Nordic Short Films: Bo Hr. Hansen

– Det viktigste jeg lærte av arbeidet med Gutten som gikk baklengs var å være tålmodig. Denne historien tok oss flere år å skrive, sier manusforfatter Bo Hr. Hansen

Nordic Short Films er en unik dvd-utgivelse med nordiske kort- og novellefilmer. I forbindelse med utgivelsen presenterer vi her intervjuer med filmskaperne.

 

Hvordan startet arbeidet med Gutten som gikk baklengs og under hvilke omstendigheter ble den laget?

– Thomas Vinterberg ringte meg en dag. Han hadde en ide om å lage en kortfilm om en gutt som hadde visse besettelser. Thomas var ennå ikke ferdig på Den Danske Filmskole. Det var ikke jeg heller. Han ville skyte filmen i sommerferien, men det tok oss lang tid å skrive filmen, så vi måtte vente til vi var ferdige på skolen. Det var en av Nimbus Films første produksjoner og ble finansiert av Statens Filmcentral (som ikke eksisterer lenger).

 

Hva var deres intensjoner?

– Å fortelle en poetisk, spennende, trist og morsom historie om besettelser og sorg. En gutt savner sin døde bror og ønsker å skru tilbake tiden.

 

Hva var den største utfordringen – kunstnerisk og teknisk?

– I begynnelsen av skriveprosessen hadde ikke gutten – Andreas – mistet sin bror. Døden var ikke en del av historien i det hele tatt. Historien var veldig enkel på det tidspunktet: En gutt savner sitt gamle hus og ønsker å flytte tilbake. Men Thomas og jeg skrev en bakhistorie om gutten: Hva som hadde skjedd tidligere. Bakhistorien var ganske dramatisk. Andreas eldre bror døde i en tragisk ulykke. Bakhistorien virket mer interessant og spennende for oss enn historien vi faktisk prøvde å skrive. Så den største utfordringen ble å kombinere bakhistorien om gutten som savner sin døde bror med historien om en gutt som lider av visse besettelser. Teknisk? Jeg var ikke filmens regissør, men det var viktig at ”gå baklengs”-sekvensen fungerte. Om den sekvensen ikke fungerte ville filmen falle fra hverandre.

Hvordan ser du på resultatet i ettertid?

– På det tidspunktet fokuserte vi på de tingene som ikke fungerte. Men i ettertid synes jeg vi lyktes. Ja, det gjør jeg.

 

Hva var det viktigste du lærte av akkurat denne filmen?

– Å være tålmodig. Denne historien tok oss flere år å skrive.

 

Hva har filmen betydd for din karriere?

– Før denne filmen visste jeg ikke at jeg hadde noe talent for å fortelle historier om barn.

 

Synes du at nordiske filmer har en bestemt stemning eller tone?

– Det finnes kanskje en slags nordisk melankoli. Men humoren i de nordiske filmene er ikke den samme.

 

Ser du på deg selv som en nordisk regissør? Føler du deg knyttet til en bestemt nordisk tradisjon av historiefortelling eller til store nordiske kunstnere fra historien?

– Nei, jeg er en dansk forfatter. Danske er mitt språk. Jeg er en forfatter, ikke en regissør. For meg starter det med ord på dansk. Men selvfølgelig beundrer jeg store nordiske forfattere, filmskapere og rockeband. Og noen ganger inspirerer de meg.

 

Hvilken nyere nordisk film har gjort størst inntrykk på deg?

– Reprise.

 

Hva er det beste og verste med å produsere filmer i et nordisk samarbeid?

– Det er dårlig om samarbeidet ikke fungerer. Det er bra om det gjør det. Jeg ville hate det om jeg måtte forandre en karakters nasjonalitet bare på grunn av noen nordiske penger. Men jeg ville elske å skrive en rolle for for eksempel en svensk skuespiller om det er det som er riktig for historien.

 

Nordic Short Films er et samarbeid mellom Nordisk film- og tv-fond og de ledende nordiske filmmagasinene RUSHPRINT, Filmmagasinet Ekko, svenske FLM og finske Episodi.

 

Om du slår til på vårt abonnementstilbud får du Nordic Short Films-dvden med på kjøpet: ABONNEMENT MED DVD

 

Les intervjuer med flere av filmskaperne på Nordic Short Films:

Roy Andersson

Joachim Trier

Marius Holst

Bobbie Peers

Ruben Östlund

Jens Jonsson

Grimur Hákonarson

Saara Saarela

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Nordic Short Films: Bo Hr. Hansen

– Det viktigste jeg lærte av arbeidet med Gutten som gikk baklengs var å være tålmodig. Denne historien tok oss flere år å skrive, sier manusforfatter Bo Hr. Hansen

Nordic Short Films er en unik dvd-utgivelse med nordiske kort- og novellefilmer. I forbindelse med utgivelsen presenterer vi her intervjuer med filmskaperne.

 

Hvordan startet arbeidet med Gutten som gikk baklengs og under hvilke omstendigheter ble den laget?

– Thomas Vinterberg ringte meg en dag. Han hadde en ide om å lage en kortfilm om en gutt som hadde visse besettelser. Thomas var ennå ikke ferdig på Den Danske Filmskole. Det var ikke jeg heller. Han ville skyte filmen i sommerferien, men det tok oss lang tid å skrive filmen, så vi måtte vente til vi var ferdige på skolen. Det var en av Nimbus Films første produksjoner og ble finansiert av Statens Filmcentral (som ikke eksisterer lenger).

 

Hva var deres intensjoner?

– Å fortelle en poetisk, spennende, trist og morsom historie om besettelser og sorg. En gutt savner sin døde bror og ønsker å skru tilbake tiden.

 

Hva var den største utfordringen – kunstnerisk og teknisk?

– I begynnelsen av skriveprosessen hadde ikke gutten – Andreas – mistet sin bror. Døden var ikke en del av historien i det hele tatt. Historien var veldig enkel på det tidspunktet: En gutt savner sitt gamle hus og ønsker å flytte tilbake. Men Thomas og jeg skrev en bakhistorie om gutten: Hva som hadde skjedd tidligere. Bakhistorien var ganske dramatisk. Andreas eldre bror døde i en tragisk ulykke. Bakhistorien virket mer interessant og spennende for oss enn historien vi faktisk prøvde å skrive. Så den største utfordringen ble å kombinere bakhistorien om gutten som savner sin døde bror med historien om en gutt som lider av visse besettelser. Teknisk? Jeg var ikke filmens regissør, men det var viktig at ”gå baklengs”-sekvensen fungerte. Om den sekvensen ikke fungerte ville filmen falle fra hverandre.

Hvordan ser du på resultatet i ettertid?

– På det tidspunktet fokuserte vi på de tingene som ikke fungerte. Men i ettertid synes jeg vi lyktes. Ja, det gjør jeg.

 

Hva var det viktigste du lærte av akkurat denne filmen?

– Å være tålmodig. Denne historien tok oss flere år å skrive.

 

Hva har filmen betydd for din karriere?

– Før denne filmen visste jeg ikke at jeg hadde noe talent for å fortelle historier om barn.

 

Synes du at nordiske filmer har en bestemt stemning eller tone?

– Det finnes kanskje en slags nordisk melankoli. Men humoren i de nordiske filmene er ikke den samme.

 

Ser du på deg selv som en nordisk regissør? Føler du deg knyttet til en bestemt nordisk tradisjon av historiefortelling eller til store nordiske kunstnere fra historien?

– Nei, jeg er en dansk forfatter. Danske er mitt språk. Jeg er en forfatter, ikke en regissør. For meg starter det med ord på dansk. Men selvfølgelig beundrer jeg store nordiske forfattere, filmskapere og rockeband. Og noen ganger inspirerer de meg.

 

Hvilken nyere nordisk film har gjort størst inntrykk på deg?

– Reprise.

 

Hva er det beste og verste med å produsere filmer i et nordisk samarbeid?

– Det er dårlig om samarbeidet ikke fungerer. Det er bra om det gjør det. Jeg ville hate det om jeg måtte forandre en karakters nasjonalitet bare på grunn av noen nordiske penger. Men jeg ville elske å skrive en rolle for for eksempel en svensk skuespiller om det er det som er riktig for historien.

 

Nordic Short Films er et samarbeid mellom Nordisk film- og tv-fond og de ledende nordiske filmmagasinene RUSHPRINT, Filmmagasinet Ekko, svenske FLM og finske Episodi.

 

Om du slår til på vårt abonnementstilbud får du Nordic Short Films-dvden med på kjøpet: ABONNEMENT MED DVD

 

Les intervjuer med flere av filmskaperne på Nordic Short Films:

Roy Andersson

Joachim Trier

Marius Holst

Bobbie Peers

Ruben Östlund

Jens Jonsson

Grimur Hákonarson

Saara Saarela

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY