– Det holder ikke lenger å tenke «likes»

– Det holder ikke lenger å tenke «likes»

Bak suksessen til «Børning» lå en lenge planlagt og høyst effektivt kampanje via sosiale medier. Jobben ble blant annet utført av bedriften Målstua, som har funnet sin nisje i å hjelpe norske filmer bli lagt merke til. – Å bygge et publikum og trigge folks interesse tar tid, forteller kreativ leder Cathrine Abramowski.

Bedriften Målstua har satt seg som formål å hjelpe filmbransjen med å nå ut til sitt publikum gjennom sosiale medier. Gjennom drifting av sider som eksempelvis Facebook, Instagram og Snapchat, kombinert med kompetanse innen produksjon av webbasert filminnhold og grafisk design, har de hjulpet spillefilmene Børning, Beatles og Bjørnøya ut i markedet. Som Rushprint har skrevet om før, skulle Børnings sosiale medie-strategi vise seg å bli høyst effektiv, der Målstua sammen med Kulturmeglerne bidro til suksessen i hver sin fase. Kreativ leder Cathrine Abramowski forteller at det var en bransje med liten tilstedeværelse på sosiale medier som trigget ideen til selskapet.

– Jeg kom tilbake fra studentopphold i Australia og la merke til at norske bedrifter ikke var spesielt flinke i sin bruk av sosiale medier. Dette gjaldt spesielt for filmbransjen, og spillefilmer. Med på laget har vi også Anders Graham, en bekjent, som er filmprodusent. Han fortalte meg om kommende filmer, som jeg aldri hadde hørt om. Det var da jeg begynte med research på sosiale medier om kommende filmer: hadde de tatt i bruk sosiale medier, og eventuelt hvor lenge? Da ble det klart at det ikke fantes så stort engasjement blant følgere av filmene, og det var heller ikke store mengder følgere, forteller hun.

Målstua-gjengen. Fra venstre Cathrine Abramowski, Chad Drake, Anders Graham og Carina Istre.
Målstua-gjengen. Fra venstre Cathrine Abramowski, Chad Drake, Anders Graham og Carina Istre.

– Den offisielle oppstarten av Målstua var i august 2013. På det tidspunktet var det kun meg og Anders Graham som jobbet, og vårt første prosjekt var Børning. Og siden et filmprosjekt ble starten har vi siktet oss inn på nettopp filmbransjen med våre tjenester. Børning var et stort prosjekt, og vi ble virkelig bare kastet inn i det. Resultatet ble to nye ansatte, og siden har vi vært fire ansatte i Målstua: grafisk designer, prosjektleder, kreativ leder og daglig leder/produsent.

På spørsmål om tjenestene Målstua tilbyr er oppgaver som filmenes distributør allerede foretar seg, forteller Abramowski at distributørene som regel har noen som gjør jobben, men at Målstua ser på seg selv som et kompetanse-supplement i en stadig skiftende sosiale medier-hverdag.

– Vi lever nå i en komplisert sosiale medieverden hvor det nå dukker opp flere og flere plattformer som Snapchat, Vine, og ikke bare Facebook og Instagram. Vi prøver hele tiden å tenke nytt, og ønsker at våre kunder skal gjøre det.

beatles_hellst_04_768
‘Beatles’

Megasuksessen Børning ble altså Målstuas første prosjekt som nystartet bedrift. Promotering av filmen startet et helt år før premieren, og skulle vise seg å være skreddersydd for en plattform som Facebook med sin innspillingsferd som reiste Norge på langs.

– Vi kom i kontakt med Filmkameratene ett år før premieren, og de ønsket å gjøre noe på sosiale medier i sammenheng med innspillingen av filmen. Vi lagde deretter en strategi de var fornøyde med, og dokumenterte deretter ferden mot Nordkapp på Facebook og Instagram. Det er godt at noen produsenter tenker riktig i forhold til å starte tidlig. Spillefilmer er veldig ivrige de to siste månedene før premiere. Men det tar altså tid å bygge opp et publikum, og det var det vi forklarte.  Å bygge publikum og trigge folks interesse tar tid. Og man vil bli lagt merke til, noe man ikke blir ved å begynne to måneder før. Da skynder man seg bare ut med stoffet – man blir en i mengden.

Børning var virkelig skreddersydd for sosiale medier. Samtidig så jobbet vi veldig hardt med å bli lagt merke til i sosiale medier. Og fordi vi jobbet hardt fikk vi enormt mange følgere på bare et par måneder. Og de fulgte med ferden gjennom året. Samtidig var vi også litt heldige med Facebook-strategien, siden den har endret seg drastisk siden vi startet med Børning-promoteringen – bare i løpet av et halvt år tid mens vi jobbet med filmen. Det vi delte i starten nådde ut til 60 % av følgeren, mens nå når man bare 5 % med mindre man betaler for reklamering. Så i dag er det mye mer utfordrende å promotere på Facebook. Samtidig er det også mer spennende å jobbe med Facebook nå fordi man tvinges til å tenke nytt – både på innhold og hvilke strategier man anvender. 

Facebook-siden til 'Børning'.
Facebook-siden til ‘Børning’.

Som et tips til andre bedrifter som ser på Facebook som en viktig promoteringsplattform, avslutter Abramowski med å minne om at tiden for «likes» er over.

– Det er veldig mange som fokuserer på hvor mange likes man skal ha på Facebook i dag. Det er veldig ‘last year’. Nå kan man ikke tenke «likes» lenger, man må kun tenke «engasjement». Når man tenker engasjement – selv om man ikke har mange likes – så når ofte en post ut til flere enn man tror. Det er nemlig ikke alle som liker å trykke «liker» lenger siden det er så mange sider som florerer.

1 kommentar til – Det holder ikke lenger å tenke «likes»

  1. Hadde vært interessant å høre mer om arbeidet med Bjørnøya. Børning hadde jeg ikke fått med meg så mye om før premieren, mens Bjørnøya har det kommet fine drypp fra nå i kanskje et halvt år.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

– Det holder ikke lenger å tenke «likes»

– Det holder ikke lenger å tenke «likes»

Bak suksessen til «Børning» lå en lenge planlagt og høyst effektivt kampanje via sosiale medier. Jobben ble blant annet utført av bedriften Målstua, som har funnet sin nisje i å hjelpe norske filmer bli lagt merke til. – Å bygge et publikum og trigge folks interesse tar tid, forteller kreativ leder Cathrine Abramowski.

Bedriften Målstua har satt seg som formål å hjelpe filmbransjen med å nå ut til sitt publikum gjennom sosiale medier. Gjennom drifting av sider som eksempelvis Facebook, Instagram og Snapchat, kombinert med kompetanse innen produksjon av webbasert filminnhold og grafisk design, har de hjulpet spillefilmene Børning, Beatles og Bjørnøya ut i markedet. Som Rushprint har skrevet om før, skulle Børnings sosiale medie-strategi vise seg å bli høyst effektiv, der Målstua sammen med Kulturmeglerne bidro til suksessen i hver sin fase. Kreativ leder Cathrine Abramowski forteller at det var en bransje med liten tilstedeværelse på sosiale medier som trigget ideen til selskapet.

– Jeg kom tilbake fra studentopphold i Australia og la merke til at norske bedrifter ikke var spesielt flinke i sin bruk av sosiale medier. Dette gjaldt spesielt for filmbransjen, og spillefilmer. Med på laget har vi også Anders Graham, en bekjent, som er filmprodusent. Han fortalte meg om kommende filmer, som jeg aldri hadde hørt om. Det var da jeg begynte med research på sosiale medier om kommende filmer: hadde de tatt i bruk sosiale medier, og eventuelt hvor lenge? Da ble det klart at det ikke fantes så stort engasjement blant følgere av filmene, og det var heller ikke store mengder følgere, forteller hun.

Målstua-gjengen. Fra venstre Cathrine Abramowski, Chad Drake, Anders Graham og Carina Istre.
Målstua-gjengen. Fra venstre Cathrine Abramowski, Chad Drake, Anders Graham og Carina Istre.

– Den offisielle oppstarten av Målstua var i august 2013. På det tidspunktet var det kun meg og Anders Graham som jobbet, og vårt første prosjekt var Børning. Og siden et filmprosjekt ble starten har vi siktet oss inn på nettopp filmbransjen med våre tjenester. Børning var et stort prosjekt, og vi ble virkelig bare kastet inn i det. Resultatet ble to nye ansatte, og siden har vi vært fire ansatte i Målstua: grafisk designer, prosjektleder, kreativ leder og daglig leder/produsent.

På spørsmål om tjenestene Målstua tilbyr er oppgaver som filmenes distributør allerede foretar seg, forteller Abramowski at distributørene som regel har noen som gjør jobben, men at Målstua ser på seg selv som et kompetanse-supplement i en stadig skiftende sosiale medier-hverdag.

– Vi lever nå i en komplisert sosiale medieverden hvor det nå dukker opp flere og flere plattformer som Snapchat, Vine, og ikke bare Facebook og Instagram. Vi prøver hele tiden å tenke nytt, og ønsker at våre kunder skal gjøre det.

beatles_hellst_04_768
‘Beatles’

Megasuksessen Børning ble altså Målstuas første prosjekt som nystartet bedrift. Promotering av filmen startet et helt år før premieren, og skulle vise seg å være skreddersydd for en plattform som Facebook med sin innspillingsferd som reiste Norge på langs.

– Vi kom i kontakt med Filmkameratene ett år før premieren, og de ønsket å gjøre noe på sosiale medier i sammenheng med innspillingen av filmen. Vi lagde deretter en strategi de var fornøyde med, og dokumenterte deretter ferden mot Nordkapp på Facebook og Instagram. Det er godt at noen produsenter tenker riktig i forhold til å starte tidlig. Spillefilmer er veldig ivrige de to siste månedene før premiere. Men det tar altså tid å bygge opp et publikum, og det var det vi forklarte.  Å bygge publikum og trigge folks interesse tar tid. Og man vil bli lagt merke til, noe man ikke blir ved å begynne to måneder før. Da skynder man seg bare ut med stoffet – man blir en i mengden.

Børning var virkelig skreddersydd for sosiale medier. Samtidig så jobbet vi veldig hardt med å bli lagt merke til i sosiale medier. Og fordi vi jobbet hardt fikk vi enormt mange følgere på bare et par måneder. Og de fulgte med ferden gjennom året. Samtidig var vi også litt heldige med Facebook-strategien, siden den har endret seg drastisk siden vi startet med Børning-promoteringen – bare i løpet av et halvt år tid mens vi jobbet med filmen. Det vi delte i starten nådde ut til 60 % av følgeren, mens nå når man bare 5 % med mindre man betaler for reklamering. Så i dag er det mye mer utfordrende å promotere på Facebook. Samtidig er det også mer spennende å jobbe med Facebook nå fordi man tvinges til å tenke nytt – både på innhold og hvilke strategier man anvender. 

Facebook-siden til 'Børning'.
Facebook-siden til ‘Børning’.

Som et tips til andre bedrifter som ser på Facebook som en viktig promoteringsplattform, avslutter Abramowski med å minne om at tiden for «likes» er over.

– Det er veldig mange som fokuserer på hvor mange likes man skal ha på Facebook i dag. Det er veldig ‘last year’. Nå kan man ikke tenke «likes» lenger, man må kun tenke «engasjement». Når man tenker engasjement – selv om man ikke har mange likes – så når ofte en post ut til flere enn man tror. Det er nemlig ikke alle som liker å trykke «liker» lenger siden det er så mange sider som florerer.

One Response to – Det holder ikke lenger å tenke «likes»

  1. Hadde vært interessant å høre mer om arbeidet med Bjørnøya. Børning hadde jeg ikke fått med meg så mye om før premieren, mens Bjørnøya har det kommet fine drypp fra nå i kanskje et halvt år.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY