Filmskoledebatten

De siste månedene har debatten gått i Rushprint om Den Norske Filmskolen i Lillehammer. Les alle innleggene i debatten her.

Åpent brev om filmskolen til ministrene

Filmbransjen har sendt brev til både kultur- og kunnskapsdepartementet der de ber om at Den norske filmskolen på Lillehammer styrkes. Les brevet her.

 

– Film er og blir samarbeid

Kjære leser av filmskoledebatten, dette dreier seg om mer enn bare regissører – det dreier seg om ytterligere seks fagområder, skriver Jan Lindvik, professor i lyd ved Den Norske Filmskolen.

 

– Filmskolen ER retten til å begå feil

Den Norske Filmskolen gir ikke bare studentene rom for å begå feil, Filmskolen er selve retten til å begå feil, skriver Thomas Stenderup i dette innlegget i Filmskoledebatten.

 

Filmskolens vilje til å feile

Filmskoledebatten må ses i større perspektiv, mener Øystein Stene. Hvis vi ikke kan skape rom for feiling, og heller ikke filmstudentene tilraner seg dette rommet, vil det ikke oppstå.

 

-Filmskolen må være premissleverandør

Den norske filmskolen bør være veiviser og premissleverandør for en filmbransje med et skrikende behov for nytenkning, skriver skuespillerstudent Espen Klouman Høiner.

 

Kunsten å bli verdens beste filmskole

Legg ned planene om en film- og tv-skole og lag heller et akademi for bevegelige bilder, mener nyutdannet regissør Mariken Halle. Her har hun 15 råd til dekan Thomas Stenderup.

 

– Nei til felles film- og tv-skole

– To bransjetunge utvalg har i de to siste årene sagt nei til en felles Film- og TV-skole. Jeg håper de blir hørt, sier Alexander Røsler i sitt svar på Petter Wallaces innlegg i filmskoledebatten.

 

Utvid Filmskolens fokus

– TV-kringkasternes hovedproblem med all kunstutdannelse i Norge er at hovedfokuset sjelden eller aldri er på vårt sjangerområde, skriver eksternsjef i NRK, Petter Wallace, i dette innlegget i Filmskoledebatten.

 

Filmskolene og kunsten

Utviklingen av filmkunstnere er ikke hovedsaklig et spørsmål om lengde på utdanningen, slik dekan Stenderup ser ut til å mene, skriver Frederik Hestvold fra NISS i dette innlegget.

 

– Vi trenger en ny filmskole

– En filmskole kan ikke uteksaminere særpregede filmkunstnere på tre år, mener rektor Thomas Stenderup. Her svarer han på kritikken mot skolen og lanserer visjonen om en ny film- og tv-skole.

 

– Et svekket regifag

-Det var fra min side et forsøk på å gi oss andre knagger til kvalitetsdebatten enn den sedvanlige om at konsulentene støtter feil filmer eller på feil måte, skriver Unni Straume i et utdypende innlegg som svar til Erik Poppe.

 

– Filmskolen er ikke tragisk

Filmskolen på Lillehammer er hverken "tragisk" eller unnlater å oppfylle sitt mandat, skriver Erik Poppe i dette innlegget. Han etterlyser en mer presis debatt om filmskolens rolle og framtid.

 

Den farlige middelmådigheten

Er det rom for de dristige filmene eller er bransjen i ferd med å slå seg til ro med en trygg middelmådighet? Rushprint har snakket med norske regissører om vilkårene for nyskapning i norsk film.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Filmskoledebatten

De siste månedene har debatten gått i Rushprint om Den Norske Filmskolen i Lillehammer. Les alle innleggene i debatten her.

Åpent brev om filmskolen til ministrene

Filmbransjen har sendt brev til både kultur- og kunnskapsdepartementet der de ber om at Den norske filmskolen på Lillehammer styrkes. Les brevet her.

 

– Film er og blir samarbeid

Kjære leser av filmskoledebatten, dette dreier seg om mer enn bare regissører – det dreier seg om ytterligere seks fagområder, skriver Jan Lindvik, professor i lyd ved Den Norske Filmskolen.

 

– Filmskolen ER retten til å begå feil

Den Norske Filmskolen gir ikke bare studentene rom for å begå feil, Filmskolen er selve retten til å begå feil, skriver Thomas Stenderup i dette innlegget i Filmskoledebatten.

 

Filmskolens vilje til å feile

Filmskoledebatten må ses i større perspektiv, mener Øystein Stene. Hvis vi ikke kan skape rom for feiling, og heller ikke filmstudentene tilraner seg dette rommet, vil det ikke oppstå.

 

-Filmskolen må være premissleverandør

Den norske filmskolen bør være veiviser og premissleverandør for en filmbransje med et skrikende behov for nytenkning, skriver skuespillerstudent Espen Klouman Høiner.

 

Kunsten å bli verdens beste filmskole

Legg ned planene om en film- og tv-skole og lag heller et akademi for bevegelige bilder, mener nyutdannet regissør Mariken Halle. Her har hun 15 råd til dekan Thomas Stenderup.

 

– Nei til felles film- og tv-skole

– To bransjetunge utvalg har i de to siste årene sagt nei til en felles Film- og TV-skole. Jeg håper de blir hørt, sier Alexander Røsler i sitt svar på Petter Wallaces innlegg i filmskoledebatten.

 

Utvid Filmskolens fokus

– TV-kringkasternes hovedproblem med all kunstutdannelse i Norge er at hovedfokuset sjelden eller aldri er på vårt sjangerområde, skriver eksternsjef i NRK, Petter Wallace, i dette innlegget i Filmskoledebatten.

 

Filmskolene og kunsten

Utviklingen av filmkunstnere er ikke hovedsaklig et spørsmål om lengde på utdanningen, slik dekan Stenderup ser ut til å mene, skriver Frederik Hestvold fra NISS i dette innlegget.

 

– Vi trenger en ny filmskole

– En filmskole kan ikke uteksaminere særpregede filmkunstnere på tre år, mener rektor Thomas Stenderup. Her svarer han på kritikken mot skolen og lanserer visjonen om en ny film- og tv-skole.

 

– Et svekket regifag

-Det var fra min side et forsøk på å gi oss andre knagger til kvalitetsdebatten enn den sedvanlige om at konsulentene støtter feil filmer eller på feil måte, skriver Unni Straume i et utdypende innlegg som svar til Erik Poppe.

 

– Filmskolen er ikke tragisk

Filmskolen på Lillehammer er hverken "tragisk" eller unnlater å oppfylle sitt mandat, skriver Erik Poppe i dette innlegget. Han etterlyser en mer presis debatt om filmskolens rolle og framtid.

 

Den farlige middelmådigheten

Er det rom for de dristige filmene eller er bransjen i ferd med å slå seg til ro med en trygg middelmådighet? Rushprint har snakket med norske regissører om vilkårene for nyskapning i norsk film.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY