– Vi skal heve kvaliteten på tv-drama

– Vi skal heve kvaliteten på tv-drama

NFI endrer sine retningslinjer for tildeling av støttemidler til tv-drama. Blant annet skal originalmanus prioriteres, samt bidra til dekning av lønnskostnader for manusforfattere i utviklingsperioden, forteller Ivar Køhn fra NFI.

Under tv-drama-konventet på Losby i år, informerte NFI om at de endrer sin praksis vedrørende tildeling av støttemidler til tv-drama.  Blant endringene er:

  • Originale prosjekter prioriteres, i tillegg til tv-serier myntet på barn
  • Løpende behandling hele året
  • Deler av produksjonstilskudd kan utbetales som utviklingstilskudd for å sikre utviklingsprosessen.

Avdelingsdirektør for utviklings- og produksjonsavdelingen hos NFI, Ivar Køhn, forteller at endringene er delvis gjort etter – blant annet – et ønske om kvalitetsheving av tv-drama.

– Vi har gjort noen små endringer, som kanskje vil få stor betydning. Dette er gjort på bakgrunn av et innspillsmøte vi hadde i høst om hvordan vi skal heve kvaliteten på tv-drama, og hvilken rolle NFI-midlene skal bidra til dette. I den sammenheng var det blant annet styrking av utviklingsprosessen, og spesielt mulighetene for originale manus innenfor tv-drama. I den endrede ordningen vil vi dermed prioritere originalmanus. Denne typen manus tar tid, og innebærer større utviklingskostnader, forteller han.

En av endringene, forteller Køhn, er at når det når det søkes om støtte er det viktig at kreativt ansvarlig(e) er tydelig definert.

-Av og til vil dette være manusforfatter, andre ganger et team på to, med regissør og manusforfatter eksempelvis. Men det skal være tydelig definert hvem som har det kreative ansvaret for prosjektet. Vi mener det er viktig at dette er tydelig for alle som er involverte, og blir et viktig element for vurderingen av prosjektets ambisjon og potensiale.

Den viktigste endringen har til hensikt å minske dødperioden i utviklingsprosessen.

-Når det tidligere har blitt søkt om produksjonstilskudd har vi utbetalt penger når alt er på plass, som finansiering o.l. Dette har medført at det har blitt en lang periode hvor det ikke har skjedd noen ting mens det har blitt jobbet med å få på plass formalitetene, og først etter dette har man satt i gang med produksjon – kanskje også før manus er ferdigutviklet, sier Køhn.

Med de nye endringene kan derimot halvparten av tildelt produksjonstilskudd utbetales som utviklingstilskudd. Dette skal blant annet skape trygghet for manusforfatterne.

-Det vi gjør nå er at med en gang det blir gitt et produksjonstilskudd så kan man få utbetalt halvparten av produksjonstilskuddet som utviklingsmidler. Målet med det er at det skal settes i gang å jobbe med prosjektet umiddelbart, på en ordentlig måte. Bruke tiden aktivt ved at manusforfatterne kan fortsette å jobbe med prosjektet, evt. hente inne flere manusforfattere for videre utvikling. Et utviklingstilskudd vil ikke være tilbakebetalingspliktig. Hvis det i prosessen viser seg at prosjektet likevel ikke lar seg realisere, så lar det seg gjøre å stoppe prosjektet og folk har allikevel fått lønn, forklarer Køhn.

Om det endrede fokuset over på originalmanus forklarer Køhn at debatten innad i bransjen har vært med å legge føringer.

-Prioriteringen av originalmanus har bakgrunn i de diskusjonene som har vært ført i bransjen, at det å utvikle originale konsepter er til det beste for tv-drama, men også at dette koster vesentlig mer å gjøre. Rett og slett en styrkning av mulighetene for å lage den type prosjekter. Dette er ikke en instrumentell ordning som går på innhold, men at vi i tråd med økte bevilgningsmidler ønsker å bidra med noen strukturer som styrker prosjektenes potensial til å bli bedre, avslutter han.

2 kommentarer til – Vi skal heve kvaliteten på tv-drama

  1. Halvbroren var en kjempefin serie, det samme var Koselig med peis. Det går definitivt rette veien. Men det er fortsatt noe jeg savner. Har vi for eksempel noen gang laget en TV serie hvor hovedpersonen var slem/politisk ukorrekt, slik som i Breaking Bad, Dexter eller Sopranos? Har vi noen gang laget en serie i science fiction eller fantasy sjangeren, slik som Star Trek eller Game of Thrones? Hva med Sagaen om Isfolket eller en serie basert på Snorre? Sikkert mange med bedre ideer.
    Men jeg lurer på en ting: om Gene Roddenberry hadde vært norsk og kom til NRK med sin ide for Star Trek, ville NRK eller TV2 da brukt ideen? Ville de turt det?

  2. En presisering når det gjelder endringene som står listeet først i artikkelen: Det er løpende behandling av tilskudd til utvikling. For tilskudd til produksjon er det fortsatt to søknadsfrister (6.mars/4.september)

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

– Vi skal heve kvaliteten på tv-drama

– Vi skal heve kvaliteten på tv-drama

NFI endrer sine retningslinjer for tildeling av støttemidler til tv-drama. Blant annet skal originalmanus prioriteres, samt bidra til dekning av lønnskostnader for manusforfattere i utviklingsperioden, forteller Ivar Køhn fra NFI.

Under tv-drama-konventet på Losby i år, informerte NFI om at de endrer sin praksis vedrørende tildeling av støttemidler til tv-drama.  Blant endringene er:

  • Originale prosjekter prioriteres, i tillegg til tv-serier myntet på barn
  • Løpende behandling hele året
  • Deler av produksjonstilskudd kan utbetales som utviklingstilskudd for å sikre utviklingsprosessen.

Avdelingsdirektør for utviklings- og produksjonsavdelingen hos NFI, Ivar Køhn, forteller at endringene er delvis gjort etter – blant annet – et ønske om kvalitetsheving av tv-drama.

– Vi har gjort noen små endringer, som kanskje vil få stor betydning. Dette er gjort på bakgrunn av et innspillsmøte vi hadde i høst om hvordan vi skal heve kvaliteten på tv-drama, og hvilken rolle NFI-midlene skal bidra til dette. I den sammenheng var det blant annet styrking av utviklingsprosessen, og spesielt mulighetene for originale manus innenfor tv-drama. I den endrede ordningen vil vi dermed prioritere originalmanus. Denne typen manus tar tid, og innebærer større utviklingskostnader, forteller han.

En av endringene, forteller Køhn, er at når det når det søkes om støtte er det viktig at kreativt ansvarlig(e) er tydelig definert.

-Av og til vil dette være manusforfatter, andre ganger et team på to, med regissør og manusforfatter eksempelvis. Men det skal være tydelig definert hvem som har det kreative ansvaret for prosjektet. Vi mener det er viktig at dette er tydelig for alle som er involverte, og blir et viktig element for vurderingen av prosjektets ambisjon og potensiale.

Den viktigste endringen har til hensikt å minske dødperioden i utviklingsprosessen.

-Når det tidligere har blitt søkt om produksjonstilskudd har vi utbetalt penger når alt er på plass, som finansiering o.l. Dette har medført at det har blitt en lang periode hvor det ikke har skjedd noen ting mens det har blitt jobbet med å få på plass formalitetene, og først etter dette har man satt i gang med produksjon – kanskje også før manus er ferdigutviklet, sier Køhn.

Med de nye endringene kan derimot halvparten av tildelt produksjonstilskudd utbetales som utviklingstilskudd. Dette skal blant annet skape trygghet for manusforfatterne.

-Det vi gjør nå er at med en gang det blir gitt et produksjonstilskudd så kan man få utbetalt halvparten av produksjonstilskuddet som utviklingsmidler. Målet med det er at det skal settes i gang å jobbe med prosjektet umiddelbart, på en ordentlig måte. Bruke tiden aktivt ved at manusforfatterne kan fortsette å jobbe med prosjektet, evt. hente inne flere manusforfattere for videre utvikling. Et utviklingstilskudd vil ikke være tilbakebetalingspliktig. Hvis det i prosessen viser seg at prosjektet likevel ikke lar seg realisere, så lar det seg gjøre å stoppe prosjektet og folk har allikevel fått lønn, forklarer Køhn.

Om det endrede fokuset over på originalmanus forklarer Køhn at debatten innad i bransjen har vært med å legge føringer.

-Prioriteringen av originalmanus har bakgrunn i de diskusjonene som har vært ført i bransjen, at det å utvikle originale konsepter er til det beste for tv-drama, men også at dette koster vesentlig mer å gjøre. Rett og slett en styrkning av mulighetene for å lage den type prosjekter. Dette er ikke en instrumentell ordning som går på innhold, men at vi i tråd med økte bevilgningsmidler ønsker å bidra med noen strukturer som styrker prosjektenes potensial til å bli bedre, avslutter han.

2 Responses to – Vi skal heve kvaliteten på tv-drama

  1. Halvbroren var en kjempefin serie, det samme var Koselig med peis. Det går definitivt rette veien. Men det er fortsatt noe jeg savner. Har vi for eksempel noen gang laget en TV serie hvor hovedpersonen var slem/politisk ukorrekt, slik som i Breaking Bad, Dexter eller Sopranos? Har vi noen gang laget en serie i science fiction eller fantasy sjangeren, slik som Star Trek eller Game of Thrones? Hva med Sagaen om Isfolket eller en serie basert på Snorre? Sikkert mange med bedre ideer.
    Men jeg lurer på en ting: om Gene Roddenberry hadde vært norsk og kom til NRK med sin ide for Star Trek, ville NRK eller TV2 da brukt ideen? Ville de turt det?

  2. En presisering når det gjelder endringene som står listeet først i artikkelen: Det er løpende behandling av tilskudd til utvikling. For tilskudd til produksjon er det fortsatt to søknadsfrister (6.mars/4.september)

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY