Så er det altså klart: Oslo kommunes kulturpolitiske kronjuvél, Oslo Kinematografer, er slaktet og stykket opp for å tekkes private oppkjøpere. Det var i slutten av november at generalforsamlingen ved kulturbyråd Kjell Veivåg gikk enstemmig inn for fusjonsplanene (etter at motstanderne i styret som kjent var blitt sparket ut). Dermed opphørte kinodriften slik den har vært i 77 år. Kritiske røster har lenge fryktet en kommersialisering som ikke tar hensyn til den såkalte vesle filmen. Denne bekymringen ble ikke mindre av at OK nylig fjernet en klausul som forpliktet Oslo-kinoene til å vise alle norske filmer.
Guttorm Petterson i SF Norge mener det er uklokt av OK å selge så mange kinoer siden det er for få kinoer i Oslo. Men privatiseringen mener han kan ha sine klare fordeler:
– Fordelen med en privatisering er at det åpner for en etterlengtet revitalisering av Oslo Kinematografer. Selskapet trenger en oppgradering av områder der det er håpløst akterutseilt. Jeg tenker da på personalutvikling og kinobemanning.
Skrekkscenariet for mange er at en amerikansk kinogigant skal trampe inn på det sårbare norske kinomarkedet ved å kjøpe den utlagte aksjemajoriteten i OK. Petterson utelukker ikke muligheten, men mener det er større sannsynlighet for at en lokal nordisk aktør går inn i selskapet. Men ikke for enhver pris.
– Det er ikke sikkert at noen nordiske aktører vil se det som gunstig å kjøpe seg inn. Hovedmotivet for salget synes å være at Oslo Kommune sårt trenger frisk kapital, men kanskje har kommunen urealistiske forventninger til pris.