Foto: Fra NRK Supers live action-suksess «Sangfoni».
Jeg forstår at mitt innlegg kanskje kan misforstås dithen at NRK Super ikke satser på barneinnhold. Det gjør NRK Super utvilsomt. Og mye av det som lages er i verdensklasse. Men jeg tror ikke NRK Super og redaksjonssjef Joakim Vedeler skjønner hvor utrolig viktig de er i dette kompliserte animasjons-økosystemet. Alt står og faller på en grunnfinansiering og en lokal visningsplattform.
Så for å tydeliggjøre min kritikk:
1) Internasjonale strømmeaktører må få et krav om å lage lokalprodusert barneinnhold. Ikke nødvendigvis animasjon, men gjerne det også.
2) NRK Super må satse på animasjonsserier. Super burde forplikte seg på minst én serie i året. I alle fall 100 minutter og oppover. En slik – beskjeden – satsing vil få store positive ringvirkninger for norsk animasjonsbransje. Vissheten om at det er en årlig sjanse ville skapt forventning og forutsigbarhet. Over tid ville det resultert i flere serier og mer kvalitetsinnhold for barna. Nå skjer det helt unntaksvis animasjonsproduksjoner – og i et så lite volum at det er svært vanskelig å bygge et animasjonsmiljø.
I NRK-plakaten står det at NRKs tilbud skal ha sjangermessig bredde, og stimulere norske produksjonsmiljøer. Vedeler skriver at dette forsøker Super å oppfylle også når det gjelder produksjoner for barn, og mener selv at de lykkes. Men hvis vi snakker om norske animasjonsmiljøer er jeg helt uenig. Det miljøet mangler stimulering og overlever snarere på tross av og ikke på grunn av NRK.
Ifølge en rapport fra Medietilsynet (2020) hadde NRK Super på sine daglige lineære sendinger 59 prosent animasjon, 18 prosent drama, 15 prosent underholdning, 5 prosent dokumentar, 2 prosent undervisning, 1 prosent samisk innhold og 0,5 prosent «andre». Altså var animasjon den suverent største sjangeren. Men det produseres nesten ingenting av norske produsenter. Ja, man kan finne noen enkeltproduksjoner. Og jeg har selv vært heldig å få produsere noen av dem.
Hvorfor kan ikke NRK Super bruke mer penger på norskprodusert animasjon? Kan ikke Super dedikere en viss andel av årsbudsjettet til denne sjangeren? Det hadde gitt håp til bransjen. Og vist at det faktisk er mulig å lage serier i Norge. I fjor beslutta BBC at de skulle tredoble animasjonsbudsjettet for aldersgruppa 7-12 år. Og jeg syns det er rart at jeg har tettere dialog med BBC om animasjonsprosjekter enn det jeg har med NRK.
Animasjon er skalerbart. Det kan være nokså rimelig og bli fryktelig dyrt. Dette vet NRK Super veldig godt. Men det trenger ikke å koste Super all verden. Vi trenger ofte bare litt starthjelp. En forpliktelse fra NRK om at de skal vise serien og en viss grunnfinansiering. Gjerne 25 % av produksjonsbudsjettet. Men selv med bare 15 % så er jeg overbevist om at det ville igangsatt mange nye produksjoner. Det meste står og faller på en produksjonsstøtte og visningsrett i Norge. Uten det så faller alt annet.
Jeg har pitcha til NRK og fått avslag. Sånn er det, og sånn skal det være. Det er ikke synd på meg. Jeg klarer meg, og har fortsatt stor tro på norsk animasjon. Men hvorfor vil ikke NRK Super satse mer? Det nevnes potensiale og kvalitet. Er prosjektene for dårlige? For små ambisjoner? Det er ikke vanskelig å komme med store og ambisiøse serieforslag. Problemet er vel heller at jeg som produsent har liten tro på at NRK Super kommer til å tørre å satse på det. For man får det jo så billig fra utlandet. Det er helt åpenbart at NRK Super satser på barneinnhold, og gjør veldig mye bra, men kritikken min står fortsatt fast. NRK er det eneste reelle alternativet vi kan pitche for i Norge. Og de faktiske forhold viser at Super har mye animasjon på sine flater og det er populært hos barna. Hvorfor kan de ikke da satse på norsk animasjon? Jeg tror det både er stort potensiale for serier og mulig å produsere høy kvalitet, men vi må få en sjanse.
Joakim Skavern er programskaper og produsent
Tidligere innlegg i debatten:
«Vi har aldri produsert flere norske TV-serier for barn.»
«Det bør komme krav om lokalprodusert barneinnhold.»