«Deadpool & Wolverine» inntar kinotoppen.

«Deadpool & Wolverine» inntar kinotoppen.

Den amerikanske dominansen fortsetter på kino i sommer. Denne uken gikk Marvel-filmen «Deadpool & Wolverine» inn på kinotoppen. Hvor blir de norske publikumsfilmene av?

Marvel-filmen Deadpool & Wolverine trakk publikum til kinoene over hele verden denne helgen. I Norge er filmen sett av 106 107 siden premieren på onsdag. Billettinntektene på verdensbasis estimeres til 438,3 millioner dollar den første visningshelgen, ifølge Disney.

Det gjør filmen til den mest innbringende åpningen for en såkalt «R-rated» film noensinne (det innebærer at unge under 17 år kun kan se filmen i følge med en voksen). Også i det nordamerikanske markedet satte oppfølgeren til «Deadpool» (2016) og «Deadpool 2» (2018), ny rekord. Det gjør Deadpool & Wolverine til den åttende mest innbringende premierefilmen i Nord-Amerika gjennom tidene.

Deadpool & Wolverine leverer «det ultimate oppgjøret mellom to helter fra Marveluniverset». Filmen er regissert av Shawn Levy, med Ryan Reynolds og Hugh Jackman i tittelrollene.

I sin gjennomgang av filmen her på rushprint.no skriver Jon Inge Faldalen at denne tredje filmen i serien ikke kunne vært lenger unna den forrige, rent tonalt. «Den åpner som «Weekend at Wolverine’s», der skjelett, knokler og kranium uærbødig likskjendende brukes som hånddukke og sprosset skjold, med bibelsk karakterskapende ribbein avbrukket og slynget for å skade – til helt nye betydninger av ordet skallebank.»

Han påpeker bl.a at Matthew Macfadyen i rollen som Mr. Paradox er forbausende lik sin helteskurk Tom Wambsgans i Succession. Men det henger ikke på greip, mener han: «Det er som om en håndfull lekefigurer er grafset opp fra en kurv på loppis, og det holder jo til et par timers lek, før ny nedstøving. »

Faldalen og de andre kritikerne må bare konstatere at de amerikanske storfilmene har festet grepet om kinotoppen i Norge denne sommeren. Den japanske animasjonsfilmen Sylvanian Families er unntaket på en niende plass.

Ikke før Inside Out 2 hadde lokket nær 300 000 på kino etter bare tre uker, feide den fjerde Grusomme meg-filmen alle av banen med nesten 100 000 i åpningshelgen. Siden har filmene rundet henholdsvis 430 000 og 220 000 besøkende på norske kinoer.

Akkurat nå er det ingen nye norske filmer blant de 20 mest sette på kino. Men kinobransjen setter sin lit til at høstens norske premierefilmer skal endre på det. Da slippes nemlig Quislings siste dager, Cannes-vinneren Armand og Gunnar Sønsteby-filmen Nr. 24. 

«Deadpool & Wolverine» inntar kinotoppen.

«Deadpool & Wolverine» inntar kinotoppen.

Den amerikanske dominansen fortsetter på kino i sommer. Denne uken gikk Marvel-filmen «Deadpool & Wolverine» inn på kinotoppen. Hvor blir de norske publikumsfilmene av?

Marvel-filmen Deadpool & Wolverine trakk publikum til kinoene over hele verden denne helgen. I Norge er filmen sett av 106 107 siden premieren på onsdag. Billettinntektene på verdensbasis estimeres til 438,3 millioner dollar den første visningshelgen, ifølge Disney.

Det gjør filmen til den mest innbringende åpningen for en såkalt «R-rated» film noensinne (det innebærer at unge under 17 år kun kan se filmen i følge med en voksen). Også i det nordamerikanske markedet satte oppfølgeren til «Deadpool» (2016) og «Deadpool 2» (2018), ny rekord. Det gjør Deadpool & Wolverine til den åttende mest innbringende premierefilmen i Nord-Amerika gjennom tidene.

Deadpool & Wolverine leverer «det ultimate oppgjøret mellom to helter fra Marveluniverset». Filmen er regissert av Shawn Levy, med Ryan Reynolds og Hugh Jackman i tittelrollene.

I sin gjennomgang av filmen her på rushprint.no skriver Jon Inge Faldalen at denne tredje filmen i serien ikke kunne vært lenger unna den forrige, rent tonalt. «Den åpner som «Weekend at Wolverine’s», der skjelett, knokler og kranium uærbødig likskjendende brukes som hånddukke og sprosset skjold, med bibelsk karakterskapende ribbein avbrukket og slynget for å skade – til helt nye betydninger av ordet skallebank.»

Han påpeker bl.a at Matthew Macfadyen i rollen som Mr. Paradox er forbausende lik sin helteskurk Tom Wambsgans i Succession. Men det henger ikke på greip, mener han: «Det er som om en håndfull lekefigurer er grafset opp fra en kurv på loppis, og det holder jo til et par timers lek, før ny nedstøving. »

Faldalen og de andre kritikerne må bare konstatere at de amerikanske storfilmene har festet grepet om kinotoppen i Norge denne sommeren. Den japanske animasjonsfilmen Sylvanian Families er unntaket på en niende plass.

Ikke før Inside Out 2 hadde lokket nær 300 000 på kino etter bare tre uker, feide den fjerde Grusomme meg-filmen alle av banen med nesten 100 000 i åpningshelgen. Siden har filmene rundet henholdsvis 430 000 og 220 000 besøkende på norske kinoer.

Akkurat nå er det ingen nye norske filmer blant de 20 mest sette på kino. Men kinobransjen setter sin lit til at høstens norske premierefilmer skal endre på det. Da slippes nemlig Quislings siste dager, Cannes-vinneren Armand og Gunnar Sønsteby-filmen Nr. 24. 

MENY