«La Palma» til topps på Netflix.

«La Palma» til topps på Netflix.

Den norske katastrofeserien «La Palma» rykket denne uken inn på førsteplass på Netflix sin liste over de mest sette ikke-engelskspråklige seriene.

Den norskproduserte katastrofeserien om en ferierende familie som havner midt i et vulkanutbrudd på Kanariøyene, havnet raskt på førsteplassen over de mest sette seriene i Norge hos Netflix. Men nå har serien også klatret helt til topps over de mest sette ikke-engelskspråklige seriene i hele verden. Det melder strømmetjenesten som siste året har blitt mer åpen med tall og statistikk.

La Palma kan vise til 13,1 millioner visninger så langt.

La Palma handler om en norsk familie som skal feire jul på Kanariøyene. «Men bak idyllen lurer en fare. En ung norsk forsker oppdager alarmerende tegn fra vulkanen som ligger i sentrum av ferieparadiset. Hun må overbevise sine kollegaer om at det verst tenkelige er i ferd med å skje. Om vulkanen får et utbrudd, kan en fjellmasse på størrelse med Manhattan rase ut i havet. Dette kan forårsake den største tsunamien verden har sett.»

Blant casten på La Palma finner vi profilerte navn på rekke og rad:  Anders Baasmo, Ingrid Bolsø Berdal, Thea Sofie Loch Næss, Thorbjørn Harr – for å nevne noen. Regien er ved Kasper Barfoed, manus av Lars Gudmestad og Harald Rosenløw Eeg Produsenter er Glenn Lund, eksekutiv produsent Lasse Greve, hovedprodusent Fantefilm Scripted Series.

Like viktige aktører bak filmen er teamet av VFX-makere som har gjort katastrofene mulige. I vårt intervju med VFX-supervisor Arne Kaupang kunne han fortelle at serien inneholder et vell av små og store katastrofer, fra eksplosiv lava til en hissig tsunami. I utgangspunktet måtte Kaupang forholde seg til den berømte manus-tekstlinjen: «All hell is breaking loose».

– Lars og Harald skrev bare at vulkanutbruddet er i gang. Ok, men hvordan skal det se ut? Da er det først dialog med regissør for å høre om han har noen tanker. Så må vi storyboarde sekvensene bilde for bilde. Få tegnet concept art som setter stemningen og uttrykket. Og så igjen lage previsualiseringer og testanimasjoner for å få inntrykk av bølgehøyder og hvordan lava beveger seg. Og når vi har fått et visst begrep om gangen og omfanget i sekvensene, må vi finne ut hva dette koster å lage. Vi henter inn priser fra leverandørene. På filmsettet har vi med oss skissene og testanimasjonene, som hjelper oss å planlegge hvordan vi skal filme. Og vi viser det til skuespillerne, så de vet hva som skal skje i scenen. At de får et begrep om hvordan de skal spille.

Hovedrolleinnehaverne Thea Sofie Loch Ness og Anders Baasmo ble for eksempel plassert i en båt på åpent hav, helt uten tsunami-bølger og krisestemning.

– De måtte virkelig bruke fantasien for å få frem panikken i seg. På flukt fra en stor bølge.

Etter innspillingen jobbet Kaupang tett med klipperne.

 – Det var viktig at vi fikk over grovskisser og tester på bilder fra VFX-husene så tidlig som mulig, så klipperne hadde noe å jobbe med. Det ble mange full-CG-bilder. Og vi hadde mange klippere som jobbet parallelt med mange VFX-tunge sekvenser samtidig, for å vinne mest mulig tid til det krevende etterarbeidet. Og da de ferdig klippede sekvensene ble overlevert til VFX-husene, jobbet de kreativt i månedsvis for å simulere bølger og lava og alt vi trengte. Regi, produsent og jeg jobbet tett med dem hele veien, for å holde den kreative prosessen i gang.

Les hele intervjuet.

«La Palma» til topps på Netflix.

«La Palma» til topps på Netflix.

Den norske katastrofeserien «La Palma» rykket denne uken inn på førsteplass på Netflix sin liste over de mest sette ikke-engelskspråklige seriene.

Den norskproduserte katastrofeserien om en ferierende familie som havner midt i et vulkanutbrudd på Kanariøyene, havnet raskt på førsteplassen over de mest sette seriene i Norge hos Netflix. Men nå har serien også klatret helt til topps over de mest sette ikke-engelskspråklige seriene i hele verden. Det melder strømmetjenesten som siste året har blitt mer åpen med tall og statistikk.

La Palma kan vise til 13,1 millioner visninger så langt.

La Palma handler om en norsk familie som skal feire jul på Kanariøyene. «Men bak idyllen lurer en fare. En ung norsk forsker oppdager alarmerende tegn fra vulkanen som ligger i sentrum av ferieparadiset. Hun må overbevise sine kollegaer om at det verst tenkelige er i ferd med å skje. Om vulkanen får et utbrudd, kan en fjellmasse på størrelse med Manhattan rase ut i havet. Dette kan forårsake den største tsunamien verden har sett.»

Blant casten på La Palma finner vi profilerte navn på rekke og rad:  Anders Baasmo, Ingrid Bolsø Berdal, Thea Sofie Loch Næss, Thorbjørn Harr – for å nevne noen. Regien er ved Kasper Barfoed, manus av Lars Gudmestad og Harald Rosenløw Eeg Produsenter er Glenn Lund, eksekutiv produsent Lasse Greve, hovedprodusent Fantefilm Scripted Series.

Like viktige aktører bak filmen er teamet av VFX-makere som har gjort katastrofene mulige. I vårt intervju med VFX-supervisor Arne Kaupang kunne han fortelle at serien inneholder et vell av små og store katastrofer, fra eksplosiv lava til en hissig tsunami. I utgangspunktet måtte Kaupang forholde seg til den berømte manus-tekstlinjen: «All hell is breaking loose».

– Lars og Harald skrev bare at vulkanutbruddet er i gang. Ok, men hvordan skal det se ut? Da er det først dialog med regissør for å høre om han har noen tanker. Så må vi storyboarde sekvensene bilde for bilde. Få tegnet concept art som setter stemningen og uttrykket. Og så igjen lage previsualiseringer og testanimasjoner for å få inntrykk av bølgehøyder og hvordan lava beveger seg. Og når vi har fått et visst begrep om gangen og omfanget i sekvensene, må vi finne ut hva dette koster å lage. Vi henter inn priser fra leverandørene. På filmsettet har vi med oss skissene og testanimasjonene, som hjelper oss å planlegge hvordan vi skal filme. Og vi viser det til skuespillerne, så de vet hva som skal skje i scenen. At de får et begrep om hvordan de skal spille.

Hovedrolleinnehaverne Thea Sofie Loch Ness og Anders Baasmo ble for eksempel plassert i en båt på åpent hav, helt uten tsunami-bølger og krisestemning.

– De måtte virkelig bruke fantasien for å få frem panikken i seg. På flukt fra en stor bølge.

Etter innspillingen jobbet Kaupang tett med klipperne.

 – Det var viktig at vi fikk over grovskisser og tester på bilder fra VFX-husene så tidlig som mulig, så klipperne hadde noe å jobbe med. Det ble mange full-CG-bilder. Og vi hadde mange klippere som jobbet parallelt med mange VFX-tunge sekvenser samtidig, for å vinne mest mulig tid til det krevende etterarbeidet. Og da de ferdig klippede sekvensene ble overlevert til VFX-husene, jobbet de kreativt i månedsvis for å simulere bølger og lava og alt vi trengte. Regi, produsent og jeg jobbet tett med dem hele veien, for å holde den kreative prosessen i gang.

Les hele intervjuet.

MENY