Eierne av det nye filmfondet i Oslo må ha is i magen og tenke langsiktig, mener produsent Eric Vogel. Fondet bør også bli en naturlig partner for å sikre deltagelse i internasjonale prosjekter gjennom å investere i samproduksjoner.
Det er svært gledelig at Oslo kommune endelig fikk etablert Oslo Filmfond (OFF) i fjor. Sammen med Viken Filmsenter betyr opprettelsen av OFF at også vi som jobber i Oslo har muligheter til å søke om regionalt forankret finansiering til nær sagt alle typer prosjekter. Vi ønsker å berømme Oslo kommune for å ha bragt 9 millioner helt friske kroner inn i den norske filmøkonomien for 2021 og 2022!
I sin første runde med investeringer valgte fondet å disponere hele 6 millioner kroner, fordelt på seks prosjekter (tre spillefilmer, to dramaserier, en dokumentar). Vårt eget prosjekt, dramaserien Kuppel 16 (serieskaper: Thomas Seeberg Torjussen) var blant de heldige få som fikk. Det enorme tilfanget av søknader i den første runden viser behovet – fondet har vært sterkt ønsket av bransjen!
Disse første investeringene er en ambisiøs start, rammene tatt i betraktning. Men hva skjer videre? Vi som har fulgt utviklingen og prosessen med å etablere fondet allerede i flere år, er spente på fortsettelsen. Å starte opp er én ting. Å sørge for kontinuitet, vekst og forutsigbarhet vil være avgjørende for fondet i årene som kommer. OFF må bygges over tid, og finne sin visjon.
Hvordan kommer vi dit? Først og fremst håper vi at Oslo kommune fortsetter sitt prisverdige engasjement, ved at de vedtar friske og nye investeringsmidler for årene framover. Et vellykket fond er en mye mer langsiktig oppgave for byen enn at det kan følge de årlige budsjettforhandlingene. København mistet sitt tilsvarende fond alt for tidlig for få år siden, rett og slett fordi politiske vinder skiftet. Eierne av et filmfond må ha is i magen og være langsiktige.
Minst like viktig: regjeringen ved KUD må nå si “B”, der hvor kommunen allerede har sagt sitt “A”, og ta fondet inn i statsbudsjettet så snart som mulig. At Oslo Filmfond behandles på lik linje med de øvrige regionale fondene ser vi i bransjen på som en selvfølge, og en naturlig oppfølging av Stortingets filmforlik fra 2015.
Det er også en selvfølge at regjeringen bringer flere friske midler inn for å skape et rom for Oslo Filmfond, slik at det ikke går utover den eksisterende strukturen av fond ellers i landet, og for å svare på og belønne initiativet fra Oslo Kommune. Hvorfor skulle ikke Oslo Filmfond finne sin plass blant de andre? Hovedstaden er også en region i Norge. En «by mot land»-konflikt er helt meningsløst i denne sammenhengen. Slik Ånund Austenå i Viken Filmsenter tar til orde for – alle regionale foretak må stå sammen i dialogen med NFI og KUD for å sikre en hensiktsmessig innretting av den statlige, regionale satsningen totalt sett med forutsigbarhet for alle aktører. Ikke minst også for vi i den produserende delen av bransjen, uansett hvor i landet vi er lokalisert.
Produsenter og filmskapere med forretningsadresse Oslo har uansett med Oslo Filmfond fått en kjærkommen, ny dør å banke på for å få hjelp til å realisere prosjekter. Til å løfte lokale historier og perspektiver, av og med byens mangfoldige befolkning, og stimulere til bærekraftig produksjon. Men så er det også næringspolitiske mål som ligger i fondet. Fondet skal bidra til kontinuitet og innovasjon i byens produksjonsbransje. Dette må tolkes så bredt som mulig innenfor audiovisuell produksjon, ikke minst må animasjon, spill, VFX og annen postproduksjon ikke glemmes her.
Og her ligger det et en mulighet for framtida: la Oslo Filmfond bli en naturlig partner for å sikre deltagelse i internasjonale prosjekter gjennom å investere i samproduksjoner. Vi trenger tilgang på lokal kapital for å sikre oss deltagelse i internasjonale prosjekter med lokale talenter. Da blir det også mulig for oss å realisere flere av våre egne prosjekter i internasjonal skala, med historier og skapere fra Oslo i førersetet. Slik skapes kontinuitet for byens allerede faglig sterke miljøer, og innovasjon gjennom nye samarbeid.
Eric Vogel, daglig leder og produsent i Tordenfilm
Det er svært gledelig at Oslo kommune endelig fikk etablert Oslo Filmfond (OFF) i fjor. Sammen med Viken Filmsenter betyr opprettelsen av OFF at også vi som jobber i Oslo har muligheter til å søke om regionalt forankret finansiering til nær sagt alle typer prosjekter. Vi ønsker å berømme Oslo kommune for å ha bragt 9 millioner helt friske kroner inn i den norske filmøkonomien for 2021 og 2022!
I sin første runde med investeringer valgte fondet å disponere hele 6 millioner kroner, fordelt på seks prosjekter (tre spillefilmer, to dramaserier, en dokumentar). Vårt eget prosjekt, dramaserien Kuppel 16 (serieskaper: Thomas Seeberg Torjussen) var blant de heldige få som fikk. Det enorme tilfanget av søknader i den første runden viser behovet – fondet har vært sterkt ønsket av bransjen!
Disse første investeringene er en ambisiøs start, rammene tatt i betraktning. Men hva skjer videre? Vi som har fulgt utviklingen og prosessen med å etablere fondet allerede i flere år, er spente på fortsettelsen. Å starte opp er én ting. Å sørge for kontinuitet, vekst og forutsigbarhet vil være avgjørende for fondet i årene som kommer. OFF må bygges over tid, og finne sin visjon.
Hvordan kommer vi dit? Først og fremst håper vi at Oslo kommune fortsetter sitt prisverdige engasjement, ved at de vedtar friske og nye investeringsmidler for årene framover. Et vellykket fond er en mye mer langsiktig oppgave for byen enn at det kan følge de årlige budsjettforhandlingene. København mistet sitt tilsvarende fond alt for tidlig for få år siden, rett og slett fordi politiske vinder skiftet. Eierne av et filmfond må ha is i magen og være langsiktige.
Minst like viktig: regjeringen ved KUD må nå si “B”, der hvor kommunen allerede har sagt sitt “A”, og ta fondet inn i statsbudsjettet så snart som mulig. At Oslo Filmfond behandles på lik linje med de øvrige regionale fondene ser vi i bransjen på som en selvfølge, og en naturlig oppfølging av Stortingets filmforlik fra 2015.
Det er også en selvfølge at regjeringen bringer flere friske midler inn for å skape et rom for Oslo Filmfond, slik at det ikke går utover den eksisterende strukturen av fond ellers i landet, og for å svare på og belønne initiativet fra Oslo Kommune. Hvorfor skulle ikke Oslo Filmfond finne sin plass blant de andre? Hovedstaden er også en region i Norge. En «by mot land»-konflikt er helt meningsløst i denne sammenhengen. Slik Ånund Austenå i Viken Filmsenter tar til orde for – alle regionale foretak må stå sammen i dialogen med NFI og KUD for å sikre en hensiktsmessig innretting av den statlige, regionale satsningen totalt sett med forutsigbarhet for alle aktører. Ikke minst også for vi i den produserende delen av bransjen, uansett hvor i landet vi er lokalisert.
Produsenter og filmskapere med forretningsadresse Oslo har uansett med Oslo Filmfond fått en kjærkommen, ny dør å banke på for å få hjelp til å realisere prosjekter. Til å løfte lokale historier og perspektiver, av og med byens mangfoldige befolkning, og stimulere til bærekraftig produksjon. Men så er det også næringspolitiske mål som ligger i fondet. Fondet skal bidra til kontinuitet og innovasjon i byens produksjonsbransje. Dette må tolkes så bredt som mulig innenfor audiovisuell produksjon, ikke minst må animasjon, spill, VFX og annen postproduksjon ikke glemmes her.
Og her ligger det et en mulighet for framtida: la Oslo Filmfond bli en naturlig partner for å sikre deltagelse i internasjonale prosjekter gjennom å investere i samproduksjoner. Vi trenger tilgang på lokal kapital for å sikre oss deltagelse i internasjonale prosjekter med lokale talenter. Da blir det også mulig for oss å realisere flere av våre egne prosjekter i internasjonal skala, med historier og skapere fra Oslo i førersetet. Slik skapes kontinuitet for byens allerede faglig sterke miljøer, og innovasjon gjennom nye samarbeid.
Eric Vogel, daglig leder og produsent i Tordenfilm