Gunnar Iversen
Arne Berggren
Jon Inge Faldalen
Anne Gjelsvik
Cecilie Stranger-Thorsen
Lars Åndheim
Oda Bhar
Christopher Grøndahl
Elisabeth Sjaastad
Eva Bakøy
Jan Toreg
John Christian Rosenlund
Kjetil Lismoen
Marius Øfsti
Morten Barth

Lik Liverpool avslutter Pørni vårsesongen på tabelltopp, som seriemester. Ellers anbefaler Jon Inge Faldalen en dobbel dose Conan, og agentene Tom Cruise og Bjørn Hallstrøm.
Jan Dalchow kommenterer siste ukens debatt her på Rushprint.no og mener det er gode utsikter for endring i Norsk filminstitutts saksbehandlingspraksis.
Hva er en A24-film og hvordan fungerer selskapet som merkevare? Vi har spurt kommersiell direktør i Nordisk Film, Morten Christoffersen, som er norsk samarbeidspartner med selskapet, samt Vega-programsjef Ragnhild Pedersen og kritiker Viviana Vega.
Kan man vise russiske krigsskildringer på kino – hvis de inngår i en antikrigssammenheng? Hva med selvkritiske skildringer av Stalins terror delvis finansiert av russiske filmpenger? Ketil Magnussen i Oslo Dokumentarkino og kinodistributøren Frank Stavik i Fidalgo har ulike erfaringer med to aktuelle filmer.
Jeg har null problemer med at vi ikke nådde opp i konkurransen med «Affeksjonsverdi», selv om vi hadde ferdig manus, skriver produsent Thomas Robsahm. Det er viktig å ha åpenhet for unntakene for å ivareta kunstnerisk frihet og mangfold.
At vi fikk tilskudd fra NFI uten manus var en viktige forutsetning for at jeg kunne gå gang med min film «Vi er her nå» på den måten jeg ville, forteller Mariken Halle. Vi trenger flere innganger til det å lage film – med og uten ferdig manus. Men da må NFI selvsagt være tydelig på det i sine retningslinjer.
Den norske dokumentaren «Løvene ved elven Tigris» er en av disse filmene som ikke bare endrer karakter mens vi ser den, og stadig blir mer og mer engasjerende og gripende, men det er en film med en helt særegen etterglød, mener Gunnar Iversen.
Transparens krever innsyn – også i det som har skjedd før. Jan Dalchow mener det gjenstår ubesvarte spørsmål i debatten med Norsk filminstitutt om klare retningslinjer, og etterlyser stemmen til bransjens fagforeninger.
Filmindustrien står på randen av handelskrig, om vi skal tro Donald Trump. Vi tok en prat med Meghan Beaton i Den nasjonale filmkommisjonen om hvilke farer som potensielt truer den vesle filmnasjonen Norge - men også mulighetene det kan åpne for.
«En mester i sitt fag. Et menneske som virkelig lyser opp norsk film og TV», het det i begrunnelsen da Knut Haraldsen mottok æresfagprisen under årets Gullruten. I dette intervjuet ser lysmesteren tilbake på en 45 år lang karriere.
Tilbakemelding fra bransjen viser at det er et stort ønske om mer fleksibilitet fra NFIs side. Vi jobber mot dette målet, samtidig som vi skal oppfylle strenge forvaltningsrettslige krav, skriver Terez Hollo-Klausen i sitt svar til Jan Dalchow.
Jon Inge Faldalen anbefaler en av årets morsomste serier, The Righteous Gemstones, og den beste dramaserien hittil, The Pitt. Og Roast on the Coast viser at vi må tåle så inderlig vel, det latterlig gale ved oss selv.
Det er svært sjelden BBC Film og Film4 går inn i produksjoner som ikke har britisk tema, produsent eller regissør. Men for Joachim Triers «Affeksjonsverdi» gjorde de et unntak.
Storserien «Stenbeck» på NRK forteller om en pionér innen skandinavisk mediehistorie. Jakob Oftebro fant kompleksitet og sårbarhet bak en festglad fasade: – Man har et ansvar når man går inn i en slik rolle: Hvor er mennesket?
Det ble en stor norsk kveld da norske serieskapere kunne hente hjem hele seks priser under årets utgave av Canneseries.
Skal fleksibilitet i tilskuddssystemet være et verktøy, må den forvaltes åpent. Det er først da vi virkelig kan snakke om et virkemiddelapparat i utvikling – i tillitens retning. Jan Dalchow kommenterer innlegget fra avdelingsdirektør Terez Hollo-Klausen i Norsk filminstitutt.
Jon Inge Faldalen anbefaler stridsevner i «Facing War» og «Kompani Lauritzen». Han synes den selvbiografiske Hollywood-fabelen «The Studio» er like næringsrik som en neve popcorn og «Black Mirror» minner om en dustopi.
Lik Liverpool avslutter Pørni vårsesongen på tabelltopp, som seriemester. Ellers anbefaler Jon Inge Faldalen en dobbel dose Conan, og agentene Tom Cruise og Bjørn Hallstrøm.
Jan Dalchow kommenterer siste ukens debatt her på Rushprint.no og mener det er gode utsikter for endring i Norsk filminstitutts saksbehandlingspraksis.
Hva er en A24-film og hvordan fungerer selskapet som merkevare? Vi har spurt kommersiell direktør i Nordisk Film, Morten Christoffersen, som er norsk samarbeidspartner med selskapet, samt Vega-programsjef Ragnhild Pedersen og kritiker Viviana Vega.
Kan man vise russiske krigsskildringer på kino – hvis de inngår i en antikrigssammenheng? Hva med selvkritiske skildringer av Stalins terror delvis finansiert av russiske filmpenger? Ketil Magnussen i Oslo Dokumentarkino og kinodistributøren Frank Stavik i Fidalgo har ulike erfaringer med to aktuelle filmer.
Renate Reinsve skal spille i Alexander Paynes første europeiske spillefilm «Somewhere Out There» for Scanbox. Manus er av Erlend Loe.
«Stoltenberg – Facing war» har rundet 25.000 besøkende på kino og har mål om å nå 30 000. Det er ikke opplagt for den typen dokumentar, mener distributøren.
Gérard Depardieu er funnet skyldig i seksuelle overgrep mot to kvinner på et filmsett. Under åpningen av Cannes film festival kommenterte hovedjuryens president Juliette Binoche dommen.
Jeg har null problemer med at vi ikke nådde opp i konkurransen med «Affeksjonsverdi», selv om vi hadde ferdig manus, skriver produsent Thomas Robsahm. Det er viktig å ha åpenhet for unntakene for å ivareta kunstnerisk frihet og mangfold.
At vi fikk tilskudd fra NFI uten manus var en viktige forutsetning for at jeg kunne gå gang med min film «Vi er her nå» på den måten jeg ville, forteller Mariken Halle. Vi trenger flere innganger til det å lage film – med og uten ferdig manus. Men da må NFI selvsagt være tydelig på det i sine retningslinjer.
«Rekviem for Selina» og «Bausjen» ble de store vinnerne under Gullruten med to gjeve priser hver.
«Dancing Queen i Hollywood» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival. «Kanskje det var Elefanter» fikk prisen for beste norske kortfilm.
Filmkonsulent Klara Nilsson Grunning har hatt sin første runde med ansvar for både spill, fiksjon og dokumentar på vestnorsk filmsenter. Se alle tildelingene her.
Cecilie Stranger-Thorsen er ansatt som ny seksjonsleder for kunstnerisk vurdering i Norsk filminstitutt.
Den norske dokumentaren «Løvene ved elven Tigris» er en av disse filmene som ikke bare endrer karakter mens vi ser den, og stadig blir mer og mer engasjerende og gripende, men det er en film med en helt særegen etterglød, mener Gunnar Iversen.
Transparens krever innsyn – også i det som har skjedd før. Jan Dalchow mener det gjenstår ubesvarte spørsmål i debatten med Norsk filminstitutt om klare retningslinjer, og etterlyser stemmen til bransjens fagforeninger.
Filmindustrien står på randen av handelskrig, om vi skal tro Donald Trump. Vi tok en prat med Meghan Beaton i Den nasjonale filmkommisjonen om hvilke farer som potensielt truer den vesle filmnasjonen Norge - men også mulighetene det kan åpne for.