Fra arkivet: Øystein Stenes serie om skuespillmetoder

Fra arkivet: Øystein Stenes serie om skuespillmetoder

I denne unike artikkelserien går Øystein Stene i dybden av toneangivende skuespillermetoder og hva de betyr for filmen – fra Stanislavskijs og Tsjekhovs metode til ”method acting” og David Mamets tilnærming. Underveis får han hjelp av en rekke pedagoger og utøvere.

Foto: David Mamet instruerer Alec Baldwin under opptakene av State and Main

I sommer gir vi leserne gjensyn med Øystein Stenes populære serie med artikler om skuespillermetoder. De ble publisert på rekke og rad i 2011/2012 og fikk mange lesere. De skulle også lede fram til Stenes bok Skuespillerkunsten – kanskje historiens første samlede introduksjon til skuespillerkunsten.

Her er artiklene samlet:

Skuespillmetoden som ble merkevare
-Det regissøren og publikum ønsker av en skuespiller, er sårbarhet og åpenhet. I vårt sansearbeid lærer skuespilleren akkurat dette, forteller Susan Grace Cohen ved Actors’ Studio i New York.  LES MER

Stanislavskijs metode
Stanislavskij-basert metodikk har hatt enorm innflytelse på den unge delen av norske skuespillere. I vår serie om skuespillerkunst forteller regissør og pedagog Tyra Tønnesen om metoden.  LES MER

Mamets metode
David Mamet så seg lei av skuespillere og regissører som fant på alle mulige rariteter med manusene hans. Derfor laget han like godt sin egen skuespillermetode. Vi har møtt Karen Kohlhaas, en av metodens utøvere.  LES MER
 
Stella Adlers ”magiske hvis”
– For Stella Adler var det avgjørende at skuespilleren sluttet med privat føleri og ble en virkelig kunstner, forteller Ron Burrus, en av de fremste amerikanske Adler-pedagoger.  LES MER

Å skape fra et høyere ego
– I film har man ofte ikke mye tid til forberedelser. En Tsjekhov-skuespiller vil raskt kunne utforske ulike energier, uten et langt resonnement på forhånd, sier Tsjekhov-pedagogen Lenard Petit.  LES MER

 Meisners metode
-En metode-skuespiller må ofte bruke lang tid på å fremkalle de riktige emosjoner. Meisner er mer effektivt og fokuserer mer på selve situasjonen, mener William Esper, Meisner-teknikkens fremste lærer.   LES MER

Mike Travis’ konfliktfylte metode
Det er skuespillerens intuisjon som er viktig, ikke intelligensen, mener Mike Travis. Men er det egentlig en regiteknikk eller en skuespillerteknikk han fremmer med sin metode?   LES MER

Om å lære bort nærhetens farer
– Jeg forsøker å legge til rette for et skuespill som er spesifikt, unikt og troverdig, hvor du merker en potensiell fare, sier den italienske skuespiller-coachen Gianluca Iumiento, som flyttet til Norge og ble fagansvarlig på Teaterhøgskolen i Oslo.  LES MER

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Fra arkivet: Øystein Stenes serie om skuespillmetoder

Fra arkivet: Øystein Stenes serie om skuespillmetoder

I denne unike artikkelserien går Øystein Stene i dybden av toneangivende skuespillermetoder og hva de betyr for filmen – fra Stanislavskijs og Tsjekhovs metode til ”method acting” og David Mamets tilnærming. Underveis får han hjelp av en rekke pedagoger og utøvere.

Foto: David Mamet instruerer Alec Baldwin under opptakene av State and Main

I sommer gir vi leserne gjensyn med Øystein Stenes populære serie med artikler om skuespillermetoder. De ble publisert på rekke og rad i 2011/2012 og fikk mange lesere. De skulle også lede fram til Stenes bok Skuespillerkunsten – kanskje historiens første samlede introduksjon til skuespillerkunsten.

Her er artiklene samlet:

Skuespillmetoden som ble merkevare
-Det regissøren og publikum ønsker av en skuespiller, er sårbarhet og åpenhet. I vårt sansearbeid lærer skuespilleren akkurat dette, forteller Susan Grace Cohen ved Actors’ Studio i New York.  LES MER

Stanislavskijs metode
Stanislavskij-basert metodikk har hatt enorm innflytelse på den unge delen av norske skuespillere. I vår serie om skuespillerkunst forteller regissør og pedagog Tyra Tønnesen om metoden.  LES MER

Mamets metode
David Mamet så seg lei av skuespillere og regissører som fant på alle mulige rariteter med manusene hans. Derfor laget han like godt sin egen skuespillermetode. Vi har møtt Karen Kohlhaas, en av metodens utøvere.  LES MER
 
Stella Adlers ”magiske hvis”
– For Stella Adler var det avgjørende at skuespilleren sluttet med privat føleri og ble en virkelig kunstner, forteller Ron Burrus, en av de fremste amerikanske Adler-pedagoger.  LES MER

Å skape fra et høyere ego
– I film har man ofte ikke mye tid til forberedelser. En Tsjekhov-skuespiller vil raskt kunne utforske ulike energier, uten et langt resonnement på forhånd, sier Tsjekhov-pedagogen Lenard Petit.  LES MER

 Meisners metode
-En metode-skuespiller må ofte bruke lang tid på å fremkalle de riktige emosjoner. Meisner er mer effektivt og fokuserer mer på selve situasjonen, mener William Esper, Meisner-teknikkens fremste lærer.   LES MER

Mike Travis’ konfliktfylte metode
Det er skuespillerens intuisjon som er viktig, ikke intelligensen, mener Mike Travis. Men er det egentlig en regiteknikk eller en skuespillerteknikk han fremmer med sin metode?   LES MER

Om å lære bort nærhetens farer
– Jeg forsøker å legge til rette for et skuespill som er spesifikt, unikt og troverdig, hvor du merker en potensiell fare, sier den italienske skuespiller-coachen Gianluca Iumiento, som flyttet til Norge og ble fagansvarlig på Teaterhøgskolen i Oslo.  LES MER

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY