Norsk film frir til både Kina og Taiwan.

Norsk film frir til både Kina og Taiwan.

Vibeke Løkkeberg skal først til Beijing Film Festival med sin nye dokumentar, før «Åpenbaringen» senere skal vises på på Taipei film festival ved siden av en rekke andre norske filmer. Er det et tøvær på gang mellom Norge og Kina?

Foto fra «The Long Road to the Director’s Chair».

Norsk film skal på kort tid vise seg fram både på den største filmfestivalen i Kina og den største i Taiwan. Det er ikke sikkert kinesiske myndigheter vil sette like stor pris på den norske mønstringen i den vesle øynasjonen de fortsatt anser som en ubrytelig del av fastlands-Kina.

Men om det stemmer, som det står i pressemeldingen, at Vibeke Løkkeberg er invitert i påsken til å snakke om ytringsfrihet og kvinnesak på Beijing International Film Festival, må det sies å være nye toner fra kinesiske myndigheter (som styrer de kinesiske festivalene med stålkontroll). Kanskje inngår dette i den sjarmoffensiven alle snakker om at Kina nå innleder i kjølvannet av USAs dårlige behandling av sine allierte.

Det er The Long Road to the Director’s Chair, Løkkebergs arkivdokumentar om feministbevegelsens fremvekst på 1970-tallet, som er foranledningen til invitasjonen. Filmen ble først vist under Berlin International Film Festival i februar 2025, hvor to unge kinesiske kvinnelige podkastere intervjuet Løkkeberg. Podkasten fant sin vei til programkomitéen for Beijing-festivalen som har valgt å invitere Løkkeberg.

– Jeg er dypt overrasket og fascinert over invitasjonen, og takket ja umiddelbart. For meg, i en alder av 80 år, er det naturligvis en stor ære å få snakke om ytringsfrihet og likestilling i et land jeg og mange andre har et livslangt mytisk forhold til, med en film og en tematikk som har betydd så mye for meg hele livet. Spent så klart, men jeg hopper i det og ser frem til å kommunisere norske verdier og kulturfremme som en stolt ambassadør for mitt fag i Kina, sier Løkkeberg i pressemeldingen.

Leder for politisk seksjon ved den kinesiske ambassaden i Norge, Yiding Yang, sier følgende om invitasjonen:

– Vibeke Løkkeberg er, i kraft av å være et av Norges store kulturikoner, invitert til BIFF. Invitasjonen er først og fremst er en anerkjennelse av hennes livslange innsats, ikke bare innen filmindustrien, men også for hennes utrettelige arbeid for likestilling og sosial rettferdighet. Invitasjonen har en særlig betydning ettersom den sammenfaller med 30-årsjubileet for Beijing-erklæringen, som regnes som det mest progressive veikartet for å fremme kvinners rettigheter og likestilling.

I juni følger altså en mønstring av en rekke norske filmer på Taipei Film Festival – den største festivalen hos erkefienden Taiwan. Der skal Løkkebergs film Åpenbaringen vises, men ikke med regissøren tilstede.

Festivalen ble startet i1998 i Taiwans hovedstad og utviklet seg raskt til å bli en av de sentrale festivalene i Asia, melder Jan Erik Holst som er en av de som har bidratt med materiale til en slik mønstring.

Årets utgave, som løper fra 20. juni til 5. juli, består av ulike seksjoner; blant annet en nasjonal del og en internasjonal konkurranse for nye regitalenter. I likhet med tidligere år fokuserer festivalen på ulike hovedsteder og i år er turen kommet til Oslo. En egen delegasjon besøkte Nasjonalbiblioteket og Norsk filminstitutt i februar, på vei til Gøteborg-festivalen. De engasjerte seg i å få flere av Anja Breiens filmer, ved siden av noen av filmene til Wam og Vennerød, Vibeke Løkkeberg, Laila Mikkelsen og Erik Løchen.

I et samarbeid med Norsk filmdistribusjon (NFD) er følgende filmer valgt ut: Hustruer (1975), Den alvarsamme leken (1977), Arven (1979), Forfølgelsen (1981), Hustruer 10 år etter (1985), Hustruer III (1996), Lasse og Geir (1976), Åpenbaringen (1977) og Liten Ida (1981).

Dette er første større utenlandssatsing som Norsk filmdistribusjon har, etter at de overtok rettighetene til filmer produsert av Norsk Film A/S, Nero Film A/S og Mefisto Film A/S. 

Fra Norsk filminstitutt (NFI) kommer også det en rekke nyere filmer. Dag Johan Haugeruds nye og prisbelønnede triologi, (Sex, Drømmer, Kjærlighet, alle 2024) har en egen distributør, så de kommer inn på festivalen lokalt. I tillegg viser de Barn (2019), Lyset fra sjokoladefabrikken (2020), Som du ser meg (2012) og Det er meg du vil ha (2014) fra NFI.

Quislings siste dager (2024) er også med fra NFI, og Armand (2024) får nasjonal premiere fra lokal distributør. Edith Carlmars nyrestaurerte Ung flukt (1959) kommer også fra NFI.

Norsk film frir til både Kina og Taiwan.

Norsk film frir til både Kina og Taiwan.

Vibeke Løkkeberg skal først til Beijing Film Festival med sin nye dokumentar, før «Åpenbaringen» senere skal vises på på Taipei film festival ved siden av en rekke andre norske filmer. Er det et tøvær på gang mellom Norge og Kina?

Foto fra «The Long Road to the Director’s Chair».

Norsk film skal på kort tid vise seg fram både på den største filmfestivalen i Kina og den største i Taiwan. Det er ikke sikkert kinesiske myndigheter vil sette like stor pris på den norske mønstringen i den vesle øynasjonen de fortsatt anser som en ubrytelig del av fastlands-Kina.

Men om det stemmer, som det står i pressemeldingen, at Vibeke Løkkeberg er invitert i påsken til å snakke om ytringsfrihet og kvinnesak på Beijing International Film Festival, må det sies å være nye toner fra kinesiske myndigheter (som styrer de kinesiske festivalene med stålkontroll). Kanskje inngår dette i den sjarmoffensiven alle snakker om at Kina nå innleder i kjølvannet av USAs dårlige behandling av sine allierte.

Det er The Long Road to the Director’s Chair, Løkkebergs arkivdokumentar om feministbevegelsens fremvekst på 1970-tallet, som er foranledningen til invitasjonen. Filmen ble først vist under Berlin International Film Festival i februar 2025, hvor to unge kinesiske kvinnelige podkastere intervjuet Løkkeberg. Podkasten fant sin vei til programkomitéen for Beijing-festivalen som har valgt å invitere Løkkeberg.

– Jeg er dypt overrasket og fascinert over invitasjonen, og takket ja umiddelbart. For meg, i en alder av 80 år, er det naturligvis en stor ære å få snakke om ytringsfrihet og likestilling i et land jeg og mange andre har et livslangt mytisk forhold til, med en film og en tematikk som har betydd så mye for meg hele livet. Spent så klart, men jeg hopper i det og ser frem til å kommunisere norske verdier og kulturfremme som en stolt ambassadør for mitt fag i Kina, sier Løkkeberg i pressemeldingen.

Leder for politisk seksjon ved den kinesiske ambassaden i Norge, Yiding Yang, sier følgende om invitasjonen:

– Vibeke Løkkeberg er, i kraft av å være et av Norges store kulturikoner, invitert til BIFF. Invitasjonen er først og fremst er en anerkjennelse av hennes livslange innsats, ikke bare innen filmindustrien, men også for hennes utrettelige arbeid for likestilling og sosial rettferdighet. Invitasjonen har en særlig betydning ettersom den sammenfaller med 30-årsjubileet for Beijing-erklæringen, som regnes som det mest progressive veikartet for å fremme kvinners rettigheter og likestilling.

I juni følger altså en mønstring av en rekke norske filmer på Taipei Film Festival – den største festivalen hos erkefienden Taiwan. Der skal Løkkebergs film Åpenbaringen vises, men ikke med regissøren tilstede.

Festivalen ble startet i1998 i Taiwans hovedstad og utviklet seg raskt til å bli en av de sentrale festivalene i Asia, melder Jan Erik Holst som er en av de som har bidratt med materiale til en slik mønstring.

Årets utgave, som løper fra 20. juni til 5. juli, består av ulike seksjoner; blant annet en nasjonal del og en internasjonal konkurranse for nye regitalenter. I likhet med tidligere år fokuserer festivalen på ulike hovedsteder og i år er turen kommet til Oslo. En egen delegasjon besøkte Nasjonalbiblioteket og Norsk filminstitutt i februar, på vei til Gøteborg-festivalen. De engasjerte seg i å få flere av Anja Breiens filmer, ved siden av noen av filmene til Wam og Vennerød, Vibeke Løkkeberg, Laila Mikkelsen og Erik Løchen.

I et samarbeid med Norsk filmdistribusjon (NFD) er følgende filmer valgt ut: Hustruer (1975), Den alvarsamme leken (1977), Arven (1979), Forfølgelsen (1981), Hustruer 10 år etter (1985), Hustruer III (1996), Lasse og Geir (1976), Åpenbaringen (1977) og Liten Ida (1981).

Dette er første større utenlandssatsing som Norsk filmdistribusjon har, etter at de overtok rettighetene til filmer produsert av Norsk Film A/S, Nero Film A/S og Mefisto Film A/S. 

Fra Norsk filminstitutt (NFI) kommer også det en rekke nyere filmer. Dag Johan Haugeruds nye og prisbelønnede triologi, (Sex, Drømmer, Kjærlighet, alle 2024) har en egen distributør, så de kommer inn på festivalen lokalt. I tillegg viser de Barn (2019), Lyset fra sjokoladefabrikken (2020), Som du ser meg (2012) og Det er meg du vil ha (2014) fra NFI.

Quislings siste dager (2024) er også med fra NFI, og Armand (2024) får nasjonal premiere fra lokal distributør. Edith Carlmars nyrestaurerte Ung flukt (1959) kommer også fra NFI.

MENY