Gunnar Iversen
Arne Berggren
Jon Inge Faldalen
Anne Gjelsvik
Cecilie Stranger-Thorsen
Lars Åndheim
Oda Bhar
Christopher Grøndahl
Elisabeth Sjaastad
Eva Bakøy
Jan Toreg
John Christian Rosenlund
Kjetil Lismoen
Marius Øfsti
Morten Barth

– Denne filmen er for meg veldig lik – og samtidig helt ulik – «Succession», sier Jesse Armstrong, aktuell med satiren «Mountainhead». Han snakker om «Succession», opptak i Norge, Steve Carells uttrykksfulle ansikt, «Ayn Bland», og satire når verden er dum.
I denne episoden av Skuespillerpodden forteller Robert Emil Berge om skuespilleren i antikkens teater.
NFIs mangfoldspanel i Cannes framstår mer som et uttrykk for strategisk posisjonering enn et reellt ønske om strukturell endring. De flotte ordene om mangfold står i kontrast til virkeligheten for mange minoritetsgrupper her hjemme, mener filmskaper Carl Georg Rødsten.
I denne første rapporten fra årets Cannes-festival tar Aleksander Huser for seg noen av høydepunktene og skuffelsene på programmet så langt, som har bydd på filmer av blant andre Ari Aster, Lynne Ramsay, Richard Linklater, Fatih Akin, Wes Anderson, Oliver Laxe, Hafsia Herzi og ikke minst Mascha Schilinski.
De papirløse innvandrerne er den mest utnyttede gruppa i dag, sier regissør Boris Lojkine. I dette intervjuet forteller han og hovedrolleinnehaver Abou Sangaré om den svært intense og politisk aktuelle dramathrilleren «Souleymane’s Story» som går på norske kinoer. Den har sterke berøringspunkter med skuespillerens egne erfaringer.
Lik Liverpool avslutter Pørni vårsesongen på tabelltopp, som seriemester. Ellers anbefaler Jon Inge Faldalen en dobbel dose Conan, og agentene Tom Cruise og Bjørn Hallstrøm.
Jan Dalchow kommenterer siste ukens debatt her på Rushprint.no og mener det er gode utsikter for endring i Norsk filminstitutts saksbehandlingspraksis.
Hva er en A24-film og hvordan fungerer selskapet som merkevare? Vi har spurt kommersiell direktør i Nordisk Film, Morten Christoffersen, som er norsk samarbeidspartner med selskapet, samt Vega-programsjef Ragnhild Pedersen og kritiker Viviana Vega.
Kan man vise russiske krigsskildringer på kino – hvis de inngår i en antikrigssammenheng? Hva med selvkritiske skildringer av Stalins terror delvis finansiert av russiske filmpenger? Ketil Magnussen i Oslo Dokumentarkino og kinodistributøren Frank Stavik i Fidalgo har ulike erfaringer med to aktuelle filmer.
Jeg har null problemer med at vi ikke nådde opp i konkurransen med «Affeksjonsverdi», selv om vi hadde ferdig manus, skriver produsent Thomas Robsahm. Det er viktig å ha åpenhet for unntakene for å ivareta kunstnerisk frihet og mangfold.
At vi fikk tilskudd fra NFI uten manus var en viktige forutsetning for at jeg kunne gå gang med min film «Vi er her nå» på den måten jeg ville, forteller Mariken Halle. Vi trenger flere innganger til det å lage film – med og uten ferdig manus. Men da må NFI selvsagt være tydelig på det i sine retningslinjer.
Den norske dokumentaren «Løvene ved elven Tigris» er en av disse filmene som ikke bare endrer karakter mens vi ser den, og stadig blir mer og mer engasjerende og gripende, men det er en film med en helt særegen etterglød, mener Gunnar Iversen.
Transparens krever innsyn – også i det som har skjedd før. Jan Dalchow mener det gjenstår ubesvarte spørsmål i debatten med Norsk filminstitutt om klare retningslinjer, og etterlyser stemmen til bransjens fagforeninger.
Filmindustrien står på randen av handelskrig, om vi skal tro Donald Trump. Vi tok en prat med Meghan Beaton i Den nasjonale filmkommisjonen om hvilke farer som potensielt truer den vesle filmnasjonen Norge - men også mulighetene det kan åpne for.
«En mester i sitt fag. Et menneske som virkelig lyser opp norsk film og TV», het det i begrunnelsen da Knut Haraldsen mottok æresfagprisen under årets Gullruten. I dette intervjuet ser lysmesteren tilbake på en 45 år lang karriere.
Tilbakemelding fra bransjen viser at det er et stort ønske om mer fleksibilitet fra NFIs side. Vi jobber mot dette målet, samtidig som vi skal oppfylle strenge forvaltningsrettslige krav, skriver Terez Hollo-Klausen i sitt svar til Jan Dalchow.
Jon Inge Faldalen anbefaler en av årets morsomste serier, The Righteous Gemstones, og den beste dramaserien hittil, The Pitt. Og Roast on the Coast viser at vi må tåle så inderlig vel, det latterlig gale ved oss selv.
– Denne filmen er for meg veldig lik – og samtidig helt ulik – «Succession», sier Jesse Armstrong, aktuell med satiren «Mountainhead». Han snakker om «Succession», opptak i Norge, Steve Carells uttrykksfulle ansikt, «Ayn Bland», og satire når verden er dum.
FIAPF, som akkrediterer verdens ledende filmfestivaler, er dypt bekymret over det voksende antallet festivaler som utsettes for press og trusler om vold.
En av festivalens lengste ovasjoner ble Joachim Trier til del da «Affeksjonsverdi» hadde premiere i Cannes i går kveld. Også kritikerne omfavner filmen.
I denne episoden av Skuespillerpodden forteller Robert Emil Berge om skuespilleren i antikkens teater.
NFIs mangfoldspanel i Cannes framstår mer som et uttrykk for strategisk posisjonering enn et reellt ønske om strukturell endring. De flotte ordene om mangfold står i kontrast til virkeligheten for mange minoritetsgrupper her hjemme, mener filmskaper Carl Georg Rødsten.
Under filmfestivalen i Cannes mottok øykommunen og Midgard filmkommisjon den prestisjefylte Global Production Award for Emerging Locations.
I denne første rapporten fra årets Cannes-festival tar Aleksander Huser for seg noen av høydepunktene og skuffelsene på programmet så langt, som har bydd på filmer av blant andre Ari Aster, Lynne Ramsay, Richard Linklater, Fatih Akin, Wes Anderson, Oliver Laxe, Hafsia Herzi og ikke minst Mascha Schilinski.
Dag Johan Haugerud skal lede juryen for sideprogrammet Giornate degli Autori under filmfestivalen i Venezia 2025.
De papirløse innvandrerne er den mest utnyttede gruppa i dag, sier regissør Boris Lojkine. I dette intervjuet forteller han og hovedrolleinnehaver Abou Sangaré om den svært intense og politisk aktuelle dramathrilleren «Souleymane’s Story» som går på norske kinoer. Den har sterke berøringspunkter med skuespillerens egne erfaringer.
Tretti år etter lanseringen av Dogmebevegelsen har fem filmskapere gått sammen om Dogma 25. Et pr-jippo eller et genuint forsøk på å revitalisere dansk film? De har i hvert fall lyktes med det første.
Lik Liverpool avslutter Pørni vårsesongen på tabelltopp, som seriemester. Ellers anbefaler Jon Inge Faldalen en dobbel dose Conan, og agentene Tom Cruise og Bjørn Hallstrøm.
Jan Dalchow kommenterer siste ukens debatt her på Rushprint.no og mener det er gode utsikter for endring i Norsk filminstitutts saksbehandlingspraksis.
Hva er en A24-film og hvordan fungerer selskapet som merkevare? Vi har spurt kommersiell direktør i Nordisk Film, Morten Christoffersen, som er norsk samarbeidspartner med selskapet, samt Vega-programsjef Ragnhild Pedersen og kritiker Viviana Vega.
Kan man vise russiske krigsskildringer på kino – hvis de inngår i en antikrigssammenheng? Hva med selvkritiske skildringer av Stalins terror delvis finansiert av russiske filmpenger? Ketil Magnussen i Oslo Dokumentarkino og kinodistributøren Frank Stavik i Fidalgo har ulike erfaringer med to aktuelle filmer.
Renate Reinsve skal spille i Alexander Paynes første europeiske spillefilm «Somewhere Out There» for Scanbox. Manus er av Erlend Loe.
«Stoltenberg – Facing war» har rundet 25.000 besøkende på kino og har mål om å nå 30 000. Det er ikke opplagt for den typen dokumentar, mener distributøren.