Oslo Pix har valgt å avlyse årets festival og kommer heller ikke til å satse på en digital utgave.

«Det er leit å måtte meddele at årets Oslo Pix, som skulle gå av stabelen i juni, blir avlyst. Vi har i lang tid gledet oss til å lage en større og bedre festival enn noen gang, men håper dere klarer å smøre dere med tålmodighet til 2021,» skriver festivalen på sin FB-side.
«I mellomtiden jobber vi for å lage flere spennende visninger utover høsten med deler av filmprogrammet fra det som skulle vært den fjerde utgaven av Oslo Pix.»
Oslo Pix velger altså å ikke følge Kortfilmfestivalens eksempel med å rigge til en digital utgave av festivalen som svar på utfordringen fra koronaviruset. De to festivalene ligger tett på hverandre i juni og er begge viktige for norsk film.
Under fjorårets utgave av Oslo Pix lanserte festivalen en ny programbolk for såkalt uavhengig norsk film.
– Hensikten er både å gi rom til underskogen i norsk film, og å bidra til samtalen i norsk bransje om hva norsk film med kunstneriske ambisjoner skal være – og hvordan filmskaperne selv tenker at den skal nå publikum, kunne Cato Fossum, daværende programansvarlig for Oslo Pix, fortelle.
Det har vært en voksende utfordring for denne typen filmer å få kinodistribusjon.
– Vi ser samtidig at denne typen film, som er produsert for lite penger og ofte har ambisjoner om å gjøre noe annet enn hovedstrømsfilmen, trenger drahjelp. Den trenger en måte å få samtalen rundt filmen i gang på, og det vil vi gjerne hjelpe til med.
Avlysningen vil derfor merkes ekstra godt av uavhengige norske filmskapere. Pausen gir uansett Oslo Pix tid til å reflektere over veien videre. Nylig besluttet programsjef Cato Fossum å si opp sin stilling, etter at det oppsto uenighet om kursen videre med Stiftelsen Festivalkontoret, som arrangerer Oslo Pix. Festivalsjef Susann Østigaard sa opp sin stilling i desember 2019.
(Foto av Thomas Hauerslev)
«Det er leit å måtte meddele at årets Oslo Pix, som skulle gå av stabelen i juni, blir avlyst. Vi har i lang tid gledet oss til å lage en større og bedre festival enn noen gang, men håper dere klarer å smøre dere med tålmodighet til 2021,» skriver festivalen på sin FB-side.
«I mellomtiden jobber vi for å lage flere spennende visninger utover høsten med deler av filmprogrammet fra det som skulle vært den fjerde utgaven av Oslo Pix.»
Oslo Pix velger altså å ikke følge Kortfilmfestivalens eksempel med å rigge til en digital utgave av festivalen som svar på utfordringen fra koronaviruset. De to festivalene ligger tett på hverandre i juni og er begge viktige for norsk film.
Under fjorårets utgave av Oslo Pix lanserte festivalen en ny programbolk for såkalt uavhengig norsk film.
– Hensikten er både å gi rom til underskogen i norsk film, og å bidra til samtalen i norsk bransje om hva norsk film med kunstneriske ambisjoner skal være – og hvordan filmskaperne selv tenker at den skal nå publikum, kunne Cato Fossum, daværende programansvarlig for Oslo Pix, fortelle.
Det har vært en voksende utfordring for denne typen filmer å få kinodistribusjon.
– Vi ser samtidig at denne typen film, som er produsert for lite penger og ofte har ambisjoner om å gjøre noe annet enn hovedstrømsfilmen, trenger drahjelp. Den trenger en måte å få samtalen rundt filmen i gang på, og det vil vi gjerne hjelpe til med.
Avlysningen vil derfor merkes ekstra godt av uavhengige norske filmskapere. Pausen gir uansett Oslo Pix tid til å reflektere over veien videre. Nylig besluttet programsjef Cato Fossum å si opp sin stilling, etter at det oppsto uenighet om kursen videre med Stiftelsen Festivalkontoret, som arrangerer Oslo Pix. Festivalsjef Susann Østigaard sa opp sin stilling i desember 2019.
(Foto av Thomas Hauerslev)