekstra utfordrende.

Og det er ingen tvil om at regissøren Wanuri Kahiu jobber under spesielt krevende forhold. Denne uken ble det nemlig klart at filmen hennes blir forbudt i hjemlandet. Filmen er basert på den prisbelønte romanen «Jambula Tree» som skildrer et lesbisk forhold under restriktive forhold i nabolandet Uganda.

Variety har hentet fram begrunnelsen bak forbudet fra det kenyanske medietilsynet, og det går spesifikt på denne skildringen av ”forbudt kjærlighet” mellom to døtre av politiske motstandere.

The movie’s depiction of “homosexual practices that run counter to the laws and the culture of Kenyan people”, heter det i uttalelsen. “It is our considered view that the moral of the story in this film is to legitimize lesbianism in Kenya contrary to the law and the Board’s content classification guidelines.”

Forbudet kommer samtidig med at kenyanske kulturmyndigheter forsøker å sole seg i glansen fra deltakelsen i Cannes. Om denne dobbelheten skyldes ulike meninger hos myndighetene, eller at de ikke hadde skjønt hva slags film Rafiki er, vites ikke. Men Kahiu er ikke den første filmskaperen i Kenya som opplever forbud på grunn av homofile innslag. Disney Channels serie Andi Mack ble forbudt i fjor da den andre sesongen viste seg å inneholde en rollefigur som var homofil.

I en uttalelse sier Kahiu at hun er dypt skuffet, men kommer med følgende oppfordring til det kenyanske kinopublikummet:

«I truly believe that an adult Kenyan audience is mature and discerning enough to be able to watch this film and have their own conversation… Rafiki is a reflection of society, and we need to be having conversations about what is happening in our society«.

MENY