Foto av Halkawt Mustafa (kred: Hene Film)
Denne uken kom Halkawt Mustafa hjem fra Red Sea International film festival med en pitchepris i bagasjen (The Impronta Film prize). Han var en av vinnerne fra pitcherundene i Red Sea Souk, festivalens bransjemønstring som vokser seg større for hvert år. Red Sea er Saudi-Arabias storstilte satsing på å bli et samlingspunkt for film i den arabiske verden. Men ikke bare det: I år hadde festivalen for første gang åpnet for deltakelse fra Asia. Målet er å knytte den arabiske filmverdenen til Asias ekspansive filmkultur.
Halkawt Mustafa er ikke noe ukjent navn på disse mønstringene. Etter den globale suksessen med Hiding Saddam Hussein, ikke minst i den arabiskspråklige verden, er han en filmskaper det er knyttet forventninger til. Livet er blitt endret etter filmen, forteller han. Folk gjenkjenner ham. Men det blir ikke noe enklere å få finansiert prosjektene. Det hjelper med et voksende nettverk, men hvert prosjekt er et like stort løft. Denne gangen har han sluppet den omfattende reisingen som var nødvendig under produksjonen av Hiding Saddam Hussein. Hovedpersonen i hans nye film bor i Stavanger, selv om han opprinnelig kom fra Irak.
Farouk er historien om den irakiske innvandreren Farouk Al-Kasim som skulle spille en sentral rolle i norsk oljehistorie. Al-Kasim kom til Norge fra Irak i 1968. Han hadde utdanning som geolog fra England, en norsk kjæreste og et barn med cerebral parese med behov for behandling som Norge kunne tilby. I hjemlandet Irak hadde han en lederrolle i et internasjonalt oljeselskap som hadde monopol på oljeutvinningen. Men i Irak hadde oljeselskapene overkjørt staten og beholdt størstedelen av oljeinntektene. Mot denne bakgrunnen insisterte han på at den norske stat måtte spille en mer aktiv rolle i oljeutvinningen her hjemme.
– Dette er en del av historien om oljeeventyret som ikke er så kjent, forteller Mustafa som allerede har et femtitalls timer med opptak han har gjort med Al-Kasim. De har hatt mange samtaler i snart fire år. Han kan love en åpenhjertig hovedperson som har et spesielt blikk på det norske oljeeventyret og som først og fremst havnet i Norge på grunn av kjærligheten
For filmskaperen har filmen vært en måte å vende tilbake til et avgjørende øyeblikk i sitt fødelands historie (Mustafa kommer opprinnelig fra den delen av Kurdistan som lå i Irak). Måten Irak forvaltet oljerikdommen står i kontrast til den norske tilnærmingen.
– Jeg kommer fra et land som også satt på store rikdommer, men som samtidig ikke kunne tilby strøm til alle sine borgere. Hvorfor ble det sånn? Hva gjorde Norge riktig? Og vil vi kunne fortsette å ta riktige valg i framtiden?
Farouk er både et portrett av en mann og en nasjon. Filmen berører hvordan det moderne Norge ble formet av oljen og hvor vi er på vei videre. Skal fortsette å hente opp olje? Hvordan opplever Al-Kasim nye generasjoners krav om at vi skal la olje og gass få ligge på havbunnen?
Mustafa går i gang med nye opptak over nyttår. Hans forrige film tok 10 år å lage og han har beskrevet deler av prosessen som et helvete. Denne nye filmen virker mer håndterlig, men han har ennå ikke satt noen dato for lansering.
– Det har vært hovedutfordringen etter alt arbeidet og den globale suksessen med Hiding Saddam Hussein: Hva gjør jeg nå? Hva blir mitt neste prosjekt? Derfor var det befriende å endelig kunne presentere det på Red Sea-festivalen, og forsikre meg om at interessen er der.
– Her får jeg ikke bare muligheten til å se meg tilbake, men også se inn i den framtiden som tilhører mine barn. Oljerikdommen har gitt oss enorme muligheter. Hvordan skal vi utnytte de mulighetene i tiden framover?