Hva nå, Produsentforeningen?

Hva nå, Produsentforeningen?

Norges seks største tv-produksjonsselskaper trådte sist uke ut av Produsentforeningen, med mål om innpass i NHO. Generalsekretær i Produsentforeningen, Leif Holst Jensen, utdyper her hvilke konsekvenser avgjørelsen får for foreningen.

Bilde: Seks selskaper bak en rekke konsepter meldte seg i forrige uke ut av Produsentforeningen.

Sist uke ble det klart at de seks største produksjonsselskapene i Norge, Eyeworks Norge, Mastiff Entertainment, Monster, Nordisk Film TV, Rubicon TV og Strix Televisjon, melder seg ut av Produsentforeningen med sikte på å bli medlem av Næringslivets Handelsorganisasjon (NHO). Selskapene selv avdramatiserte avgjørelsen og fortalte at det i hovedsak var interesseorganisasjonsbiten, og ikke økonomi, som var drivkraften. -Et ønske om å komme inn i en større næringslivsorganisasjon for å få et sterkere fokus på å profesjonalisere bransjen, stod det i pressemeldingen.

Leif Holst Jensen, generalsekretær i Produsentforeningen, forsikrer overfor Rushprint at Produsentforeningen fortsatt står sterkt med 120 medlemmer fordelt over et bredt audiovisuelt felt.

-Vi har verken noen grunn til å bagatellisere eller dramatisere det som har skjedd. Vi har mistet ni medlemmer fra seks eierstrukturer, som i all hovedsak dreier seg om store nordiske underholdningsprodusenter. Vi har fortsatt mange tv-medlemmer innen hele spekteret av tv-produksjon fra underholdning, barn, fakta og drama. Det er klart at de store produsentene utgjør en betydelig del av markedet, men vi har fortsatt 120 medlemmer innen alle former for audiovisuell produksjon. Dette har vært ressurssterke selskaper som har bidratt til foreningen, men som foreningen også har brukt mye tid og krefter på. Vi oppfatter at foreningen står sterkt på de fleste områder, og vi er fortsatt den eneste samlende organisasjon for audiovisuelle produsenter. Vi kommer også til å samarbeide med de som er utmeldt og deres fremtidige organisasjon for å fremme felles interesser, forteller Holst Jensen.

Leif Holst Jensen
Leif Holst Jensen

Når seks selskaper som til sammen omsetter for ca. en milliard kroner melder seg ut av en interesseforening, er det nærliggende å konkludere med at det vil få store økonomiske konsekvenser. Holst Jensen bekrefter at det vil bli et bortfall av medlemsinntekter, som nå må dekkes inn på andre måter.

-Produsentforeningen er avhengig av medlemsinntekter, og bortfallet av inntekter vil måtte kompenseres.  Vi gjør årlig vurdering hvordan vi prioriterer de enkelte oppgavene og områdene. Produsentforeningens økonomi har i likhet med øvrige bransjeorganisasjoner på filmfeltet også fått en utfordring gjennom en kraftig reduksjon av vederlagsmidler fra Norwaco. Det er noe vi jobbet med da dette skjedde og den prosessen fortsetter. Filmorganisasjonene har dessverre historisk hatt svak økonomi, sammenlignet med mye annet innenfor kulturfeltet. På kort sikt er ambisjonen og planen å opprettholde driften på nåværende nivå, og så må vi gjøre både strategiske grep klare prioriteringer i 2015.

Produsentforeningens fokusområder representerer medlemmene. Holst Jensen avkrefter at bortfallet av bautaene i norsk tv-produksjon være med på å skifte foreningens fokus bort fra TV.

-Produsentforeningen jobber med det medlemmene vil. Vi har fortsatt flere selskaper som jobber med tv enn de som har meldt seg ut. Vi står bak Stiftelsen Gullruten som samler hele tv-bransjen, og vi arrangerer Dokumentar- og TV-drama-konventene.  Vi anser dette som viktige arenaer som skal opprettholdes, men vi må gjennomgå fordeling av kostnadene. Vi har jobbet for rammevilkårene for tv, reklameavbrudd, regler for produktplassering og NRKs bruk av eksterne. Denne typen arbeid vil vi fortsette med, både med tanke på kommende NRK-melding og Filmmeldingen.

Viseadministrerende direktør i Strix Television, Hans Peter Hognestad, uttalte i etterkant av avgjørelsen at «Produsentforeningen dekker et veldig bredt interesseområde, fra spillefilm, til reklamefilm, dokumentarer og spill, i tillegg til tv-underholdningsproduksjon».  Prøver Produsentforeningen å tekke for mange audiovisuelle felt samtidig? Holst Jensen er enig i at medlemsbasen er sammensatt og kompleks.

-Produsentforeningens medlemmer har langt flere felles interesser enn motsetninger. Vi tror det er viktig at audiovisuelle produsenter er samlet i en organisasjon. Det er vår jobb å få medlemmer til å se verdien i at audiovisuelle produsenter har en sterk og samlende forening. Den største utfordringen for oss og våre medlemmer er et stadig mer sammensatt og kompleks bilde av rettigheter og distribusjonsformer. Det påvirker våre avtaler med andre organisasjoner, og er krevende for den enkelte produsent. Det er uavhengig av hvor de er organisert.

På spørsmål om Produsentforeningen føler på en etterpåklokskap etter tapet av de seks, avslutter Holst Jensen med å minne om at foreningen har oppnådd gode resultater i en bransje som er under konstant utvikling.

-Vi har ikke kommet så langt at vi er etterpåkloke. Det må bli etterpå.  Foreningen er medlemmene og vi må derfor sikre at dialogen god og kontinuerlig. Det er viktig at bedriftene fremmer sine behov gjennom våre grupper og ulike organer. Vi må fortsette å synliggjøre verdien av det vi gjør og de resultatene vi har oppnådd. Det har vært en ekstrem utvikling og endring av tv-bransjen de siste ti årene. Produsentforeningen og våre medlemmer har hatt en helt avgjørende rolle i mange av de endringene. Den rollen skal vi fortsatt ha, avslutter han.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Hva nå, Produsentforeningen?

Hva nå, Produsentforeningen?

Norges seks største tv-produksjonsselskaper trådte sist uke ut av Produsentforeningen, med mål om innpass i NHO. Generalsekretær i Produsentforeningen, Leif Holst Jensen, utdyper her hvilke konsekvenser avgjørelsen får for foreningen.

Bilde: Seks selskaper bak en rekke konsepter meldte seg i forrige uke ut av Produsentforeningen.

Sist uke ble det klart at de seks største produksjonsselskapene i Norge, Eyeworks Norge, Mastiff Entertainment, Monster, Nordisk Film TV, Rubicon TV og Strix Televisjon, melder seg ut av Produsentforeningen med sikte på å bli medlem av Næringslivets Handelsorganisasjon (NHO). Selskapene selv avdramatiserte avgjørelsen og fortalte at det i hovedsak var interesseorganisasjonsbiten, og ikke økonomi, som var drivkraften. -Et ønske om å komme inn i en større næringslivsorganisasjon for å få et sterkere fokus på å profesjonalisere bransjen, stod det i pressemeldingen.

Leif Holst Jensen, generalsekretær i Produsentforeningen, forsikrer overfor Rushprint at Produsentforeningen fortsatt står sterkt med 120 medlemmer fordelt over et bredt audiovisuelt felt.

-Vi har verken noen grunn til å bagatellisere eller dramatisere det som har skjedd. Vi har mistet ni medlemmer fra seks eierstrukturer, som i all hovedsak dreier seg om store nordiske underholdningsprodusenter. Vi har fortsatt mange tv-medlemmer innen hele spekteret av tv-produksjon fra underholdning, barn, fakta og drama. Det er klart at de store produsentene utgjør en betydelig del av markedet, men vi har fortsatt 120 medlemmer innen alle former for audiovisuell produksjon. Dette har vært ressurssterke selskaper som har bidratt til foreningen, men som foreningen også har brukt mye tid og krefter på. Vi oppfatter at foreningen står sterkt på de fleste områder, og vi er fortsatt den eneste samlende organisasjon for audiovisuelle produsenter. Vi kommer også til å samarbeide med de som er utmeldt og deres fremtidige organisasjon for å fremme felles interesser, forteller Holst Jensen.

Leif Holst Jensen
Leif Holst Jensen

Når seks selskaper som til sammen omsetter for ca. en milliard kroner melder seg ut av en interesseforening, er det nærliggende å konkludere med at det vil få store økonomiske konsekvenser. Holst Jensen bekrefter at det vil bli et bortfall av medlemsinntekter, som nå må dekkes inn på andre måter.

-Produsentforeningen er avhengig av medlemsinntekter, og bortfallet av inntekter vil måtte kompenseres.  Vi gjør årlig vurdering hvordan vi prioriterer de enkelte oppgavene og områdene. Produsentforeningens økonomi har i likhet med øvrige bransjeorganisasjoner på filmfeltet også fått en utfordring gjennom en kraftig reduksjon av vederlagsmidler fra Norwaco. Det er noe vi jobbet med da dette skjedde og den prosessen fortsetter. Filmorganisasjonene har dessverre historisk hatt svak økonomi, sammenlignet med mye annet innenfor kulturfeltet. På kort sikt er ambisjonen og planen å opprettholde driften på nåværende nivå, og så må vi gjøre både strategiske grep klare prioriteringer i 2015.

Produsentforeningens fokusområder representerer medlemmene. Holst Jensen avkrefter at bortfallet av bautaene i norsk tv-produksjon være med på å skifte foreningens fokus bort fra TV.

-Produsentforeningen jobber med det medlemmene vil. Vi har fortsatt flere selskaper som jobber med tv enn de som har meldt seg ut. Vi står bak Stiftelsen Gullruten som samler hele tv-bransjen, og vi arrangerer Dokumentar- og TV-drama-konventene.  Vi anser dette som viktige arenaer som skal opprettholdes, men vi må gjennomgå fordeling av kostnadene. Vi har jobbet for rammevilkårene for tv, reklameavbrudd, regler for produktplassering og NRKs bruk av eksterne. Denne typen arbeid vil vi fortsette med, både med tanke på kommende NRK-melding og Filmmeldingen.

Viseadministrerende direktør i Strix Television, Hans Peter Hognestad, uttalte i etterkant av avgjørelsen at «Produsentforeningen dekker et veldig bredt interesseområde, fra spillefilm, til reklamefilm, dokumentarer og spill, i tillegg til tv-underholdningsproduksjon».  Prøver Produsentforeningen å tekke for mange audiovisuelle felt samtidig? Holst Jensen er enig i at medlemsbasen er sammensatt og kompleks.

-Produsentforeningens medlemmer har langt flere felles interesser enn motsetninger. Vi tror det er viktig at audiovisuelle produsenter er samlet i en organisasjon. Det er vår jobb å få medlemmer til å se verdien i at audiovisuelle produsenter har en sterk og samlende forening. Den største utfordringen for oss og våre medlemmer er et stadig mer sammensatt og kompleks bilde av rettigheter og distribusjonsformer. Det påvirker våre avtaler med andre organisasjoner, og er krevende for den enkelte produsent. Det er uavhengig av hvor de er organisert.

På spørsmål om Produsentforeningen føler på en etterpåklokskap etter tapet av de seks, avslutter Holst Jensen med å minne om at foreningen har oppnådd gode resultater i en bransje som er under konstant utvikling.

-Vi har ikke kommet så langt at vi er etterpåkloke. Det må bli etterpå.  Foreningen er medlemmene og vi må derfor sikre at dialogen god og kontinuerlig. Det er viktig at bedriftene fremmer sine behov gjennom våre grupper og ulike organer. Vi må fortsette å synliggjøre verdien av det vi gjør og de resultatene vi har oppnådd. Det har vært en ekstrem utvikling og endring av tv-bransjen de siste ti årene. Produsentforeningen og våre medlemmer har hatt en helt avgjørende rolle i mange av de endringene. Den rollen skal vi fortsatt ha, avslutter han.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY