Kritikk mot regjeringens forskjellsbehandling av Hollywood

Kritikk mot regjeringens forskjellsbehandling av Hollywood

Norske produsenter må forholde seg til karanteneregler, mens regjeringen på rekordtid ga unntak til den nye Mission Impossible-filmen. Nå etterspør de likebehandling

Foto: Tom Cruise har fått et godt øye til norsk natur – her i MI6.

Forrige uke kunne vi melde om hvordan Tom Cruise og den neste Mission Impossible-filmen får unntak fra karantene-reglene for utenlandske filminnspillinger i Norge. Det skjedde etter at filmstjernen selv engasjerte seg og tok en telefon til den norske kulturministeren.

– Nå kan utenlandske filmproduksjoner igjen filme i norske landskap, og det er veldig gode nyheter også for den norske filmbransjen, som dermed unngår å gå glipp av oppdrag og viktig erfaringsbygging. Jeg er glad for at vi fikk på plass dette unntaket så raskt, sa kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja i en pressemelding.

Men ikke hele bransjen omfavner dette unntaket uten videre. Flere norske produsenter som Dagsavisen har snakket med stiller seg uforstående til denne forskjellsbehandlingen. Aage Aaberge i Nordisk Film Production er blant disse.

– Vi klarte å redde «Narvik»-prosjektet, men fikk ikke hentet inn to tyske skuespillere uten at de måtte sitte 10 dager i karantene. Slik sett er det pussig forskjellsbehandling, sier han til Dagsavisen.

Gary Cranner, nestleder i Virke Produsentforeningen og produsent i Chezville, etterspør også en likebehandling.

– På vegne av produsentforeningen mener vi likebehandling er et viktig prinsipp i forvaltningen av offentlige midler, og at det som tilsynelatende er en telefon fra Tom Cruise er avgjørende for behandling av søknaden om unntak fra gjeldende regler, er en underlig praksis. Vi mener at støtte til film primært skal gå til norske produsenter som lager filmer på norsk, for et norsk publikum, sier han.

Aaberge er bekymret for at satsingen på utenlandske storproduksjoner skal gå på bekostning av norske egenproduksjoner.

– For turist- og reiselivsnæringen er det klart at dette kan være en attraktiv mulighet, men for det norske produksjonsmiljøet setter det press på lønnsnivået og det kan bli vanskeligere å få tak i filmarbeidere, sier Aaberge.

– Vi må ikke komme i en situasjon hvor store utenlandske prosjekter støvsuger det norske miljøet, og dermed rammer vår egenproduksjon.

Les hele saken

Kritikk mot regjeringens forskjellsbehandling av Hollywood

Kritikk mot regjeringens forskjellsbehandling av Hollywood

Norske produsenter må forholde seg til karanteneregler, mens regjeringen på rekordtid ga unntak til den nye Mission Impossible-filmen. Nå etterspør de likebehandling

Foto: Tom Cruise har fått et godt øye til norsk natur – her i MI6.

Forrige uke kunne vi melde om hvordan Tom Cruise og den neste Mission Impossible-filmen får unntak fra karantene-reglene for utenlandske filminnspillinger i Norge. Det skjedde etter at filmstjernen selv engasjerte seg og tok en telefon til den norske kulturministeren.

– Nå kan utenlandske filmproduksjoner igjen filme i norske landskap, og det er veldig gode nyheter også for den norske filmbransjen, som dermed unngår å gå glipp av oppdrag og viktig erfaringsbygging. Jeg er glad for at vi fikk på plass dette unntaket så raskt, sa kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja i en pressemelding.

Men ikke hele bransjen omfavner dette unntaket uten videre. Flere norske produsenter som Dagsavisen har snakket med stiller seg uforstående til denne forskjellsbehandlingen. Aage Aaberge i Nordisk Film Production er blant disse.

– Vi klarte å redde «Narvik»-prosjektet, men fikk ikke hentet inn to tyske skuespillere uten at de måtte sitte 10 dager i karantene. Slik sett er det pussig forskjellsbehandling, sier han til Dagsavisen.

Gary Cranner, nestleder i Virke Produsentforeningen og produsent i Chezville, etterspør også en likebehandling.

– På vegne av produsentforeningen mener vi likebehandling er et viktig prinsipp i forvaltningen av offentlige midler, og at det som tilsynelatende er en telefon fra Tom Cruise er avgjørende for behandling av søknaden om unntak fra gjeldende regler, er en underlig praksis. Vi mener at støtte til film primært skal gå til norske produsenter som lager filmer på norsk, for et norsk publikum, sier han.

Aaberge er bekymret for at satsingen på utenlandske storproduksjoner skal gå på bekostning av norske egenproduksjoner.

– For turist- og reiselivsnæringen er det klart at dette kan være en attraktiv mulighet, men for det norske produksjonsmiljøet setter det press på lønnsnivået og det kan bli vanskeligere å få tak i filmarbeidere, sier Aaberge.

– Vi må ikke komme i en situasjon hvor store utenlandske prosjekter støvsuger det norske miljøet, og dermed rammer vår egenproduksjon.

Les hele saken

MENY