Definér plattformen din!

Definér plattformen din!

Ola Martin Fjeld har vært prosjektleder for Kollisjon – et program og møtested for filmskapere og musikere som nå er avsluttet. – Det har tatt oss lang tid å kollektivt endre forståelsen av hva en musikkvideo kan være, men det er godt å se at musikkvideoskapere nå i større grad produserer innhold som passer for internett, mener han.

Musikkvideoen havner ofte mellom de etablerte ordningen i tilskuddssystemet, men er et viktig format hvor filmskapere kan eksperimentere med visuelle utrykk og rytme. Derfor tok Viken filmsenter og MØST-Musikknettverk Østlandet initiativ til et samarbeid, sammen med Østnorsk filmsenter og Østafjelske kompetansesenter for musikk. Resultatet ble Kollisjon – en serie med foredrag og verksteder for musikk- og filmbransjen, virkeliggjort med støtte fra Kulturrådet.

Ola Martin Fjeld, leder av Nordic Music Video Awards, fikk jobben som prosjektleder for Kollisjon og er den som har sittet nærmest på prosjektet gjennom hele året. Nå som programmet er avsluttet var det på tide å høre hva filmbransjen kan lære av kollisjonen med musikkbransjen.

Har du tre konkrete råd til filmskapere som skal i gang med en musikkvideo?

– Ta hensyn til seeren. Hva skal til for å fange seerens interesse? Hva har du å vise eller fortelle som er spennende for andre å se? Overdriv og gå dypt i den idéen du jobber med og ha en utforskende holdning til idéene dine. Idéer koster ikke mer enn tiden det tar å lage dem, så her kan man teste ut, bytte elementer og leke seg før man sier at «dette er idéen».  Den tekniske gjennomføringen av de fleste musikkvideoer er ofte god, det som derfor skiller de beste musikkvideoene fra de gjennomsnittlige er ofte hvor spennende idéen er.

– Har du lite budsjett, så bruk heller mye penger på én ting og gjør det veldig bra, enn å smøre et lite budsjett tynt ut over flere poster. Og har du ikke penger bør du ha tid. Det gjelder spesielt for artister og plateselskap. Skal man søke penger bør man starte å planlegge musikkvideoen 6 måneder før man skal ha lansering. Skal man ikke søke penger, men finansiere selv, vil jeg fortsatt anbefale å planlegge 3 måneder i forveien. Mange gode idéer strander fordi man ikke har tid nok fram mot deadline.

– Det som det klages mest på blant de som lager musikkvideo er «for lave budsjetter». Dette gjentas til det kjedsommelige og er lite konstruktivt. Filmbransjen må begynne å forstå at for at noen skal gi dem penger til å lage film, så må de lage noe som gir verdi tilbake til den som betaler. Det er vanskelig å si akkurat hvor verdifull en musikkvideo vil bli, og da er det også en utfordring for plateselskap og artist å vite hvor mye penger man bør legge i videoen sin. Jeg sitter på en følelse av at det som regel er filmskaperne selv som ønsker å få til mye ut av lite og leverer et konsept som er vanskelig å gjennomføre på artistens budsjett. Både filmbransjen og musikkbransjen har behov for å forstå at et budsjett ikke er lite eller stort i seg selv, men at et budsjett er lite eller stort i forhold til ambisjonen. Og som regel er ambisjonen høyere enn budsjettet. Jeg tror man i musikkvideo alltid må tenke stort, men så må man samtidig lære seg hvor det er man kan begrense seg. Her tror jeg André Chocron og Jarle Savio sine tips om god kommunikasjon og felles forståelse for hva man skal lage, kan være til god hjelp.

– Også er det heller ikke slik at om man dobler budsjettet, så blir videoen dobbelt så bra og man får dobbelt så mange visninger. Her igjen vil jeg gå tilbake å stresse viktigheten av det å ha en god idé og konsept. Lars W. Nygaard fra Universal sier at de mer og mer går bort i fra det polerte, estetisk pene fordi folk ikke lenger er interessert i det. Skal man klare å holde på seeren må det være en emosjonell hook som gjør at seeren forblir interessert i det du ønsker å vise. Da må idéen eller konseptet bak videoen være god. Neste spørsmål blir da: Hva er en god idé? Det er verdt en artikkel i seg selv, men jeg lar bare det spørsmålet være åpent nå.

– Og lag noe du syns er gøy å lage, skaperglede er noe som skinner gjennom selv om budsjettet er knapt.

Multikunstnerne i OK Go som gjestet Kollisjon

Hvilke kjøreregler ga Andre Chocron og Jarle Savio for en god musikkvideopitch?

– At god tid og kommunikasjon er gull. Beskjeden til musikere er at de må være tydelige på hva de ønsker seg, uten å sette altfor mange kreative begrensninger. Det handler om å legge riktig form for rammer. Prate om visjon eller ønsket etterlatt inntrykk, og så kan regissører finne en idé om hvordan man kommer ditt. Selvfølgelig er budsjett og tidsbegrensning viktig å ha klarhet i, men enda viktigere er å ha en felles forståelse for hva artisten ønsker å få til med musikkvideoen. At det er viktig å tørre å utfordre hverandre og ikke bli for overbeskyttende for idéen. La den andre parten komme med sine innspill og påvirkning slik at alle får et eierskap til den ferdige videoen.

Tre tips til lanseringsarbeid som du har snappet opp på workshopen med Mike Rosenthal?

– Mike sitt mantra for å lykkes er å bryte de eksisterende reglene. Det var det som var litt av bakgrunnen til at de lykkes med Ok Go, fordi de ikke hørte på alle rådene de ble gitt fra platebransjen. Den gang var YouTube relativt nytt og det hersket endel tvil om hva som var beste måten å ta det i bruk for artister og filmskapere. De fleste artister og plateselskaper forholdt seg til YouTube på samme måte som de hadde forholdt seg til linjær-tv.  Ok Go der i mot begynte å legge ut corny private dansevideoer av seg selv og plateselskapet sa at ingen lenger ville ta dem seriøst. Men, som vi vet i dag, ønsker og forventer vi som konsumenter at artister tørr å være private på internett. Generelt er folk nysgjerrig på hvordan det ser ut i studio eller hvordan det er å være på turné. Vi er interessert i livet bakom.

– En annen ting som Mike tok frem var at Ok Go var tidlig ute og definerte seg som et brand, og ikke bare et band. Det er ikke sikkert det fungerer for alle, men bandmedlemmene i Ok GO så på seg selv som multikunstnere og holdt på med mye annet enn musikk. Så for dem ble det å bare være artist en helt unødvendig tvangstrøye. Internett er visuelt og umiddelbart. Så når Ok GO la ut amatørfotograf footage av deres performancekunst, eller de lagde sine egne videoer som liknet mer på vitenskapelige eksperimenter enn musikkvideoer, traff de en nerve.

Hvor er musikkvideoen på vei?

– Definisjonen av hva en musikkvideo er blir vagere og vagere. Her har utviklingen av visningsplattformer vært spesielt viktig. Det er gøy å se at det er laget 30 sekunder lange musikkvideoer og 15 minutter lange musikkvideoer. Det er egentlig veldig få grenser for hva en musikkvideo kan være. Tanken om at en musikkvideo skal være like lang som låta og oppfylle visse formmessige kriterier er noe som henger igjen fra MTV sin tid. Så den viktigste trenden er nok at musikkvideo, slik den var på MTV, endelig begynner å slippe taket, og at man faktisk tilpasser innholdet til internett som plattform. Det er egentlig rart at det har tatt oss så lang tid å kollektivt endre forståelsen for hva en musikkvideo kan være, men det er godt å se at musikkvideoskapere nå i større grad produserer innhold som passer for internett. Det er utrolig vanskelig å holde en seers oppmerksomhet i over 3 minutter, så man gjør seg selv en bjørnetjeneste når man absolutt skal ha en video som er såpass lang. Men dette er noe av det som er gøy med musikkvideo, at man kan tilpasse formatet til idéen.

Hva er de største hindringene på veien dit?

– Forståelse for hvordan sosiale medier fungerer og hva som bør publiseres hvor, er en kunnskap som fortsatt er mangelvare. Noen artister og regissører er veldig flinke til dette, men mange produserer fortsatt utelukkende ut i fra hva de ønsker å lage selv og ofrer ikke plattformen en tanke. Jeg tror man lykkes bedre med å spre en video om man på et tidlig tidspunkt definerer hvilke plattformer man skal bruke, om man skal lage forskjellige versjoner av materialet på forskjellige plattformer og hva som skal publiserer hvor og når. Enkelt sagt, en markedsstrategi. Jeg tror de fleste uavhengige artister hopper bukk over dette fordi det ses på som litt kjedelig og det ødelegger illusjonen av at det man lager er så bra at man ikke trenger å ha en strategi for å nå ut. Folk vil finne det uansett fordi det er så bra. Dette er helt feil! Det finnes mengder av fantastiske låter, artister og musikkvideoer på nett som jeg hadde elsket, men som jeg aldri finner. Fordi ingen har ofret en tanke på hvordan jeg skal gå frem for å finne akkurat den videoen. Laster man opp en video på nettet har den 0 visninger, og det er du som musikvideoskaper (sammen med artist og plateselskap) som må sørge for at videoen blir sett. Jobben med en musikkvideo er IKKE ferdig når filmen er lastet opp på nett. Det gjelder å ha en liten tanke om markedsstrategi allerede fra starten av.

Hvor henter du inspirasjon fra når du selv jobber med musikkvideo?

– Jeg prøver å hente inspirasjon fra andre steder enn musikkvideo. Det er fort gjort å se andre musikkvideoer man syns er kule og prøve å kopiere det. Og jeg har opplevd å tro at jeg har hatt helt originale idéer, og så få et gjensyn med en musikkvideo som er helt lik som visjonen min. Jeg tror det er mye visuelt som lagrer seg i underbevisstheten slik at man tror idéen er ens egen, men så er det egentlig noe halvtygd man har hentet fra andre. Så jeg prøver å hente inspirasjon fra andre steder. Spesifikke location, fotobøker, kunstutstillinger jeg har vært på, mennesker jeg har møtt. Gjennom livet samler man opp et lager av sanselige inntrykk og idéer, og dette lageret ligger der klart til å utforskes hver gang man går i gang med et arbeid hvor man trenger inspirasjon. Alt jeg har erfart, opplevd, tenkt eller følt i løpet av et liv ligger i meg, så det gjelder bare å ha tilgang til disse sidene av minnebanken.

Dette er en forkortet versjon av en oppsummering Ola-Martin Fjeld gjorde i samarbeid med Viken filmsenter.

Les mer om Kollisjon

Definér plattformen din!

Definér plattformen din!

Ola Martin Fjeld har vært prosjektleder for Kollisjon – et program og møtested for filmskapere og musikere som nå er avsluttet. – Det har tatt oss lang tid å kollektivt endre forståelsen av hva en musikkvideo kan være, men det er godt å se at musikkvideoskapere nå i større grad produserer innhold som passer for internett, mener han.

Musikkvideoen havner ofte mellom de etablerte ordningen i tilskuddssystemet, men er et viktig format hvor filmskapere kan eksperimentere med visuelle utrykk og rytme. Derfor tok Viken filmsenter og MØST-Musikknettverk Østlandet initiativ til et samarbeid, sammen med Østnorsk filmsenter og Østafjelske kompetansesenter for musikk. Resultatet ble Kollisjon – en serie med foredrag og verksteder for musikk- og filmbransjen, virkeliggjort med støtte fra Kulturrådet.

Ola Martin Fjeld, leder av Nordic Music Video Awards, fikk jobben som prosjektleder for Kollisjon og er den som har sittet nærmest på prosjektet gjennom hele året. Nå som programmet er avsluttet var det på tide å høre hva filmbransjen kan lære av kollisjonen med musikkbransjen.

Har du tre konkrete råd til filmskapere som skal i gang med en musikkvideo?

– Ta hensyn til seeren. Hva skal til for å fange seerens interesse? Hva har du å vise eller fortelle som er spennende for andre å se? Overdriv og gå dypt i den idéen du jobber med og ha en utforskende holdning til idéene dine. Idéer koster ikke mer enn tiden det tar å lage dem, så her kan man teste ut, bytte elementer og leke seg før man sier at «dette er idéen».  Den tekniske gjennomføringen av de fleste musikkvideoer er ofte god, det som derfor skiller de beste musikkvideoene fra de gjennomsnittlige er ofte hvor spennende idéen er.

– Har du lite budsjett, så bruk heller mye penger på én ting og gjør det veldig bra, enn å smøre et lite budsjett tynt ut over flere poster. Og har du ikke penger bør du ha tid. Det gjelder spesielt for artister og plateselskap. Skal man søke penger bør man starte å planlegge musikkvideoen 6 måneder før man skal ha lansering. Skal man ikke søke penger, men finansiere selv, vil jeg fortsatt anbefale å planlegge 3 måneder i forveien. Mange gode idéer strander fordi man ikke har tid nok fram mot deadline.

– Det som det klages mest på blant de som lager musikkvideo er «for lave budsjetter». Dette gjentas til det kjedsommelige og er lite konstruktivt. Filmbransjen må begynne å forstå at for at noen skal gi dem penger til å lage film, så må de lage noe som gir verdi tilbake til den som betaler. Det er vanskelig å si akkurat hvor verdifull en musikkvideo vil bli, og da er det også en utfordring for plateselskap og artist å vite hvor mye penger man bør legge i videoen sin. Jeg sitter på en følelse av at det som regel er filmskaperne selv som ønsker å få til mye ut av lite og leverer et konsept som er vanskelig å gjennomføre på artistens budsjett. Både filmbransjen og musikkbransjen har behov for å forstå at et budsjett ikke er lite eller stort i seg selv, men at et budsjett er lite eller stort i forhold til ambisjonen. Og som regel er ambisjonen høyere enn budsjettet. Jeg tror man i musikkvideo alltid må tenke stort, men så må man samtidig lære seg hvor det er man kan begrense seg. Her tror jeg André Chocron og Jarle Savio sine tips om god kommunikasjon og felles forståelse for hva man skal lage, kan være til god hjelp.

– Også er det heller ikke slik at om man dobler budsjettet, så blir videoen dobbelt så bra og man får dobbelt så mange visninger. Her igjen vil jeg gå tilbake å stresse viktigheten av det å ha en god idé og konsept. Lars W. Nygaard fra Universal sier at de mer og mer går bort i fra det polerte, estetisk pene fordi folk ikke lenger er interessert i det. Skal man klare å holde på seeren må det være en emosjonell hook som gjør at seeren forblir interessert i det du ønsker å vise. Da må idéen eller konseptet bak videoen være god. Neste spørsmål blir da: Hva er en god idé? Det er verdt en artikkel i seg selv, men jeg lar bare det spørsmålet være åpent nå.

– Og lag noe du syns er gøy å lage, skaperglede er noe som skinner gjennom selv om budsjettet er knapt.

Multikunstnerne i OK Go som gjestet Kollisjon

Hvilke kjøreregler ga Andre Chocron og Jarle Savio for en god musikkvideopitch?

– At god tid og kommunikasjon er gull. Beskjeden til musikere er at de må være tydelige på hva de ønsker seg, uten å sette altfor mange kreative begrensninger. Det handler om å legge riktig form for rammer. Prate om visjon eller ønsket etterlatt inntrykk, og så kan regissører finne en idé om hvordan man kommer ditt. Selvfølgelig er budsjett og tidsbegrensning viktig å ha klarhet i, men enda viktigere er å ha en felles forståelse for hva artisten ønsker å få til med musikkvideoen. At det er viktig å tørre å utfordre hverandre og ikke bli for overbeskyttende for idéen. La den andre parten komme med sine innspill og påvirkning slik at alle får et eierskap til den ferdige videoen.

Tre tips til lanseringsarbeid som du har snappet opp på workshopen med Mike Rosenthal?

– Mike sitt mantra for å lykkes er å bryte de eksisterende reglene. Det var det som var litt av bakgrunnen til at de lykkes med Ok Go, fordi de ikke hørte på alle rådene de ble gitt fra platebransjen. Den gang var YouTube relativt nytt og det hersket endel tvil om hva som var beste måten å ta det i bruk for artister og filmskapere. De fleste artister og plateselskaper forholdt seg til YouTube på samme måte som de hadde forholdt seg til linjær-tv.  Ok Go der i mot begynte å legge ut corny private dansevideoer av seg selv og plateselskapet sa at ingen lenger ville ta dem seriøst. Men, som vi vet i dag, ønsker og forventer vi som konsumenter at artister tørr å være private på internett. Generelt er folk nysgjerrig på hvordan det ser ut i studio eller hvordan det er å være på turné. Vi er interessert i livet bakom.

– En annen ting som Mike tok frem var at Ok Go var tidlig ute og definerte seg som et brand, og ikke bare et band. Det er ikke sikkert det fungerer for alle, men bandmedlemmene i Ok GO så på seg selv som multikunstnere og holdt på med mye annet enn musikk. Så for dem ble det å bare være artist en helt unødvendig tvangstrøye. Internett er visuelt og umiddelbart. Så når Ok GO la ut amatørfotograf footage av deres performancekunst, eller de lagde sine egne videoer som liknet mer på vitenskapelige eksperimenter enn musikkvideoer, traff de en nerve.

Hvor er musikkvideoen på vei?

– Definisjonen av hva en musikkvideo er blir vagere og vagere. Her har utviklingen av visningsplattformer vært spesielt viktig. Det er gøy å se at det er laget 30 sekunder lange musikkvideoer og 15 minutter lange musikkvideoer. Det er egentlig veldig få grenser for hva en musikkvideo kan være. Tanken om at en musikkvideo skal være like lang som låta og oppfylle visse formmessige kriterier er noe som henger igjen fra MTV sin tid. Så den viktigste trenden er nok at musikkvideo, slik den var på MTV, endelig begynner å slippe taket, og at man faktisk tilpasser innholdet til internett som plattform. Det er egentlig rart at det har tatt oss så lang tid å kollektivt endre forståelsen for hva en musikkvideo kan være, men det er godt å se at musikkvideoskapere nå i større grad produserer innhold som passer for internett. Det er utrolig vanskelig å holde en seers oppmerksomhet i over 3 minutter, så man gjør seg selv en bjørnetjeneste når man absolutt skal ha en video som er såpass lang. Men dette er noe av det som er gøy med musikkvideo, at man kan tilpasse formatet til idéen.

Hva er de største hindringene på veien dit?

– Forståelse for hvordan sosiale medier fungerer og hva som bør publiseres hvor, er en kunnskap som fortsatt er mangelvare. Noen artister og regissører er veldig flinke til dette, men mange produserer fortsatt utelukkende ut i fra hva de ønsker å lage selv og ofrer ikke plattformen en tanke. Jeg tror man lykkes bedre med å spre en video om man på et tidlig tidspunkt definerer hvilke plattformer man skal bruke, om man skal lage forskjellige versjoner av materialet på forskjellige plattformer og hva som skal publiserer hvor og når. Enkelt sagt, en markedsstrategi. Jeg tror de fleste uavhengige artister hopper bukk over dette fordi det ses på som litt kjedelig og det ødelegger illusjonen av at det man lager er så bra at man ikke trenger å ha en strategi for å nå ut. Folk vil finne det uansett fordi det er så bra. Dette er helt feil! Det finnes mengder av fantastiske låter, artister og musikkvideoer på nett som jeg hadde elsket, men som jeg aldri finner. Fordi ingen har ofret en tanke på hvordan jeg skal gå frem for å finne akkurat den videoen. Laster man opp en video på nettet har den 0 visninger, og det er du som musikvideoskaper (sammen med artist og plateselskap) som må sørge for at videoen blir sett. Jobben med en musikkvideo er IKKE ferdig når filmen er lastet opp på nett. Det gjelder å ha en liten tanke om markedsstrategi allerede fra starten av.

Hvor henter du inspirasjon fra når du selv jobber med musikkvideo?

– Jeg prøver å hente inspirasjon fra andre steder enn musikkvideo. Det er fort gjort å se andre musikkvideoer man syns er kule og prøve å kopiere det. Og jeg har opplevd å tro at jeg har hatt helt originale idéer, og så få et gjensyn med en musikkvideo som er helt lik som visjonen min. Jeg tror det er mye visuelt som lagrer seg i underbevisstheten slik at man tror idéen er ens egen, men så er det egentlig noe halvtygd man har hentet fra andre. Så jeg prøver å hente inspirasjon fra andre steder. Spesifikke location, fotobøker, kunstutstillinger jeg har vært på, mennesker jeg har møtt. Gjennom livet samler man opp et lager av sanselige inntrykk og idéer, og dette lageret ligger der klart til å utforskes hver gang man går i gang med et arbeid hvor man trenger inspirasjon. Alt jeg har erfart, opplevd, tenkt eller følt i løpet av et liv ligger i meg, så det gjelder bare å ha tilgang til disse sidene av minnebanken.

Dette er en forkortet versjon av en oppsummering Ola-Martin Fjeld gjorde i samarbeid med Viken filmsenter.

Les mer om Kollisjon

MENY