Fossum og Halle til toneangivende CPH:DOX

Fossum og Halle til toneangivende CPH:DOX

Håvard Fossums «Meet the Censors» og Mariken Halles “Vi er her nå” er tatt ut til CPH:DOX. Vi har sett nærmere på filmene og hva som gjør dem kvalifisert til å delta på Nord-Europas viktigste og en av verdens mest spenstige dokumentarfestivaler.

Foto: Håvard Fossum (til venstre) i «Meet the Censors»

CPH:DOX har siden starten i 2002 blitt Nord-Europas mest toneangivende festival for dokumentar. Den kombinerer store navn og titler med sprelsk tematisk programmering, sterke konkurranseprogrammer, en rekke faglige samtaler og events – og gjennomsyres av en vilje til stadig å tøye grensene for hva dokumentarfilm kan være. Det gjelder for eksempel utforskningen av grenselandet mellom kunst og dokumentar, vektleggingen av aktivistdokumentaren og satsingen på hybridfilm.

Derfor er det ikke tilfeldig at Mariken Halles nye film, Vi er her nå, som strengt tatt kanskje ikke er en dokumentar, innlemmes i programmet. Både hun og Håvard Fossum med Meet the Censors er plukket ut til henholdsvis sideprogrammene F:ACT AWARD og NORDIC:DOX. Ellers vises også Erlend E. Mos danske prosjekt Journey to Utopia, Anders Hammers norsk-amerikanske Do not split og den dansk-norske samproduksjonen A New Beginning (norsk coprodusent: Substans film) på festivalen.

Allerede under Berlinalen i fjor kunne Fossum presentere Meet the Censors der han går i dialog med representanter for sensurorganer, i mer og mindre demokratiske land. Målet har hele tiden å være lyttende, kunne han fortelle til Rushprint i vårt intervju med ham i fjor:

– Målet med filmen er å problematisere tanken om ytringsfrihet og sensur som det gode mot det onde. Jeg tror det forenkler en ekstremt viktig debatt, og gjør det vanskelig å se det jeg mener er en helt menneskelig refleks de fleste av oss har, at det ikke bare er fristende, men tidvis føles helt nødvendig at skremmende ytringer blir kvelt. Vi ønsker at det vi misliker skal forsvinne ut av synsfeltet. Vi vil ikke ha nynazister, likevel marsjerer de i gatene. Men ønsker vi at staten skal fjerne de?

– Sterke ledere velges, og de lover å rydde opp i sine land, fjerne «usunne» eller upatriotiske holdninger og skape korrekte nasjoner. Vi lever i stadig mer polariserte samfunn, i alle fall kan det virke sånn på den politiske retorikken, og jeg ser eksempler på at både den politiske venstresiden og høyresiden ønsker å stilltie de som ikke har det de mener er korrekte holdninger og meninger. Og jeg kan kjenne meg igjen i den fristelsen. Jeg synes det er veldig ubehagelig med marsjerende nynazister. Hva skjer med ordskiftet dersom retorikken deres normaliseres? Skaper ikke netthets et fryktklima som gjør det veldig hardt for minoriteter og utsatte grupper å ytre seg?

«Vi er her nå»

Mariken Halles «alternative komedie», som Jon Inge Faldalen omtalte den i sin kritikk her på rushprint.no, har premiere neste uke.

I filmen betrakter (ifølge Faldalen) «bløte babyer forundret foreldrenes frynsete samlivsbruddstykker. Ingen lager filmer som den særegne kunstneren Mariken Halle, som står for manus, regi, foto og klipp på den i ordenes aller beste forstand uferdige og forlatte motforestillingen Vi er her nå. Etter sterke Kanskje i morgen og Verden venter er dette hennes hittil klart beste film,» mener han.

«Litt Cassavetes, litt Dogme95, men kanskje mest lik Abbas Kiarostami i Close-Up (1991) gir hun igjen fra seg regikontrollen, særlig til alle de instinktivt improviserende babyene, og som regissør forblir hun bare delvis en director i betydningen retningsgiver, men like mye en attender, en deltaker, og en collector, en innsamler. Hun fasiliterer uansett svært sterkt skuespill fra både de som i liten grad verken behøver eller tar instruksjon og de voksne som gjør det.»


Her er alle programmene på CPH:DOX:

DOX:AWARD (på engelsk)

  • A Shape of Things to Come, JP Sniadecki & Lisa Marie Malloy, USA, world premiere
  • Bitter Love, Jerzy Sladkowski, Sweden, world premiere
  • Caught in the Net, Vit Klusak & Barbora Chulipová, Czech Republic, world premiere
  • Dick Johnson is Dead, Kirsten Johnson, USA, international premiere
  • The Dissident, Bryan Fogel, USA, international premiere
  • Ecstasy, Moara Passoni, Brazil, world premiere
  • Epicentro, Hubert Sauper, Austria, European premiere
  • I Walk on Water, Khalik Allah, USA, international premiere
  • The Fight for Greenland, Kenneth Sorento, Denmark/Greenland, world premiere
  • Long Live Love, Sine Skibsholt, Denmark, world premiere
  • No Kings, Emilia Mello, Brazil, world premiere
  • Mon Amour, David Teboul, France, world premiere
  • Oeconomia, Carmen Losmann, Germany, international premiere
  • Songs of Repression, E. Wagner & Marianne Hougen-Moraga, Denmark, world premiere

F:ACT AWARD

  • Wood, Ebba Sinzinger, Monica Lazurean-Gorgan, Michaela Kirst, Austria, world premiere
  • Meet the Censors, Håvard Fossum, Norway,world premiere
  • Blasphemy, Mohamed Naqvi, Pakistan, world premiere
  • Ayouni, Yasmin Fedda, UK, Qatar, world premiere
  • Jozi Gold, Frederik Gertten, Sylvia Vollenhofer, Sweden, international premiere
  • Vivos, Ai Weiwei, Germany, European premiere
  • Dope is Death, Mia Donovan, Canada, European premiere
  • Only the Devil lives without hope, Magnus Gertten, Sweden, world premiere
  • We Hold the Line, Marc Wiese, Germany, world premiere
  • The Social Dilemma, Jeff Orlowski, USA, international premiere

NORDIC:DOX

  • A Colombian Family, Tanja Wol Sørensen, Denmark, world premiere
  • Being Eriko, Jannik Splidsboel, Denmark, world premiere
  • Inside the Diamond, Viktor Johansson, Sweden, international premiere
  • Journey to Utopia, Erlend E. Mo, Denmark, world premiere
  • Maddy the Model, Jane Magnusson, Sweden,world premiere
  • Reunited, Mira Jargil, Denmark, world premiere
  • Show Dancer, Laurits Flensted-Jensen, Denmark, world premiere
  • Själö – Island of Souls, Lotte Petronella, Finland, world premiere
  • Television Without Frontiers, Andjeas Ejiksson, Sweden, international premiere
  • The Beautiful Game, Olof Berglind, Sweden, world premiere
  • The Beloved Daughter, Tiina Madisson, Finland, world premiere
  • We Are Here Now, Mariken Halle, Norway, international premiere

NEXT:WAVE

  • A New Beginning, Ala’A Mohsen, Denmark, world premiere
  • Areum Married, Areum Parkkang, South Korea, international premiere
  • Dear Joel, Thanasis Trouboukis, Greece, world premiere (short)
  • Errans, Mira Adoumier, Mira Adoumier, Lebanon, world premiere
  • Garage People, Natalija Yefimkina, Germany, world premiere
  • Mayor, David Osit, USA, international premiere
  • Mullah’s Daughter, Mahdieh adat Mirhabibi, Iran, UK, European premiere
  • Once Upon a Time in Venezuela, Anabel Rodriguez Rios, Austria, Venezuela, European premiere
  • Rendezvous, Ernst Skoog, Sweden, world premiere (short)
  • Retreat, Joeri Verbesselt, Belgium, world premiere (short)
  • Return to Epipo, Judit Oláh, Hungary, World Premiere
  • The Garden of Calabria, René Georg Johansen, Jacob Krzysztof Glogowski, Denmark, World Premiere (short)
  • The Republics, Huw Wahl, UK, World Premiere
  • The Soldier, Nikolaj Møller, Denmark, World Premiere
  • Trouble, Mariah Garnett, UK/US, International Premiere
  • Sisters with Transistors, Lisa Rovner, France, European Premiere

NEW:VISION

  • Ocean of Love, Alexa Karolinski & Ingo Niermann, Germany, world premiere
  • Welcome Palermo, Masbedo, Italy, international premiere
  • Mother’s Tongue, Wingyee Wu & Lap-See Lam, Sweden, world premiere (festival)(short)
  • Clay Theory, Amalie Smith, Denmark, world premiere (festival) (short)
  • Subject to Review, Theo Anthony, USA, European premiere (short)
  • The Undertaker, Yael Bartana, Israel, world premiere (festival) (short)
  • Beast Type Song, Sophia Al-Maria, Qatar, USA, world premiere (festival) (short)
  • Untitled Sequence of Gaps, Vika Kirchenbauer, Germany, international premiere
  • If Your Heart Wants It (Remix), Pilvi Takala, Finland, international premiere
  • LOLOLOL, Kurdwin Ayub, Austria, world premiere
  • Garage, Luis Ortega Govela & Olivia Erlanger, USA, Mexico, world premiere
  • Detour, Mario Valero, France, international premiere
  • The Seismic Form, Antoinette Swirchmayr, Austria, world premiere
  • South, Morgan Quaintance, UK, world premiere

Fossum og Halle til toneangivende CPH:DOX

Fossum og Halle til toneangivende CPH:DOX

Håvard Fossums «Meet the Censors» og Mariken Halles “Vi er her nå” er tatt ut til CPH:DOX. Vi har sett nærmere på filmene og hva som gjør dem kvalifisert til å delta på Nord-Europas viktigste og en av verdens mest spenstige dokumentarfestivaler.

Foto: Håvard Fossum (til venstre) i «Meet the Censors»

CPH:DOX har siden starten i 2002 blitt Nord-Europas mest toneangivende festival for dokumentar. Den kombinerer store navn og titler med sprelsk tematisk programmering, sterke konkurranseprogrammer, en rekke faglige samtaler og events – og gjennomsyres av en vilje til stadig å tøye grensene for hva dokumentarfilm kan være. Det gjelder for eksempel utforskningen av grenselandet mellom kunst og dokumentar, vektleggingen av aktivistdokumentaren og satsingen på hybridfilm.

Derfor er det ikke tilfeldig at Mariken Halles nye film, Vi er her nå, som strengt tatt kanskje ikke er en dokumentar, innlemmes i programmet. Både hun og Håvard Fossum med Meet the Censors er plukket ut til henholdsvis sideprogrammene F:ACT AWARD og NORDIC:DOX. Ellers vises også Erlend E. Mos danske prosjekt Journey to Utopia, Anders Hammers norsk-amerikanske Do not split og den dansk-norske samproduksjonen A New Beginning (norsk coprodusent: Substans film) på festivalen.

Allerede under Berlinalen i fjor kunne Fossum presentere Meet the Censors der han går i dialog med representanter for sensurorganer, i mer og mindre demokratiske land. Målet har hele tiden å være lyttende, kunne han fortelle til Rushprint i vårt intervju med ham i fjor:

– Målet med filmen er å problematisere tanken om ytringsfrihet og sensur som det gode mot det onde. Jeg tror det forenkler en ekstremt viktig debatt, og gjør det vanskelig å se det jeg mener er en helt menneskelig refleks de fleste av oss har, at det ikke bare er fristende, men tidvis føles helt nødvendig at skremmende ytringer blir kvelt. Vi ønsker at det vi misliker skal forsvinne ut av synsfeltet. Vi vil ikke ha nynazister, likevel marsjerer de i gatene. Men ønsker vi at staten skal fjerne de?

– Sterke ledere velges, og de lover å rydde opp i sine land, fjerne «usunne» eller upatriotiske holdninger og skape korrekte nasjoner. Vi lever i stadig mer polariserte samfunn, i alle fall kan det virke sånn på den politiske retorikken, og jeg ser eksempler på at både den politiske venstresiden og høyresiden ønsker å stilltie de som ikke har det de mener er korrekte holdninger og meninger. Og jeg kan kjenne meg igjen i den fristelsen. Jeg synes det er veldig ubehagelig med marsjerende nynazister. Hva skjer med ordskiftet dersom retorikken deres normaliseres? Skaper ikke netthets et fryktklima som gjør det veldig hardt for minoriteter og utsatte grupper å ytre seg?

«Vi er her nå»

Mariken Halles «alternative komedie», som Jon Inge Faldalen omtalte den i sin kritikk her på rushprint.no, har premiere neste uke.

I filmen betrakter (ifølge Faldalen) «bløte babyer forundret foreldrenes frynsete samlivsbruddstykker. Ingen lager filmer som den særegne kunstneren Mariken Halle, som står for manus, regi, foto og klipp på den i ordenes aller beste forstand uferdige og forlatte motforestillingen Vi er her nå. Etter sterke Kanskje i morgen og Verden venter er dette hennes hittil klart beste film,» mener han.

«Litt Cassavetes, litt Dogme95, men kanskje mest lik Abbas Kiarostami i Close-Up (1991) gir hun igjen fra seg regikontrollen, særlig til alle de instinktivt improviserende babyene, og som regissør forblir hun bare delvis en director i betydningen retningsgiver, men like mye en attender, en deltaker, og en collector, en innsamler. Hun fasiliterer uansett svært sterkt skuespill fra både de som i liten grad verken behøver eller tar instruksjon og de voksne som gjør det.»


Her er alle programmene på CPH:DOX:

DOX:AWARD (på engelsk)

  • A Shape of Things to Come, JP Sniadecki & Lisa Marie Malloy, USA, world premiere
  • Bitter Love, Jerzy Sladkowski, Sweden, world premiere
  • Caught in the Net, Vit Klusak & Barbora Chulipová, Czech Republic, world premiere
  • Dick Johnson is Dead, Kirsten Johnson, USA, international premiere
  • The Dissident, Bryan Fogel, USA, international premiere
  • Ecstasy, Moara Passoni, Brazil, world premiere
  • Epicentro, Hubert Sauper, Austria, European premiere
  • I Walk on Water, Khalik Allah, USA, international premiere
  • The Fight for Greenland, Kenneth Sorento, Denmark/Greenland, world premiere
  • Long Live Love, Sine Skibsholt, Denmark, world premiere
  • No Kings, Emilia Mello, Brazil, world premiere
  • Mon Amour, David Teboul, France, world premiere
  • Oeconomia, Carmen Losmann, Germany, international premiere
  • Songs of Repression, E. Wagner & Marianne Hougen-Moraga, Denmark, world premiere

F:ACT AWARD

  • Wood, Ebba Sinzinger, Monica Lazurean-Gorgan, Michaela Kirst, Austria, world premiere
  • Meet the Censors, Håvard Fossum, Norway,world premiere
  • Blasphemy, Mohamed Naqvi, Pakistan, world premiere
  • Ayouni, Yasmin Fedda, UK, Qatar, world premiere
  • Jozi Gold, Frederik Gertten, Sylvia Vollenhofer, Sweden, international premiere
  • Vivos, Ai Weiwei, Germany, European premiere
  • Dope is Death, Mia Donovan, Canada, European premiere
  • Only the Devil lives without hope, Magnus Gertten, Sweden, world premiere
  • We Hold the Line, Marc Wiese, Germany, world premiere
  • The Social Dilemma, Jeff Orlowski, USA, international premiere

NORDIC:DOX

  • A Colombian Family, Tanja Wol Sørensen, Denmark, world premiere
  • Being Eriko, Jannik Splidsboel, Denmark, world premiere
  • Inside the Diamond, Viktor Johansson, Sweden, international premiere
  • Journey to Utopia, Erlend E. Mo, Denmark, world premiere
  • Maddy the Model, Jane Magnusson, Sweden,world premiere
  • Reunited, Mira Jargil, Denmark, world premiere
  • Show Dancer, Laurits Flensted-Jensen, Denmark, world premiere
  • Själö – Island of Souls, Lotte Petronella, Finland, world premiere
  • Television Without Frontiers, Andjeas Ejiksson, Sweden, international premiere
  • The Beautiful Game, Olof Berglind, Sweden, world premiere
  • The Beloved Daughter, Tiina Madisson, Finland, world premiere
  • We Are Here Now, Mariken Halle, Norway, international premiere

NEXT:WAVE

  • A New Beginning, Ala’A Mohsen, Denmark, world premiere
  • Areum Married, Areum Parkkang, South Korea, international premiere
  • Dear Joel, Thanasis Trouboukis, Greece, world premiere (short)
  • Errans, Mira Adoumier, Mira Adoumier, Lebanon, world premiere
  • Garage People, Natalija Yefimkina, Germany, world premiere
  • Mayor, David Osit, USA, international premiere
  • Mullah’s Daughter, Mahdieh adat Mirhabibi, Iran, UK, European premiere
  • Once Upon a Time in Venezuela, Anabel Rodriguez Rios, Austria, Venezuela, European premiere
  • Rendezvous, Ernst Skoog, Sweden, world premiere (short)
  • Retreat, Joeri Verbesselt, Belgium, world premiere (short)
  • Return to Epipo, Judit Oláh, Hungary, World Premiere
  • The Garden of Calabria, René Georg Johansen, Jacob Krzysztof Glogowski, Denmark, World Premiere (short)
  • The Republics, Huw Wahl, UK, World Premiere
  • The Soldier, Nikolaj Møller, Denmark, World Premiere
  • Trouble, Mariah Garnett, UK/US, International Premiere
  • Sisters with Transistors, Lisa Rovner, France, European Premiere

NEW:VISION

  • Ocean of Love, Alexa Karolinski & Ingo Niermann, Germany, world premiere
  • Welcome Palermo, Masbedo, Italy, international premiere
  • Mother’s Tongue, Wingyee Wu & Lap-See Lam, Sweden, world premiere (festival)(short)
  • Clay Theory, Amalie Smith, Denmark, world premiere (festival) (short)
  • Subject to Review, Theo Anthony, USA, European premiere (short)
  • The Undertaker, Yael Bartana, Israel, world premiere (festival) (short)
  • Beast Type Song, Sophia Al-Maria, Qatar, USA, world premiere (festival) (short)
  • Untitled Sequence of Gaps, Vika Kirchenbauer, Germany, international premiere
  • If Your Heart Wants It (Remix), Pilvi Takala, Finland, international premiere
  • LOLOLOL, Kurdwin Ayub, Austria, world premiere
  • Garage, Luis Ortega Govela & Olivia Erlanger, USA, Mexico, world premiere
  • Detour, Mario Valero, France, international premiere
  • The Seismic Form, Antoinette Swirchmayr, Austria, world premiere
  • South, Morgan Quaintance, UK, world premiere

MENY