NFI svarer kino-ledere: – Misforstått om tilskudd.

NFI svarer kino-ledere: – Misforstått om tilskudd.

Vi opplever å ha en god dialog med Film & Kino og Norske Filmdistributørers Forening, skriver Julie Ova i Norsk filminstitutt som svar på kritikken om at NFI opererer som en motspiller. Rammen for prioritering av film- og kinoteknisk rådgivning er opprettholdt på samme nivå som tidligere, hevder hun.

Foto fra Cinemateket på Filmens Hus.

Arild Kalkvik, Gøril Eidhammer og Erlend Serigstad, uttrykte i en meningsytring i Rushprint denne uken, at Norsk filminstitutt (NFI) var gått fra å være en medspiller til en motspiller. Kalkvik, Eidhammer og Serigstad er alle leder for hver sin organisasjon tilknyttet kinobransjen i Norge, henholdsvis Film & Kino, Norsk kinoforbund og Norske kinosjefers forbund. Deres utspill bør tas på alvor, særlig når de samles for å uttale seg.

To kvalifiserte søkere

Derfor er det med en viss undring vi leser at utspillet deres primært er feil informasjon knyttet til hvor mye NFI gir i tilskudd under ordningen film- og kinoteknisk rådgivning, der vi denne gangen hadde to kvalifiserte søkere. Fordi tilskuddsbeløpet ble delt mellom dem, oppfatter Kalkvik, Eidhammer og Serigstad dette som en reduksjon. Faktum er at ordningen har tilsvarende beløp som 2024, med en liten økning. (Formidlingstilskudd til kino og film | NFI)

NFI er opptatt av, og prioriterer arbeidet med kinoene. Vi er også bekymret for den utviklingen vi ser, der publikum – og særlig de unge – ser ut til å prioritere bort kino som fritidsaktivitet. Som statlig forvalter av tilskuddsmidlene er det viktig at vi tenker både på kortsiktige tiltak og de mer langsiktige, som særlig arbeidet for barn og unge er. Det er viktig for NFI å bidra til å styrke kinoenes kompetanse og samarbeid, slik at kino fortsetter å være en viktig kulturell møteplass på små og store steder i Norge. Kinoene bidrar både til å skape fellesskap, og styrke norsk språk og kultur gjennom å være den viktigste visningsarenaen for norsk film.

Rammen for kinotiltak er økt

Derfor har NFI økt rammen for kinotiltak i år, og vi har samtidig gått ut med at vi vil prioritere de søkerne som lykkes med å jobbe innsiktsbasert og strategisk med publikumsutvikling. Denne prioriteringen er i tråd med både Kino- og formidlingsstrategien og NFIs strategi for 2025.  

Likevel er det essensielt at bransjen selv også tar grep om å skape utvikling og endring. 

Kunnskap om publikum

Kunnskap om publikum er viktig, og forståelsen av preferansene for sitt lokale publikum vil være essensen i kinodriften framover. Vi opplever å ha en god dialog med Film & Kino og Norske Filmdistributørers Forening om behovet og hva vi kan gjøre i felleskap for å styrke innsikten om publikummet.     

Arbeidet med oppfølging av kino- og formidlingsstrategien er vi også i gang med. Som NFI kunngjorde for noen dager siden inviterer vi i disse dager bransjen til dialogmøter om hva som er bransjens behov, knyttet til kinotiltak.

Spørsmålet er også stilt i innspillsvinduet for høsten 2024 (bransjeorganisasjonenes formelle kanal til NFI), der bransjeorganisasjonene ble invitert til å gi innspill til hvilke utfordringer de ser, og hvordan de ser for seg at NFI kan bidra til å løse utfordringene.

Større og mer langsiktig effekt

Det er viktig for NFI å understreke betydningen av denne invitasjonen til innspill og mulighet for å påvirke beslutningene vi tar. NFI må tenke langsiktig og for å finne de beste tiltakene er vi avhengig av god dialog og innsikt fra bransjen. Samtidig mener vi at løsningen ikke ligger i å bidra til kortsiktige små tiltak på hver enkelt kino, slik som Film & Kino jobbet for 10 år siden. NFI ser ikke at det er statens rolle. Vi opplever at kino og formidlingsstrategien er tydelig både i forhold til kommunenes ansvar som eier og forvalter av kinokonsesjonen, og at de tiltak staten gjennom NFI skal bidra til må ha en større og mer langsiktig effekt. 

Kinoen som kulturell møteplass

I dette bildet er kompetanseutvikling, satsing på å få barn og unge tilbake på kino og å bygge kinoen som kulturell møteplass essensielt. Og i dette arbeidet må alle gode krefter stå sammen.  Hva er bransjens behov i det langsiktige bildet? Og, hva kan NFI som statlig forvaltningsorgan bidra med? – Det ønsker vi at bransjeaktørene utdyper i de møtene vi har invitert til.


Julie Ova er avdelingsdirektør for formidling og samfunn i NFI.


 

NFI svarer kino-ledere: – Misforstått om tilskudd.

NFI svarer kino-ledere: – Misforstått om tilskudd.

Vi opplever å ha en god dialog med Film & Kino og Norske Filmdistributørers Forening, skriver Julie Ova i Norsk filminstitutt som svar på kritikken om at NFI opererer som en motspiller. Rammen for prioritering av film- og kinoteknisk rådgivning er opprettholdt på samme nivå som tidligere, hevder hun.

Foto fra Cinemateket på Filmens Hus.

Arild Kalkvik, Gøril Eidhammer og Erlend Serigstad, uttrykte i en meningsytring i Rushprint denne uken, at Norsk filminstitutt (NFI) var gått fra å være en medspiller til en motspiller. Kalkvik, Eidhammer og Serigstad er alle leder for hver sin organisasjon tilknyttet kinobransjen i Norge, henholdsvis Film & Kino, Norsk kinoforbund og Norske kinosjefers forbund. Deres utspill bør tas på alvor, særlig når de samles for å uttale seg.

To kvalifiserte søkere

Derfor er det med en viss undring vi leser at utspillet deres primært er feil informasjon knyttet til hvor mye NFI gir i tilskudd under ordningen film- og kinoteknisk rådgivning, der vi denne gangen hadde to kvalifiserte søkere. Fordi tilskuddsbeløpet ble delt mellom dem, oppfatter Kalkvik, Eidhammer og Serigstad dette som en reduksjon. Faktum er at ordningen har tilsvarende beløp som 2024, med en liten økning. (Formidlingstilskudd til kino og film | NFI)

NFI er opptatt av, og prioriterer arbeidet med kinoene. Vi er også bekymret for den utviklingen vi ser, der publikum – og særlig de unge – ser ut til å prioritere bort kino som fritidsaktivitet. Som statlig forvalter av tilskuddsmidlene er det viktig at vi tenker både på kortsiktige tiltak og de mer langsiktige, som særlig arbeidet for barn og unge er. Det er viktig for NFI å bidra til å styrke kinoenes kompetanse og samarbeid, slik at kino fortsetter å være en viktig kulturell møteplass på små og store steder i Norge. Kinoene bidrar både til å skape fellesskap, og styrke norsk språk og kultur gjennom å være den viktigste visningsarenaen for norsk film.

Rammen for kinotiltak er økt

Derfor har NFI økt rammen for kinotiltak i år, og vi har samtidig gått ut med at vi vil prioritere de søkerne som lykkes med å jobbe innsiktsbasert og strategisk med publikumsutvikling. Denne prioriteringen er i tråd med både Kino- og formidlingsstrategien og NFIs strategi for 2025.  

Likevel er det essensielt at bransjen selv også tar grep om å skape utvikling og endring. 

Kunnskap om publikum

Kunnskap om publikum er viktig, og forståelsen av preferansene for sitt lokale publikum vil være essensen i kinodriften framover. Vi opplever å ha en god dialog med Film & Kino og Norske Filmdistributørers Forening om behovet og hva vi kan gjøre i felleskap for å styrke innsikten om publikummet.     

Arbeidet med oppfølging av kino- og formidlingsstrategien er vi også i gang med. Som NFI kunngjorde for noen dager siden inviterer vi i disse dager bransjen til dialogmøter om hva som er bransjens behov, knyttet til kinotiltak.

Spørsmålet er også stilt i innspillsvinduet for høsten 2024 (bransjeorganisasjonenes formelle kanal til NFI), der bransjeorganisasjonene ble invitert til å gi innspill til hvilke utfordringer de ser, og hvordan de ser for seg at NFI kan bidra til å løse utfordringene.

Større og mer langsiktig effekt

Det er viktig for NFI å understreke betydningen av denne invitasjonen til innspill og mulighet for å påvirke beslutningene vi tar. NFI må tenke langsiktig og for å finne de beste tiltakene er vi avhengig av god dialog og innsikt fra bransjen. Samtidig mener vi at løsningen ikke ligger i å bidra til kortsiktige små tiltak på hver enkelt kino, slik som Film & Kino jobbet for 10 år siden. NFI ser ikke at det er statens rolle. Vi opplever at kino og formidlingsstrategien er tydelig både i forhold til kommunenes ansvar som eier og forvalter av kinokonsesjonen, og at de tiltak staten gjennom NFI skal bidra til må ha en større og mer langsiktig effekt. 

Kinoen som kulturell møteplass

I dette bildet er kompetanseutvikling, satsing på å få barn og unge tilbake på kino og å bygge kinoen som kulturell møteplass essensielt. Og i dette arbeidet må alle gode krefter stå sammen.  Hva er bransjens behov i det langsiktige bildet? Og, hva kan NFI som statlig forvaltningsorgan bidra med? – Det ønsker vi at bransjeaktørene utdyper i de møtene vi har invitert til.


Julie Ova er avdelingsdirektør for formidling og samfunn i NFI.


 

MENY