Ole Giæver satset alt på Fjellet og lagde filmen på siden av støttesystemet for egne penger. Nå er filmen tatt ut til Panoramaseksjonen på filmfestivalen i Berlin.
Ole Giæver satset alt på Fjellet og lagde filmen på siden av støttesystemet for egne penger. Nå er filmen tatt ut til Panoramaseksjonen på filmfestivalen i Berlin.
Ole Giævers spillefilmdebut, Fjellet, er invitert til Berlin filmfestival, som finner sted fra 10. – 20. februar 2011. Filmen skal vises i Panorama-seksjonen der Rune Langlos Nord deltok for to år siden, og hvor filmer med et særpreg, gjerne av debutanter, som regel blir invitert til å delta.
Som i den prisbelønte kortfilmen Tommy er Ole Giæver tilbake i den norske fjellheimen i Fjellet. I filmen møter vi Nora og Solveig, et lesbisk par i begynnelsen av tredveårene, som vender tilbake til stedet der de mistet sin fem år gamle sønn i en ulykke. På denne måten spinner Giæver videre på noe av fundamentet han la med Tommy og den lange novellefilmen Sommerhuset der sorg også spiller en sentral rolle. I Sommerhuset vendte hovedpersonen også tilbake til åstedet for det som forårsaket sorgen.
– Solveig har tatt initiativet til denne turen i håp om at det kan hjelpe Nora til å komme til bunns i og akseptere det som har skjedd, slik at de kan møte fremtiden sammen. Filmen begynner ved foten av fjellet og vi blir tatt med på en vond og krevende, men også morsom og vakker tur gjennom det spektakulære fjellandskapet. Over flere dager og netter blir vi på godt og vondt kjent med disse komplekse kvinnene. Det er både en reise i deres indre landskap hvor stengte og nye rom skal åpnes og en ytre, sanselig reise i den norske fjellheimen, kunne Giæver fortelle Rushprint i et intervju like etter innspillingen.
Fjellet har likhetstrekk med Giævers kortfilm Tommy, men først og fremst gjennom den effektive bruken av landskapet som location.
– Da jeg bestemte meg for bevisst å lete etter en enkel idé til spillefilm, kom jeg selvsagt til å tenke på min egen kortfilm Tommy, hvor det kun er to skuespillere og all handlingen foregår på fjellet. Historiene er derimot ganske ulike, da jeg trengte et helt annet materiale for å kunne lage en film som skal vare i nitti minutter. Premissene jeg stilte meg selv var at det måtte være få skuespillere, få locations og at filmen kunne spilles inn på 10-12 dager. Jeg vurderte også andre ideer med enkle rammer og premisser, men Fjellet var den historien jeg umiddelbart kjente mest kjærlighet for. Det at alt foregår ute gjør at vi brukte minimalt med tid på omrigg og lyssetting. Vi måtte skyte åtte minutter pr dag, mens det vanlige er tre. På Sommerhuset skjøt vi fire minutter per dag og på Tommy tolv, så det virket fornuftig og overkommelig at vi skulle havne på noe midt i mellom.
Tidligere har regissører som Rune Denstad Langlo (Nord), Jens Lien (Jonny Vang) og Erik Poppe (Schpaaa) hadde også sine spillefilmdebuter i den samme seksjonen.
Les mer om filmen i siste utgaven av Rushprint der hovedrolleinnehaverne Ellen Dorrit Petersen og Marte Magnusdotter Solem blir intervjuet.
Ole Giæver satset alt på Fjellet og lagde filmen på siden av støttesystemet for egne penger. Nå er filmen tatt ut til Panoramaseksjonen på filmfestivalen i Berlin.
Ole Giævers spillefilmdebut, Fjellet, er invitert til Berlin filmfestival, som finner sted fra 10. – 20. februar 2011. Filmen skal vises i Panorama-seksjonen der Rune Langlos Nord deltok for to år siden, og hvor filmer med et særpreg, gjerne av debutanter, som regel blir invitert til å delta.
Som i den prisbelønte kortfilmen Tommy er Ole Giæver tilbake i den norske fjellheimen i Fjellet. I filmen møter vi Nora og Solveig, et lesbisk par i begynnelsen av tredveårene, som vender tilbake til stedet der de mistet sin fem år gamle sønn i en ulykke. På denne måten spinner Giæver videre på noe av fundamentet han la med Tommy og den lange novellefilmen Sommerhuset der sorg også spiller en sentral rolle. I Sommerhuset vendte hovedpersonen også tilbake til åstedet for det som forårsaket sorgen.
– Solveig har tatt initiativet til denne turen i håp om at det kan hjelpe Nora til å komme til bunns i og akseptere det som har skjedd, slik at de kan møte fremtiden sammen. Filmen begynner ved foten av fjellet og vi blir tatt med på en vond og krevende, men også morsom og vakker tur gjennom det spektakulære fjellandskapet. Over flere dager og netter blir vi på godt og vondt kjent med disse komplekse kvinnene. Det er både en reise i deres indre landskap hvor stengte og nye rom skal åpnes og en ytre, sanselig reise i den norske fjellheimen, kunne Giæver fortelle Rushprint i et intervju like etter innspillingen.
Fjellet har likhetstrekk med Giævers kortfilm Tommy, men først og fremst gjennom den effektive bruken av landskapet som location.
– Da jeg bestemte meg for bevisst å lete etter en enkel idé til spillefilm, kom jeg selvsagt til å tenke på min egen kortfilm Tommy, hvor det kun er to skuespillere og all handlingen foregår på fjellet. Historiene er derimot ganske ulike, da jeg trengte et helt annet materiale for å kunne lage en film som skal vare i nitti minutter. Premissene jeg stilte meg selv var at det måtte være få skuespillere, få locations og at filmen kunne spilles inn på 10-12 dager. Jeg vurderte også andre ideer med enkle rammer og premisser, men Fjellet var den historien jeg umiddelbart kjente mest kjærlighet for. Det at alt foregår ute gjør at vi brukte minimalt med tid på omrigg og lyssetting. Vi måtte skyte åtte minutter pr dag, mens det vanlige er tre. På Sommerhuset skjøt vi fire minutter per dag og på Tommy tolv, så det virket fornuftig og overkommelig at vi skulle havne på noe midt i mellom.
Tidligere har regissører som Rune Denstad Langlo (Nord), Jens Lien (Jonny Vang) og Erik Poppe (Schpaaa) hadde også sine spillefilmdebuter i den samme seksjonen.
Les mer om filmen i siste utgaven av Rushprint der hovedrolleinnehaverne Ellen Dorrit Petersen og Marte Magnusdotter Solem blir intervjuet.
Gratulerer, Ole! Lov meg at du kicker ass i Berlin! Gleder meg til å se «Fjellet» på TIFF.
Jeg har ikke sett denne filmen, men utifra denne beskrivelsen så høres det ut som en lesbisk versjon av Arne Skouens «Kalde Spor» (1962). Sikkert bra. Lykke til i Berlin:)
With a coach’s help I’m being as careful as possible to avoid injury. Only 1/week, warming up sufficiently, etc. Any tips you’d like to shlrn?jilacoeyers recently posted..
Probably wouldn't hurt, don't know if it'd help. Long as you coat everything and keep it at heat long enough to open up the structure a bit and let the stuff soak in, it should work.I will note, if you have night sights on, I have no idea how much heat they can take without causing problems for the cushioning around the capsule; I'd stick with 'warm' only for a longer period.
Gratulerer, Ole! Lov meg at du kicker ass i Berlin! Gleder meg til å se «Fjellet» på TIFF.
Jeg har ikke sett denne filmen, men utifra denne beskrivelsen så høres det ut som en lesbisk versjon av Arne Skouens «Kalde Spor» (1962). Sikkert bra. Lykke til i Berlin:)
With a coach’s help I’m being as careful as possible to avoid injury. Only 1/week, warming up sufficiently, etc. Any tips you’d like to shlrn?jilacoeyers recently posted..
Probably wouldn't hurt, don't know if it'd help. Long as you coat everything and keep it at heat long enough to open up the structure a bit and let the stuff soak in, it should work.I will note, if you have night sights on, I have no idea how much heat they can take without causing problems for the cushioning around the capsule; I'd stick with 'warm' only for a longer period.