Essensiell eksport av Norge

Oslo Internasjonale Filmfestival viser to prisvinnende filmer som har blitt spilt inn i Norge, Rare Exports og Essential Killing. – Quentin Tarantino syntes landskapet i filmen var fantastisk og lurte på hvor den var spilt inn, forteller Ingrid Lill Høgtun om Essential Killing.

Denne uken vises to internasjonale co-produksjoner, som er helt eller delvis spilt inn i Norge, under Oslo Internasjonale Film Festival. Deler av Essential Killing er filmet i Norge, mens Rare Exports: A Christmas tale er filmet i sin helhet i Målselv.

Nisse-horror-komedien Rare Exports kom til Norge via FilmCamp, som var de første som gikk inn med penger i prosjektet.

– De spyttet inn to millioner i filmen, både som kreditter, gjennom at man bodde der en lang periode, og som investeringer. Det var viktig for å tiltrekke filmskaperne at FilmCamp var tidlig inne i prosjektet. Ellers så var jo de miljøene som vi kunne tilby i Indre Troms perfekt til historien, sier Knut Skoglund som var norsk co-produsent på filmen gjennom Pomor Film.

– Jalmari Helander, som regisserte filmen, ble betatt av de mulighetene han hadde i området og så ganske tidlig at her kunne han gjøre filmen sin. Landskapet kledde historien hans.

 

Rare Exports har fått god mottagelse og vant Variety Piazza Grande Award under filmfestivalen i Locarno, hvor filmen hadde verdenspremiere. Skoglund mener filmen kan bli en viktig markedsføring av regionen for andre filminnspillinger, siden den har nådd så bredt ut.

– Filmen skal ha premiere både i New York og London. Jeg tror den blir en brekkstang for oss, som gjør at vi får flere forespørsler.

Filmen ble spilt inn over 24 dager i fjor. Skoglund forteller at Pomor Film har spesialisert seg på co-produksjoner og spesielt østover.

– Vi har et formalisert samarbeid med selskap både i Sverige og Finland. Det er nødvendig for vi har for eksempel ikke nok teknisk utstyr i Nord-Norge, derfor har vi et samarbeid med Filmgården i Luleå, som har alt utstyret vi trenger. Dermed så kompletterer vi hverandre. Det er jo en måte å overleve på.
 

– Vi synes det er spennende med co-produksjon, nettopp fordi det er flere land involvert og da når filmene mer ut. Det ser vi jo også nå med Rare Exports. Man lærer også utrolig mye fra de ulike landene, hvordan man skrur ting sammen.

 

Essential Killing kom til Norge etter at Truls Kontny i Film Commission Norway kom i kontakt med regissør Jerzy Skolimowski. Skolimowski hadde flere prosjekter som trengte snødekt landskap. Gjennom Kontny kom Skolimowski og hans kone Ewa Piaskowska, som er medmanusforfatter og produsent, i kontakt med filmens norske co-produsent, Ingrid Lill Høgtun i Cylinder Production.

De norske scenene i Essential Killing er i hovedsak spilt inn på Enebakkneset. Høgtun forteller at de kom over locationen ganske tilfeldig.

– Vi trengte hunder til noen av scenene i filmen, derfor kom vi i kontakt med Geir Marring som driver Oslo Hundeskole. Vi dro hjem til ham, og han bor på en stor gård på Enebakkneset. Det viste seg at vi hadde nesten alle locations vi trengte inne på tomta hans. Da kunne vi slå to fluer i en smekk og både få hunder og location.

Essential Killing ble vist under filmfestivalen i Venezia, hvor den vant juryens spesialpris og Vincent Gallo vant prisen for beste mannlige skuespiller. Kun en annen norsk film har vunnet i Venezia, Oddvar Einarsons X vant juryens spesialpris i 1986.

– Jeg snakket med Quentin Tarantino etter visningen. Han syntes landskapet i filmen var fantastisk og fortalte at han hadde sittet under filmen og lurt på hvor den var spilt inn.

Høgtun forteller at hovedårsaken til at produksjonen ble lagt til Norge var naturen og at de ville være sikre på å ha snø. Essential Killing er Cylinder Productions første internasjonale co-produksjon, men de jobber med flere nye prosjekter.

 

Det har i det siste vært fokusert mye på at man mangler en incentivordning som gjør at utenlandske produksjoner i Norge kan få refundert deler av kostnadene sine. Dermed taper den norske bransjen prosjekter til andre land som har slike ordninger.

– Vi synes det er veldig synd at det ikke har lyktes å få på plass en incentivordning i Norge. Jeg tror det er den regionale filmproduksjonen som lider mest av det. De som søker til Norge søker det spesielle, fjell og fjord og så videre, mener Skoglund.

Høgtun mener også at det er høyst nødvendig å få på plass en slik ordning.

– Nesten alle land har regionale fond og skatteincentiver. Det er klart at en hver produsent ser etter hvor pengene er. Norge er også veldig dyrt. Vi har høye lønnskostnader og jobber korte dager før vi går over til overtid. Hvis Norge skal være konkurransedyktig er det nødvendig og få på plass en incentivordning og en tilpasning av arbeidstiden. Skolimowski var veldig fornøyd med den norske staben. Det er ikke profesjonaliteten i bransjen det står på.

Skoglund sier at de ennå ikke har vært i noen situasjon hvor de direkte har merket at de taper prosjekter på grunn av at ordningen mangler, men han tror de kommer til å merke det fremover.

– Vi kommer i en konkurransesituasjon med andre land. Dette gjelder kanskje helst på de større produksjonene. Det vi har vært involvert i nå ligger rundt 15-16 millioner kroner. Hvis man kommer opp i mot 50 millioner så har det større betydning for hovedprodusenten at incentivordningen er på plass. Ellers så drar man til Island hvor man får 15-20 % refusjon. Får vi større produksjoner må vi for å kompensere for dette skaffe tilsvarende penger i Norge som blir vår andel i filmen.

 

Les også:

Norsk film taper terreng

Nettsted om incentivordning

Prisvinnende Nisse-horror fra Målselv

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Essensiell eksport av Norge

Oslo Internasjonale Filmfestival viser to prisvinnende filmer som har blitt spilt inn i Norge, Rare Exports og Essential Killing. – Quentin Tarantino syntes landskapet i filmen var fantastisk og lurte på hvor den var spilt inn, forteller Ingrid Lill Høgtun om Essential Killing.

Denne uken vises to internasjonale co-produksjoner, som er helt eller delvis spilt inn i Norge, under Oslo Internasjonale Film Festival. Deler av Essential Killing er filmet i Norge, mens Rare Exports: A Christmas tale er filmet i sin helhet i Målselv.

Nisse-horror-komedien Rare Exports kom til Norge via FilmCamp, som var de første som gikk inn med penger i prosjektet.

– De spyttet inn to millioner i filmen, både som kreditter, gjennom at man bodde der en lang periode, og som investeringer. Det var viktig for å tiltrekke filmskaperne at FilmCamp var tidlig inne i prosjektet. Ellers så var jo de miljøene som vi kunne tilby i Indre Troms perfekt til historien, sier Knut Skoglund som var norsk co-produsent på filmen gjennom Pomor Film.

– Jalmari Helander, som regisserte filmen, ble betatt av de mulighetene han hadde i området og så ganske tidlig at her kunne han gjøre filmen sin. Landskapet kledde historien hans.

 

Rare Exports har fått god mottagelse og vant Variety Piazza Grande Award under filmfestivalen i Locarno, hvor filmen hadde verdenspremiere. Skoglund mener filmen kan bli en viktig markedsføring av regionen for andre filminnspillinger, siden den har nådd så bredt ut.

– Filmen skal ha premiere både i New York og London. Jeg tror den blir en brekkstang for oss, som gjør at vi får flere forespørsler.

Filmen ble spilt inn over 24 dager i fjor. Skoglund forteller at Pomor Film har spesialisert seg på co-produksjoner og spesielt østover.

– Vi har et formalisert samarbeid med selskap både i Sverige og Finland. Det er nødvendig for vi har for eksempel ikke nok teknisk utstyr i Nord-Norge, derfor har vi et samarbeid med Filmgården i Luleå, som har alt utstyret vi trenger. Dermed så kompletterer vi hverandre. Det er jo en måte å overleve på.
 

– Vi synes det er spennende med co-produksjon, nettopp fordi det er flere land involvert og da når filmene mer ut. Det ser vi jo også nå med Rare Exports. Man lærer også utrolig mye fra de ulike landene, hvordan man skrur ting sammen.

 

Essential Killing kom til Norge etter at Truls Kontny i Film Commission Norway kom i kontakt med regissør Jerzy Skolimowski. Skolimowski hadde flere prosjekter som trengte snødekt landskap. Gjennom Kontny kom Skolimowski og hans kone Ewa Piaskowska, som er medmanusforfatter og produsent, i kontakt med filmens norske co-produsent, Ingrid Lill Høgtun i Cylinder Production.

De norske scenene i Essential Killing er i hovedsak spilt inn på Enebakkneset. Høgtun forteller at de kom over locationen ganske tilfeldig.

– Vi trengte hunder til noen av scenene i filmen, derfor kom vi i kontakt med Geir Marring som driver Oslo Hundeskole. Vi dro hjem til ham, og han bor på en stor gård på Enebakkneset. Det viste seg at vi hadde nesten alle locations vi trengte inne på tomta hans. Da kunne vi slå to fluer i en smekk og både få hunder og location.

Essential Killing ble vist under filmfestivalen i Venezia, hvor den vant juryens spesialpris og Vincent Gallo vant prisen for beste mannlige skuespiller. Kun en annen norsk film har vunnet i Venezia, Oddvar Einarsons X vant juryens spesialpris i 1986.

– Jeg snakket med Quentin Tarantino etter visningen. Han syntes landskapet i filmen var fantastisk og fortalte at han hadde sittet under filmen og lurt på hvor den var spilt inn.

Høgtun forteller at hovedårsaken til at produksjonen ble lagt til Norge var naturen og at de ville være sikre på å ha snø. Essential Killing er Cylinder Productions første internasjonale co-produksjon, men de jobber med flere nye prosjekter.

 

Det har i det siste vært fokusert mye på at man mangler en incentivordning som gjør at utenlandske produksjoner i Norge kan få refundert deler av kostnadene sine. Dermed taper den norske bransjen prosjekter til andre land som har slike ordninger.

– Vi synes det er veldig synd at det ikke har lyktes å få på plass en incentivordning i Norge. Jeg tror det er den regionale filmproduksjonen som lider mest av det. De som søker til Norge søker det spesielle, fjell og fjord og så videre, mener Skoglund.

Høgtun mener også at det er høyst nødvendig å få på plass en slik ordning.

– Nesten alle land har regionale fond og skatteincentiver. Det er klart at en hver produsent ser etter hvor pengene er. Norge er også veldig dyrt. Vi har høye lønnskostnader og jobber korte dager før vi går over til overtid. Hvis Norge skal være konkurransedyktig er det nødvendig og få på plass en incentivordning og en tilpasning av arbeidstiden. Skolimowski var veldig fornøyd med den norske staben. Det er ikke profesjonaliteten i bransjen det står på.

Skoglund sier at de ennå ikke har vært i noen situasjon hvor de direkte har merket at de taper prosjekter på grunn av at ordningen mangler, men han tror de kommer til å merke det fremover.

– Vi kommer i en konkurransesituasjon med andre land. Dette gjelder kanskje helst på de større produksjonene. Det vi har vært involvert i nå ligger rundt 15-16 millioner kroner. Hvis man kommer opp i mot 50 millioner så har det større betydning for hovedprodusenten at incentivordningen er på plass. Ellers så drar man til Island hvor man får 15-20 % refusjon. Får vi større produksjoner må vi for å kompensere for dette skaffe tilsvarende penger i Norge som blir vår andel i filmen.

 

Les også:

Norsk film taper terreng

Nettsted om incentivordning

Prisvinnende Nisse-horror fra Målselv

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY