Foto fra utendørsvisningen ved Preikestolen (foto: Paramount/Twitter).
I sommer jublet turistnæringen over den enorme eksponeringen som Preikestolen-scenene i Mission: Impossible – Fallout har fått, og som kan ha nådd flere hundre millioner mennesker.
Forsand kommune stod bak den mye omtalte filmvisningen på Preikestolen. De spektakulære bildene fra den unike utendørsvisningen ble filmet og tatt av Grim Berge, og Paramount videreformidlet disse til Tom Cruise, som kjent publiserte et av bildene på sine sosiale medier.
Kristian B. Jørgensen, administrerende direktør i Fjord Norge, gjør opp status for bildet som ble delt av Cruises sosiale medier.
– Flere medier rundt i verden plukket dette opp og skrev om visningen. Våre mediasøk viser følgende resultater så langt: 441 artikler i 40 land og på 14 språk. I Norge har det blitt skrevet 32 artikler. Potensiell rekkevidde totalt er på hele 382 131 719 millioner, forteller han.
Filmkommisjonær Sigmund Elias Holm i Vestnorsk filmsenter skryter av markedsstuntet.
– Det er jo egentlig uhørt at en nasjonal premiere – uten noen stjerner tilstede, tre uker etter de røde løperne i Paris og London – skal få en slik nyhetsverdi. Det har vært flere tilbakemeldinger fra kollegaer rundt omkring i verden. Vi skal ikke se bort ifra at visningen på Preikestolen kan bli en modell for andre som ønsker å markere seg, tror han.
Jørgensen forteller at de seks internasjonale journalistene som var med visningen på visningen har laget film, innhold og artikler som har sikret god spredning i sine land (Spania, Danmark, Russland og Nederland). Sammen med destinasjonsselskapene i Rogaland og Visit Norway (Innovasjon Norge), laget Fjord Norge en Mission:Norway-reklamefilm – som også har nådd bredt ut.
– Ettminuttversjonen av Grim Berge et distribuert på sosiale medier der vi har krysspublisert gjennom flere aktører. Den har nå passet 500 000 visninger. Målet er en million. Nå kjører vi ut tominuttersversjonen på sosiale medier og håper på stor oppmerksomhet også rundt denne, forteller Jørgensen.
Preikestolen-scenene har også fått omtale i bransjemedier som Deadline, The Hollywood Reporter og Indiewire.
– Scenene viser at vi har landskap som kan skape en global buzz, at vi har et offentlig apparat som stiller opp og gjør lokasjoner tilgjengelig, og ikke minst at vi har en bransje som kan huse produksjoner med de høyeste krav til sikkerhet og logistikk, sier Elias Holm.
Location scout Lori Balton, som har jobbet på en lang rekke storfilmer som Inception, Pirates of the Caribbean og The Dark Knight Rises, bekrefter at den internasjonale bransjen har lagt merke til turistnæringens markedsføring av Preikestolen.
– Denne markedsføringen hjelper, siden mange av de jeg snakker med i bransjen er storbrukere av sosiale medier. Men de er klar over at incentivordningen ikke er god nok!
Elias Holm understreker at oppmerksomheten alene ikke skaper nye jobber.
– Om ikke regjeringen gir norske selskaper samme vilkår som konkurrenter internasjonalt, så blir vi nok stående på stedet hvil, sier Elias Holm og mener Norge fortsatt har mye å strekke oss etter:
– Mission: Impossible – Fallout la igjen over ti ganger så mye i New Zealand som i Norge, der de filmet i en region som best kan sammenlignes med Sogn og Fjordane hva gjelder befolkningstetthet og landskap. Så har også New Zealand en forutsigbar insentivordning. Bare så langt i 2018 har ordningen refundert kostnader til 15 store utenlandske prosjekter, deriblant 43 millioner kroner til Mission: Impossible – Fallout.