Etter lang tids arbeid har Filmskolen på Lillehammer endelig fått sin masterutdanning – Master of Fine Arts. Dekan ved skolen, Thomas Stenderup, forteller at det også her er konkrete opptakskrav, blant annet yrkeserfaring. Og at Filmskolen også har konkrete planer om en kunstfaglig spillutdanning innen kort tid.
Foto: Filmskolen tilbyr fra 2015 Master of Fine Arts-grad.
Filmskolen har lenge ment at en masterutdanning har vært en nødvendig videreutvikling av tilbudet ved skolen, og dekan Thomas Stenderup forteller at etter tre års påtrykk har ønsket nå endelig blitt realisert.
– Det var et naturlig steg videre for skolen. Det handler ikke bare om en master, men også om å skape sammenheng mellom bachelor- og masterprogrammet. Og det handler om å styrke skolen rent faglig, gjøre den mer robust. Dette var utrolig viktig for oss.
Så er det naturlig å spørre hvor man trenger en femårig filmutdannelse, og hva den kan tilby utover den treårige bachelor-utdanningen som har vært tilbudet så langt.
– Profilen vi har gitt MA-graden er ganske spesiell i den forstand at vi krever en bachelor fra oss eller en tilsvarende institusjon, i tillegg til 2 år med yrkeserfaring før du kan søke. Profilen er at vi er interessert i de aller største talentene. Det mange andre kunstutdanninger sliter med er at det ikke nødvendigvis er de største talentene som søker seg videre – tvert i mot. Det er de som ikke får jobb som går videre. Dette har vi arbeidet med hele veien – å skaffe et tilbud som tiltrekker seg talentene. Det avsluttende prosjektet på MA-graden er en spillefilm, noe som igjen er med på å tiltrekke seg de beste, mener vi.
– I mine øyne blir masteren meningsløs hvis vi ikke klarer å tiltrekke de store talentene. Vår erfaring fra bachelorutdanningen er at de kommer langt på de tre årene, og for mange er dette tilstrekkelig for en videre karriere. Enkelte av de største kreative talentene kan trenge litt mer tid for å blomstre. I Danmark har man forskjellige ordninger, som eksempelvis New Danish Screen, mens vi vil gjøre det samme i skole-regi. I realiteten blir det New Danish Screen på en skole slik at vi sikrer at det er fullt fokus på det kunstneriske, og ingen kommersielle interesserer som er involvert.
Utdannelsen består av to emner, forteller Stenderup.
– Informasjon om innholdet i utdannelsen blir straks lagt ut på nettet, men den består av to emner. Én felles del for hele kullet av masterstudenter. Denne delen dreier seg om å fordype seg i kinematografi og kunstfilosofi blant annet. Den skal videreutvikle et språk om kunstneriske virksomheter, og gi studenten et mer bevisst forhold til eget kunstnerisk virke.
– Det andre emnet dreier seg om to ting: fordype seg i eget fagfelt – en spesialisering for regi, produksjonsdesign, klipp osv. Den store delen i dette emnet er derimot nevnte masterproduksjonen, som er en spillefilm eller en serie filmer.
Det er flere utvidelser av Filmskolen på gang i tillegg til mastergrad tilknyttet film. Også ‘nye medier’ ble nevnt i samme pressemelding. Stenderup sier at de nå også har planer om en kunstfaglig spillutdanning i samarbeid med nabo-høyskolen.
– Vi har forberedt masteren slik at den kan dekke vår plan om å starte en kunstfaglig spillutdanning innenfor samme rammer. Dette i samarbeid med Høyskolen i Gjøvik, som utdanner disse nerdene – de kaller seg selv nerder – systemdesignerne. Innen spillutvikling skal vi ha fire kunstfaglige emner, men de skal jobbe i team innen samme rammer som den masteren vi nå lanserer. Systemdesignerne vil jobbe ut fra Gjøvik, men arbeide i team med de fire kunstfaglige spillinjene vi planlegger. Strukturen på spill-masteren er den samme som for film. Den blir den største av sitt slag i Skandinavia innen spillutvikling. Jeg tipper at dette er i gang om 1-2 år, avslutter han.
Følg med på Filmskolens hjemmeside den nærmeste tiden for mer detaljer om masterutdanningen.
1 kommentar til – Mastergraden vil styrke Filmskolen
Takk for tipset! Filmen ser kpiejmfen ut, skal ge5 inn og se den! :-)(Ja noen ganger ge5r det bare ikke an e5 sette en skuespiller inn som erstatning for ekte vare. Har du sett den nye rekesalat-reklamen pe5 TV der en «vaskeekte norsk fisker» kommer be6rende pe5 en kasse reker? Han er se5 feil i rollen at han nesten ser litt sme5psykopat ut!)
Etter lang tids arbeid har Filmskolen på Lillehammer endelig fått sin masterutdanning – Master of Fine Arts. Dekan ved skolen, Thomas Stenderup, forteller at det også her er konkrete opptakskrav, blant annet yrkeserfaring. Og at Filmskolen også har konkrete planer om en kunstfaglig spillutdanning innen kort tid.
Foto: Filmskolen tilbyr fra 2015 Master of Fine Arts-grad.
Filmskolen har lenge ment at en masterutdanning har vært en nødvendig videreutvikling av tilbudet ved skolen, og dekan Thomas Stenderup forteller at etter tre års påtrykk har ønsket nå endelig blitt realisert.
– Det var et naturlig steg videre for skolen. Det handler ikke bare om en master, men også om å skape sammenheng mellom bachelor- og masterprogrammet. Og det handler om å styrke skolen rent faglig, gjøre den mer robust. Dette var utrolig viktig for oss.
Så er det naturlig å spørre hvor man trenger en femårig filmutdannelse, og hva den kan tilby utover den treårige bachelor-utdanningen som har vært tilbudet så langt.
– Profilen vi har gitt MA-graden er ganske spesiell i den forstand at vi krever en bachelor fra oss eller en tilsvarende institusjon, i tillegg til 2 år med yrkeserfaring før du kan søke. Profilen er at vi er interessert i de aller største talentene. Det mange andre kunstutdanninger sliter med er at det ikke nødvendigvis er de største talentene som søker seg videre – tvert i mot. Det er de som ikke får jobb som går videre. Dette har vi arbeidet med hele veien – å skaffe et tilbud som tiltrekker seg talentene. Det avsluttende prosjektet på MA-graden er en spillefilm, noe som igjen er med på å tiltrekke seg de beste, mener vi.
– I mine øyne blir masteren meningsløs hvis vi ikke klarer å tiltrekke de store talentene. Vår erfaring fra bachelorutdanningen er at de kommer langt på de tre årene, og for mange er dette tilstrekkelig for en videre karriere. Enkelte av de største kreative talentene kan trenge litt mer tid for å blomstre. I Danmark har man forskjellige ordninger, som eksempelvis New Danish Screen, mens vi vil gjøre det samme i skole-regi. I realiteten blir det New Danish Screen på en skole slik at vi sikrer at det er fullt fokus på det kunstneriske, og ingen kommersielle interesserer som er involvert.
Utdannelsen består av to emner, forteller Stenderup.
– Informasjon om innholdet i utdannelsen blir straks lagt ut på nettet, men den består av to emner. Én felles del for hele kullet av masterstudenter. Denne delen dreier seg om å fordype seg i kinematografi og kunstfilosofi blant annet. Den skal videreutvikle et språk om kunstneriske virksomheter, og gi studenten et mer bevisst forhold til eget kunstnerisk virke.
– Det andre emnet dreier seg om to ting: fordype seg i eget fagfelt – en spesialisering for regi, produksjonsdesign, klipp osv. Den store delen i dette emnet er derimot nevnte masterproduksjonen, som er en spillefilm eller en serie filmer.
Det er flere utvidelser av Filmskolen på gang i tillegg til mastergrad tilknyttet film. Også ‘nye medier’ ble nevnt i samme pressemelding. Stenderup sier at de nå også har planer om en kunstfaglig spillutdanning i samarbeid med nabo-høyskolen.
– Vi har forberedt masteren slik at den kan dekke vår plan om å starte en kunstfaglig spillutdanning innenfor samme rammer. Dette i samarbeid med Høyskolen i Gjøvik, som utdanner disse nerdene – de kaller seg selv nerder – systemdesignerne. Innen spillutvikling skal vi ha fire kunstfaglige emner, men de skal jobbe i team innen samme rammer som den masteren vi nå lanserer. Systemdesignerne vil jobbe ut fra Gjøvik, men arbeide i team med de fire kunstfaglige spillinjene vi planlegger. Strukturen på spill-masteren er den samme som for film. Den blir den største av sitt slag i Skandinavia innen spillutvikling. Jeg tipper at dette er i gang om 1-2 år, avslutter han.
Følg med på Filmskolens hjemmeside den nærmeste tiden for mer detaljer om masterutdanningen.
One Response to – Mastergraden vil styrke Filmskolen
Takk for tipset! Filmen ser kpiejmfen ut, skal ge5 inn og se den! :-)(Ja noen ganger ge5r det bare ikke an e5 sette en skuespiller inn som erstatning for ekte vare. Har du sett den nye rekesalat-reklamen pe5 TV der en «vaskeekte norsk fisker» kommer be6rende pe5 en kasse reker? Han er se5 feil i rollen at han nesten ser litt sme5psykopat ut!)
Takk for tipset! Filmen ser kpiejmfen ut, skal ge5 inn og se den! :-)(Ja noen ganger ge5r det bare ikke an e5 sette en skuespiller inn som erstatning for ekte vare. Har du sett den nye rekesalat-reklamen pe5 TV der en «vaskeekte norsk fisker» kommer be6rende pe5 en kasse reker? Han er se5 feil i rollen at han nesten ser litt sme5psykopat ut!)