Vi hyller vår tids ledende serieskapere og håper at gullalderen innen amerikansk tv-drama skal smitte over på oss. Men uten tydelige grep vil norsk tv-drama fortsette som før.
Aldri før har det vært mer buzz rundt serieskaperen innen tv-drama. Det snakkes om tv-serier overalt, på seminarer og sosiale medier, ja, her om dagen hørte jeg noen på bussen nevne ”han som har laget den der Mammon-serien”. Vi befinner oss midt i tv-dramaets gullalder, og selv om vi i Norge ennå ikke tar direkte del i den (det gjenstår noe, må vi vel kunne være enige om), så har bransjen et brennende ønske om å delta.
Det snakkes vakkert om serieskaperen, eller ”den ansvarlige kreatøren”, og at forfatteren befinner seg i en nøkkelposisjon. NRK Dramas nye sjef Ivar Køhn taler ofte varmt om manusforfatterens framskutte rolle og Norsk filminstitutt har som kjent satt krav til tv-serier som søker støtte om at ”prosjektets ansvarlige kreatør skal være tydelig definert”. Nå har også TV2 kommet sterkere på banen med et tydelig ønske om å lage kvalitetsdrama. Det eneste som mangler er en egen VIP-ordning for serieskaperne, slik Trygve Diesen og Ståle Stein Berg med en viss selvironi tok til orde for i sin faste spalte på rushprint.no.
Til tross for alle disse fagre ord og mye velvilje, er det likevel lite som tyder på at status quo vil bli endret for hvordan norsk tv-drama initieres og produseres. Det er fortsatt tv-kanalene som har siste ordet, og de har så vidt jeg kan se ingen planer om å gi serieskaperne og forfatterne mer innflytelse enn de har i dag.
Kanskje er det slik serieskaperne bak Lilyhammer har hevdet overfor Rushprint, at det er vanskelig å anvende den amerikanske creator-modellen på norske forhold. Men betyr det at den norske tilnærmingen er så pragmatisk og tilpasset vår mer konsensusbaserte prosjektledelses-kultur, at det ikke er plass til viljesterke kvinner og menn med store visjoner? Må vi forsone oss med argumentet som alltid ligger i bunnen av tv-kanalenes forsvar, når de møter kritikk for sin mangel på risikovilje, om at det norske markedet er for lite til at det er plass til smalere serier?
Et av det moderne tv-dramaets paradokser er at det er de store, superkommersielle amerikanske tv-kanalene som gir serieskaperne størst handlingsrom. Disse visjonære aktørene, behørig beskrevet i boken Difficult Men: Behind the scenes of a creative revolution, har tilkjempet seg en kreativ frihet som deres fleste kolleger i Hollywood bare kan drømme om. Samtidig sitter de europeiske tv-kanalene, både de statsfinansiert og de private, fortsatt litt fast i de gamle modellene.
Danskene har riktignok vist at det går an å lage strålende tv-drama etter den gamle statsfinansierte modellen, men de har samtidig vist enkelte serieskapere en tillitt ingen norske serieskapere så langt har fått her hjemme. Ingen kan svare på hva som skal til for å avle fram fullblods serieskapere, utover å gi dem kontinuitet og tillitt, og kanskje finnes det ikke så mye mer å si om saken. En hver må finne sin metode for å forløse potensialet. Men jeg skulle ønske at særlig NRK Drama kunne vært mer konkrete på hva de egentlig ønsker å oppnå. Og med hvilke virkemidler.
Samtidig kan det paradoksalt nok virke som vi holder på å «snakke i hjel» tv-dramaet. Med lansering av tv-serier på nett, særlig gjennom HBO og Netflix, har aktiviteten i sosiale medier eksplodert. Tv-serier er også blitt godt nyhetsstoff, noe den massive responsen på Mammon er et godt eksempel på. Det tvitres om de nye episodene i de mest populære seriene underveis, og når rulleteksten, som typisk nok er umulig å få med seg, går opp, er man på vei til neste episode.
Det går så raskt i svingene at en medieviter nylig påsto i Aftenposten at tv-dramaets gullalder døde med The Wire – og det mens formatet er inne i sin mest rivende utvikling, der stadig nye tilskudd til sjangeren kommer til! Det virker som det ikke er tid til refleksjon, for utviklingen skjer så raskt. De såkalte tv-ekspertene sammenlikner tv-dramaet med langformater som romanen og forteller oss til det kjedsommelige at film er best på tv. Men skjønner vi egentlig hva det innebærer?
Ikke misforstå: jeg synes det er flott at serieformatet får så mye plass i folks mediehverdag. Det er bare sider ved debatten om den jeg mener kan bli bedre. Og kanskje kan vi i Rushprint i større grad bidra til det, særlig for bransjens del. Det finnes ingen kultur ennå for å ha en løpende, fordypende samtale om hvordan vi kan utvikle våre nye serieskapere, hvordan vi kan bli bedre. Men det er en kultur vi veldig gjerne vil være med å dyrke fram. Jeg håper også du som leser vil se verdien av å bidra til det.
Kjetil Lismoen, redaktør i RUSHPRINT (denne kommentaren står som leder i nyeste utgaven av papirutgaven)
Les også Arne Berggrens «7 ting vi fortsatt sliter med».
Aldri før har det vært mer buzz rundt serieskaperen innen tv-drama. Det snakkes om tv-serier overalt, på seminarer og sosiale medier, ja, her om dagen hørte jeg noen på bussen nevne ”han som har laget den der Mammon-serien”. Vi befinner oss midt i tv-dramaets gullalder, og selv om vi i Norge ennå ikke tar direkte del i den (det gjenstår noe, må vi vel kunne være enige om), så har bransjen et brennende ønske om å delta.
Det snakkes vakkert om serieskaperen, eller ”den ansvarlige kreatøren”, og at forfatteren befinner seg i en nøkkelposisjon. NRK Dramas nye sjef Ivar Køhn taler ofte varmt om manusforfatterens framskutte rolle og Norsk filminstitutt har som kjent satt krav til tv-serier som søker støtte om at ”prosjektets ansvarlige kreatør skal være tydelig definert”. Nå har også TV2 kommet sterkere på banen med et tydelig ønske om å lage kvalitetsdrama. Det eneste som mangler er en egen VIP-ordning for serieskaperne, slik Trygve Diesen og Ståle Stein Berg med en viss selvironi tok til orde for i sin faste spalte på rushprint.no.
Til tross for alle disse fagre ord og mye velvilje, er det likevel lite som tyder på at status quo vil bli endret for hvordan norsk tv-drama initieres og produseres. Det er fortsatt tv-kanalene som har siste ordet, og de har så vidt jeg kan se ingen planer om å gi serieskaperne og forfatterne mer innflytelse enn de har i dag.
Kanskje er det slik serieskaperne bak Lilyhammer har hevdet overfor Rushprint, at det er vanskelig å anvende den amerikanske creator-modellen på norske forhold. Men betyr det at den norske tilnærmingen er så pragmatisk og tilpasset vår mer konsensusbaserte prosjektledelses-kultur, at det ikke er plass til viljesterke kvinner og menn med store visjoner? Må vi forsone oss med argumentet som alltid ligger i bunnen av tv-kanalenes forsvar, når de møter kritikk for sin mangel på risikovilje, om at det norske markedet er for lite til at det er plass til smalere serier?
Et av det moderne tv-dramaets paradokser er at det er de store, superkommersielle amerikanske tv-kanalene som gir serieskaperne størst handlingsrom. Disse visjonære aktørene, behørig beskrevet i boken Difficult Men: Behind the scenes of a creative revolution, har tilkjempet seg en kreativ frihet som deres fleste kolleger i Hollywood bare kan drømme om. Samtidig sitter de europeiske tv-kanalene, både de statsfinansiert og de private, fortsatt litt fast i de gamle modellene.
Danskene har riktignok vist at det går an å lage strålende tv-drama etter den gamle statsfinansierte modellen, men de har samtidig vist enkelte serieskapere en tillitt ingen norske serieskapere så langt har fått her hjemme. Ingen kan svare på hva som skal til for å avle fram fullblods serieskapere, utover å gi dem kontinuitet og tillitt, og kanskje finnes det ikke så mye mer å si om saken. En hver må finne sin metode for å forløse potensialet. Men jeg skulle ønske at særlig NRK Drama kunne vært mer konkrete på hva de egentlig ønsker å oppnå. Og med hvilke virkemidler.
Samtidig kan det paradoksalt nok virke som vi holder på å «snakke i hjel» tv-dramaet. Med lansering av tv-serier på nett, særlig gjennom HBO og Netflix, har aktiviteten i sosiale medier eksplodert. Tv-serier er også blitt godt nyhetsstoff, noe den massive responsen på Mammon er et godt eksempel på. Det tvitres om de nye episodene i de mest populære seriene underveis, og når rulleteksten, som typisk nok er umulig å få med seg, går opp, er man på vei til neste episode.
Det går så raskt i svingene at en medieviter nylig påsto i Aftenposten at tv-dramaets gullalder døde med The Wire – og det mens formatet er inne i sin mest rivende utvikling, der stadig nye tilskudd til sjangeren kommer til! Det virker som det ikke er tid til refleksjon, for utviklingen skjer så raskt. De såkalte tv-ekspertene sammenlikner tv-dramaet med langformater som romanen og forteller oss til det kjedsommelige at film er best på tv. Men skjønner vi egentlig hva det innebærer?
Ikke misforstå: jeg synes det er flott at serieformatet får så mye plass i folks mediehverdag. Det er bare sider ved debatten om den jeg mener kan bli bedre. Og kanskje kan vi i Rushprint i større grad bidra til det, særlig for bransjens del. Det finnes ingen kultur ennå for å ha en løpende, fordypende samtale om hvordan vi kan utvikle våre nye serieskapere, hvordan vi kan bli bedre. Men det er en kultur vi veldig gjerne vil være med å dyrke fram. Jeg håper også du som leser vil se verdien av å bidra til det.
Kjetil Lismoen, redaktør i RUSHPRINT (denne kommentaren står som leder i nyeste utgaven av papirutgaven)
Les også Arne Berggrens «7 ting vi fortsatt sliter med».
I motsetning til artikkelforfatter tror jeg ikke at vi snakker i hjel TV-seriene, men jeg er enig i at kvaliteten på diskursen kan bli langt bedre i Norge (og slik bidra til å lære opp seerne til å forstå enda mer sofistikerte og komplekse uttrykk). Det at min uttalelse i Aftenposten nylig brukes som eksempel på en lite reflektert debatt, understreker nettopp hvor vanskelig det er å nå ut med komplekse og nyanserte argumenter. Min uttalelse er faktisk basert på en artikkel jeg har publisert med en kollega i Screen (som selvsagt har vært gjennom en lang prosess med peer review). Uttalelsen baserer seg derfor på det de fleste vil kalle velfundert og kvalitetssikret forskning, men som dessverre har blir redusert til en catchy overskrift. Jeg tror vi alle har en jobb å gjøre for å skape en bedre og mer faglig fundert TV-diskurs som TV-serien fortjener som et kunstnerisk produkt. Her er forresten artikkelen som hander om kvalitets-TV hvis noen er interessert (den tar også opp hvorfor sammenligningen med film og romanen er unyansert og egentlig ganske feilaktig): http://screen.oxfordjournals.org/content/54/3/341.full
Vel, denne saken har mange vinkler. Hjelper det å gi skaperne frie tøyler om de rett og slett ikke er gode nok? Er det dessuten så viktig å lage akkurat den samme type serier som Danmark og Sverige? De lager gode krimserier. Kanskje nordmenn kan lage andre type serier- som Koselig med peis? Det finnes dessuten typer som ikke lages i Norge overhodet. Hva med science fiction/fantasy? Hva med historisk krim eller historisk sitcom? Er det riktig å vente til et eller annet fenomen oppstår i USA eller Danmark, og så sette alle krefter inn på å kopiere dette fenomenet? Nå blir det for øvrig kutt i støtten til Tv serier pga høyrestyret, så jeg forventer ikke så mange produksjoner som før i fremtiden. Det er vel ikke håp om bedring før neste valg.
I motsetning til artikkelforfatter tror jeg ikke at vi snakker i hjel TV-seriene, men jeg er enig i at kvaliteten på diskursen kan bli langt bedre i Norge (og slik bidra til å lære opp seerne til å forstå enda mer sofistikerte og komplekse uttrykk). Det at min uttalelse i Aftenposten nylig brukes som eksempel på en lite reflektert debatt, understreker nettopp hvor vanskelig det er å nå ut med komplekse og nyanserte argumenter. Min uttalelse er faktisk basert på en artikkel jeg har publisert med en kollega i Screen (som selvsagt har vært gjennom en lang prosess med peer review). Uttalelsen baserer seg derfor på det de fleste vil kalle velfundert og kvalitetssikret forskning, men som dessverre har blir redusert til en catchy overskrift. Jeg tror vi alle har en jobb å gjøre for å skape en bedre og mer faglig fundert TV-diskurs som TV-serien fortjener som et kunstnerisk produkt. Her er forresten artikkelen som hander om kvalitets-TV hvis noen er interessert (den tar også opp hvorfor sammenligningen med film og romanen er unyansert og egentlig ganske feilaktig): http://screen.oxfordjournals.org/content/54/3/341.full
Vel, denne saken har mange vinkler. Hjelper det å gi skaperne frie tøyler om de rett og slett ikke er gode nok? Er det dessuten så viktig å lage akkurat den samme type serier som Danmark og Sverige? De lager gode krimserier. Kanskje nordmenn kan lage andre type serier- som Koselig med peis? Det finnes dessuten typer som ikke lages i Norge overhodet. Hva med science fiction/fantasy? Hva med historisk krim eller historisk sitcom? Er det riktig å vente til et eller annet fenomen oppstår i USA eller Danmark, og så sette alle krefter inn på å kopiere dette fenomenet? Nå blir det for øvrig kutt i støtten til Tv serier pga høyrestyret, så jeg forventer ikke så mange produksjoner som før i fremtiden. Det er vel ikke håp om bedring før neste valg.