– Jeg tror det vokser opp en generasjon nå som tenker bilder på en ikke-lineær måte, sier filmfotograf John Christian Rosenlund, som deltar på seminaret ”Digitale Verktøy: Estetisk Revolusjon?” under Bergen Internasjonale filmfestival denne uken.
– Jeg tror det vokser opp en generasjon nå som tenker bilder på en ikke-lineær måte, sier filmfotograf John Christian Rosenlund, som deltar på seminaret ”Digitale Verktøy: Estetisk Revolusjon?” under Bergen Internasjonale filmfestival denne uken.
Seminaret ”Digitale Verktøy. Estetisk Revolusjon?” under Bergen Internasjonale Filmfestival (BIFF) tar for seg digitaliseringens muligheter og utfordringer. På seminaret vil filmfotograf John Christian Rosenlund, medieviter Erlend Lavik fra UiB, Inland Empire-fotografene Odd-Geir Sæther og Ole Johan Roska og Rushprints redaktør Kjetil Lismoen diskutere filmskapernes utfordringer i forhold til digital filmproduksjon. Det vil bli vist eksempler fra David Lynchs kinoaktuelle film, Inland Empire– som er skutt på digitalt videoformat.
Rosenlund har blant annet fotografert Factotum, Den brysomme mannen og Bent Hamers kommende spillefilm O’Horten. Han mener man kan snakke om et paradigmeskifte innenfor filmproduksjon.
– Man kan snakke om et paradigmeskifte fordi tilgangen, det å lage film, har blitt mye enklere med det digitale. Fordi digital filmproduksjon er billigere, blir råmaterialet større. Jeg tror det vokser opp en generasjon nå som tenker bilder på en ikke-lineær måte. Mens en filmfotograf tidligere var opptatt av å levere et optimalt bilde, er det å fotografere i dag en del av en lengre prosess. Nå er ikke fotografen ferdig med jobben sin før på premieren – man må følge hele produksjonen. Dette får estetiske konsekvenser, sier han.
– Derfor trenger digitale filmproduksjon en ny stabsfunksjon. En som kan være digitallabansvarlig. Vedkommende må lagre filmene som tas opp, og sjekke at det ikke er noe i veien med utstyret, legger Rosenlund til.
Den digitale revolusjonen vi står overfor er i følge Rosenlund like stor som overgangen fra skrivemaskiner til datamaskiner. Han presiserer likevel at det i det store og det hele dreier seg om historiefortelling – uavhengig av formatet man velger å bruke-
– Summen er å fortelle historier, uavhengig om man jobber med digitale kameraer eller analogt med film. Men det digitale medium forenkler arbeidsflyten. Man kommer unna de analoge mellomstasjonene, mener Rosenlund.
Som ikke tror det digitale formatet vil utkonkurrere det analoge.
– Noen vil alltid velge det analoge. Det er eksklusivt å fotografere på film. Eksponeringen skjer i lysets møte med filmbasen. I et digitalt format ligger det begrensninger i oppløsningen, det er nuller og ettall. Film vi alltid være flytende og fleksibelt, mens det digitale er kynisk én til én.
I tillegg til seminaret ”Digitale Verktøy: Estetisk Revolusjon?” holdes seminaret ”RED alert: RED digital Camera v.s. 35 mm demo”. Målet er å teste de RED-kameraets evne til å hamle opp med filmen.
– På seminaret presenteres resultatene av en test der man har testet og sammenliknet parallelle opptak gjort med et digitalt RED-kamera med filmopptak på 25 mm film. Det digitale etterarbeidet er gjort av Drømmesuiten og Chimney Pot lager 2 k- og 4 k-filer. Nordisk lager de analoge kopiene av filmene. En så avansert test der man sammenlikner kvaliteten mellom digital og analog film tror jeg ikke har blitt gjort før, forklarer Rosenlund.
Han tror RED vil imponere filmfolk fra hele Norden under seminaret i Bergen.
– REDs 4k-format vil nok revolusjonere, fordi de kvalitetsmessig konkurrerer 100 prosent med film. Kameraene ligger på en 100 000 kroner, som er veldig billig. Plutselig er det ikke Kodak, Fugi eller Panavision som styrer utviklingen, men dette lille firmaet som heter RED.
Seminaret ”Digitale Verktøy: Estetisk Revolusjon?” finner sted på Scandic Bergen City, Håkons gt. 2-7, den 22.10. 07 klokken 11.00, og ”RED alert: RED digital Camera v.s. 35 mm demo” klokken samme dag klokken 16.45 i Bergen Kino, Magnus Barfots Kinosenter.
Les mer om BIFF her og mer om seminarene her
Her kan du lese Kjetil Lismoens artikkel om David Lynchs film Inland Empire
Foto: Inland Empire
– Jeg tror det vokser opp en generasjon nå som tenker bilder på en ikke-lineær måte, sier filmfotograf John Christian Rosenlund, som deltar på seminaret ”Digitale Verktøy: Estetisk Revolusjon?” under Bergen Internasjonale filmfestival denne uken.
Seminaret ”Digitale Verktøy. Estetisk Revolusjon?” under Bergen Internasjonale Filmfestival (BIFF) tar for seg digitaliseringens muligheter og utfordringer. På seminaret vil filmfotograf John Christian Rosenlund, medieviter Erlend Lavik fra UiB, Inland Empire-fotografene Odd-Geir Sæther og Ole Johan Roska og Rushprints redaktør Kjetil Lismoen diskutere filmskapernes utfordringer i forhold til digital filmproduksjon. Det vil bli vist eksempler fra David Lynchs kinoaktuelle film, Inland Empire– som er skutt på digitalt videoformat.
Rosenlund har blant annet fotografert Factotum, Den brysomme mannen og Bent Hamers kommende spillefilm O’Horten. Han mener man kan snakke om et paradigmeskifte innenfor filmproduksjon.
– Man kan snakke om et paradigmeskifte fordi tilgangen, det å lage film, har blitt mye enklere med det digitale. Fordi digital filmproduksjon er billigere, blir råmaterialet større. Jeg tror det vokser opp en generasjon nå som tenker bilder på en ikke-lineær måte. Mens en filmfotograf tidligere var opptatt av å levere et optimalt bilde, er det å fotografere i dag en del av en lengre prosess. Nå er ikke fotografen ferdig med jobben sin før på premieren – man må følge hele produksjonen. Dette får estetiske konsekvenser, sier han.
– Derfor trenger digitale filmproduksjon en ny stabsfunksjon. En som kan være digitallabansvarlig. Vedkommende må lagre filmene som tas opp, og sjekke at det ikke er noe i veien med utstyret, legger Rosenlund til.
Den digitale revolusjonen vi står overfor er i følge Rosenlund like stor som overgangen fra skrivemaskiner til datamaskiner. Han presiserer likevel at det i det store og det hele dreier seg om historiefortelling – uavhengig av formatet man velger å bruke-
– Summen er å fortelle historier, uavhengig om man jobber med digitale kameraer eller analogt med film. Men det digitale medium forenkler arbeidsflyten. Man kommer unna de analoge mellomstasjonene, mener Rosenlund.
Som ikke tror det digitale formatet vil utkonkurrere det analoge.
– Noen vil alltid velge det analoge. Det er eksklusivt å fotografere på film. Eksponeringen skjer i lysets møte med filmbasen. I et digitalt format ligger det begrensninger i oppløsningen, det er nuller og ettall. Film vi alltid være flytende og fleksibelt, mens det digitale er kynisk én til én.
I tillegg til seminaret ”Digitale Verktøy: Estetisk Revolusjon?” holdes seminaret ”RED alert: RED digital Camera v.s. 35 mm demo”. Målet er å teste de RED-kameraets evne til å hamle opp med filmen.
– På seminaret presenteres resultatene av en test der man har testet og sammenliknet parallelle opptak gjort med et digitalt RED-kamera med filmopptak på 25 mm film. Det digitale etterarbeidet er gjort av Drømmesuiten og Chimney Pot lager 2 k- og 4 k-filer. Nordisk lager de analoge kopiene av filmene. En så avansert test der man sammenlikner kvaliteten mellom digital og analog film tror jeg ikke har blitt gjort før, forklarer Rosenlund.
Han tror RED vil imponere filmfolk fra hele Norden under seminaret i Bergen.
– REDs 4k-format vil nok revolusjonere, fordi de kvalitetsmessig konkurrerer 100 prosent med film. Kameraene ligger på en 100 000 kroner, som er veldig billig. Plutselig er det ikke Kodak, Fugi eller Panavision som styrer utviklingen, men dette lille firmaet som heter RED.
Seminaret ”Digitale Verktøy: Estetisk Revolusjon?” finner sted på Scandic Bergen City, Håkons gt. 2-7, den 22.10. 07 klokken 11.00, og ”RED alert: RED digital Camera v.s. 35 mm demo” klokken samme dag klokken 16.45 i Bergen Kino, Magnus Barfots Kinosenter.
Les mer om BIFF her og mer om seminarene her
Her kan du lese Kjetil Lismoens artikkel om David Lynchs film Inland Empire
Foto: Inland Empire