I juni er det klart for den første utgaven av Oslo International Acting Festival. En av initiativtakerne, Øystein Stene, forteller her om bakgrunnen for etableringen av festivalen.
Skuespilleri kan definitivt ha noen sekteriske sider. Du har helt sikker hørt både skuespillere og regissører snakke om en teknikk eller metode som løsningen. På hvordan du skal få levende spill. Organiske karakterer. Troverdighet. Enten det er “method” eller Stanislavskij eller sense memory eller repetition – når du treffer noen nyfrelste er det som om de har oppdaget svaret for alt og alle. For alltid.
Så enkelt er det selvsagt ikke. Forskjellige folk har forskjellige kropper og tanker. Ulike innganger til skapende prosesser. Og ulike metoder skaper forskjellig estetikk. Hver estetikk har sitt perspektiv om hva mennesket, film og teater er.
Når vi på Teaterhøgskolen i samarbeid med Norsk Skuespillersenter og en del andre institusjoner har startet Oslo International Acting Festival, er det for å skape et sted hvor vi kan diskutere disse problemstillingene. Utveksle informasjon. Og lære hverandres teknikker og metoder. Altså en festival for en fri, åpen og eklektisk innstilling til skuespilleriet. Hvor både studenter og profesjonelle, skuespillere og regissører, teater og filmfolk, dramatikere og dramaturger, kan møtes med respekt og åpenhet for hverandre.
Årets festival har et bredt spekter av pedagoger. Fra klassisk russisk tekstfundert analyse med utgangspunkt i Stanislavskij, via amerikanske filmvennlige metoder som Strasberg og Meisner, til tysk skuespilleri i tradisjonen fra Brecht. Til og med et par såkalte post-dramatiske pedagoger som ikke tror noe særlig på tradisjonelle “roller” i det hele tatt.
Samtlige pedagoger er noe av det ypperste du kan finne innenfor sin disiplin. Ed Setrakian har vært tilknyttet Actors Studio store deler av sitt liv, og har selv jobbet med Lee Strasberg i en årrekke. Michael Keller er en av de som har undervist lengst på Ernst Buch i Berlin, tradisjonelt Tysklands fremste skuespillerutdannelse i flere tiår. Flere av pedagogene har også skrevet sentrale verk innenfor skuespillerpedagogikken, som Lenard Petit (Tsjekhov-pedagog) og ikke minst William Esper (Meisner-teknikk).
På formiddagen vil det være en konferanse hvor hver teknikk blir presentert, deretter en paneldiskusjon mellom pedagogene. På dagtid vil hver av pedagogene holde workshop. På kveldstid er det ulike arrangementer, som visninger med artisttalk etc. Alt foregår på engelsk, med både pedagoger og deltakere fra inn og utland.
Forhåpentligvis kommer dette til å bli en regelmessig og internasjonal festival med en naturlig plass i Oslos film- og teaterliv. I år har mange ulike institusjoner bidratt, som Norsk Filminstitutt, Den norske filmskolen, Dramatikkens hus, Goethe Instituttet og Akademiet for scenekunst i Fredrikstad. Enesteående bidrag fra en uvanlig sammensatt gruppe aktører i norsk film- og teaterliv.
Kanskje kan denne festivalen bli en inspirasjonskilde og en oase for folk som jobber med film, teater og skuepilleri i mange mange år framover. Den eneste måten å finne det ut på, er med å komme!
Oslo International Acting Festival 2-8.juni.
Det begynner å bli temmelig fullt, men for de interesserte er også formiddagens konferanse mellom kl. 10-12 åpen for alle. For informasjon om påmelding og program: Osloactingfestival.com
Les også Øystein Stenes tidligere artikler om skuespill og metoder.
Skuespilleri kan definitivt ha noen sekteriske sider. Du har helt sikker hørt både skuespillere og regissører snakke om en teknikk eller metode som løsningen. På hvordan du skal få levende spill. Organiske karakterer. Troverdighet. Enten det er “method” eller Stanislavskij eller sense memory eller repetition – når du treffer noen nyfrelste er det som om de har oppdaget svaret for alt og alle. For alltid.
Så enkelt er det selvsagt ikke. Forskjellige folk har forskjellige kropper og tanker. Ulike innganger til skapende prosesser. Og ulike metoder skaper forskjellig estetikk. Hver estetikk har sitt perspektiv om hva mennesket, film og teater er.
Når vi på Teaterhøgskolen i samarbeid med Norsk Skuespillersenter og en del andre institusjoner har startet Oslo International Acting Festival, er det for å skape et sted hvor vi kan diskutere disse problemstillingene. Utveksle informasjon. Og lære hverandres teknikker og metoder. Altså en festival for en fri, åpen og eklektisk innstilling til skuespilleriet. Hvor både studenter og profesjonelle, skuespillere og regissører, teater og filmfolk, dramatikere og dramaturger, kan møtes med respekt og åpenhet for hverandre.
Årets festival har et bredt spekter av pedagoger. Fra klassisk russisk tekstfundert analyse med utgangspunkt i Stanislavskij, via amerikanske filmvennlige metoder som Strasberg og Meisner, til tysk skuespilleri i tradisjonen fra Brecht. Til og med et par såkalte post-dramatiske pedagoger som ikke tror noe særlig på tradisjonelle “roller” i det hele tatt.
Samtlige pedagoger er noe av det ypperste du kan finne innenfor sin disiplin. Ed Setrakian har vært tilknyttet Actors Studio store deler av sitt liv, og har selv jobbet med Lee Strasberg i en årrekke. Michael Keller er en av de som har undervist lengst på Ernst Buch i Berlin, tradisjonelt Tysklands fremste skuespillerutdannelse i flere tiår. Flere av pedagogene har også skrevet sentrale verk innenfor skuespillerpedagogikken, som Lenard Petit (Tsjekhov-pedagog) og ikke minst William Esper (Meisner-teknikk).
På formiddagen vil det være en konferanse hvor hver teknikk blir presentert, deretter en paneldiskusjon mellom pedagogene. På dagtid vil hver av pedagogene holde workshop. På kveldstid er det ulike arrangementer, som visninger med artisttalk etc. Alt foregår på engelsk, med både pedagoger og deltakere fra inn og utland.
Forhåpentligvis kommer dette til å bli en regelmessig og internasjonal festival med en naturlig plass i Oslos film- og teaterliv. I år har mange ulike institusjoner bidratt, som Norsk Filminstitutt, Den norske filmskolen, Dramatikkens hus, Goethe Instituttet og Akademiet for scenekunst i Fredrikstad. Enesteående bidrag fra en uvanlig sammensatt gruppe aktører i norsk film- og teaterliv.
Kanskje kan denne festivalen bli en inspirasjonskilde og en oase for folk som jobber med film, teater og skuepilleri i mange mange år framover. Den eneste måten å finne det ut på, er med å komme!
Oslo International Acting Festival 2-8.juni.
Det begynner å bli temmelig fullt, men for de interesserte er også formiddagens konferanse mellom kl. 10-12 åpen for alle. For informasjon om påmelding og program: Osloactingfestival.com
Les også Øystein Stenes tidligere artikler om skuespill og metoder.
Legg igjen en kommentar