Mette Holme Nielsen og Belinda Sørensen er nominert til International Casting Director Award for sin innsats som rollebesettere på Erik Poppes «Utøya 22.juli».
I bildet: Mette Holme Nielsen og Belinda Sørensen (foto av Ellen Rønning).
International Casting Director Award er delt ut to ganger tidligere (da under navnet European Casting Director Award), og er ved siden av Emmyprisen den gjeveste en rollebesetter kan oppnå. Ved å gjøre prisen verdensomspennende har International Casting Directors Network (ICDN) gjort den enda mer høythengende, og i år er det 14 rollebesettere som er nominert (tidligere var det sju).
Blant de finner vi altså Mette Holme Nielsen og Belinda Sørensen, godt kjent i bransjen gjennom selskapet Folk og Film som har bidratt til en lang rekke film-, tv- og reklameproduksjoner de siste 25 årene.
Konkurransen blant de nominerte er knivskarp. Det må den bli når så mange kritikerroste filmer er samlet i samme nominasjonsheat. De mest profilerte filmene er kanskje Matteo Garrones Dogman, Robin Campilos 24 slag i minuttet og Terry Gilliams The man who killed Don Quixote. Det er også gledelig å se at svenske Jeanette Klintberg er nominert for Sameblod (en film som har norsk coprodusent).
Det første året prisen ble delt ut i 2016, var vår egen Yngvill Kolset Haga blant de nominerte for Natt til 17.
Utdelingen vil skje torsdag 15.august under Sarajevo Internasjonale film festival der det også vil bli arrangert en rekke seminarer for å belyse castingprosessen.
Presidenten i ICDN, Beatrice Kruger, beskriver rollebesetterens betydning som helt avgjørende for en films tilblivelse: “Finding the right cast is positively crucial to filmmaking. Casting directors not only help to secure the talent that will finance the production, but we act as curators, matching the ideal actor to each role. We are thrilled to partner with the Sarajevo Film Festival in its efforts to recognise our work on an international scale.”
Erik Poppe kunne i våres fortelle følgende til Rushprints lesere om castingprosessen på Utøya 22.juli sammen med Holme Nielsen og Sørensen:
– Å finne fram til en ung skuespiller som måtte bære store deler av filmen på sine skuldre ved å være i bildet hele tiden, var en utfordring. Castingprosessen varte helt fram til forsommeren. Da Andrea kom på banen, skjedde det som du bare en sjelden gang får oppleve: at du identifiserer øyeblikket av å stå rett foran nettopp det talentet, helt ubeskrevet og en av svært få fra sin generasjon med denne intuitive forståelsen. Mette og Belinda på Folk og Film strakk seg langt i arbeidet med å kartlegge de unge skuespillerne, som ikke fikk vite noe om hva de prøvespilte for, før de til slutt fikk tilbudet om rollen.
At kravet til det virkelighetsnære var stort og at de som opplevde dette var barn og ungdommer, krevde unge uerfarne skuespillere, fortalte Poppe videre. Derfor ble castingsprosessen så avgjørende.
– (Det var) barn som skulle gjøre det vanskeligste du kan be enhver voksen om og uten rom for å improvisere. Det går an å improvisere når man gjøre enkeltbilder eller scener. Da kan man klippe seg rundt et svakt øyeblikk eller korrigere, men det lot seg altså ikke gjøre i denne produksjonen.
Les også om forslaget om å etablere Amandapris for beste casting
FLORENTINA BRATFANOF (Romania) Touch Me Not av Adina Pintilie
JEANETTE KLINTBERG (Sverige) Sami Blood av Amanda Kernell
CAMILLA-VALENTINE ISOLA (Spania) The Man Who Killed Don Quixote av Terry Gilliam
FRANCESCO VEDOVATI (Italia) Dogman av Matteo Garrone
ANJA DIHRBERG /JACQUELINE RIETZ (Tyskland) The Captain av Robert Schwentke
AMY ROWAN / CARLA STRONGE (Irland) Kissing Candice av Aoife McArdle
METTE HOLME NIELSEN / BELINDA SØRENSEN (Norge) U – JULY 22 av Erik Poppe
MARINA WIJN (Nederland) Just Friends av Ellen Smit
EMMANUELLE MAYER (Israel) Scaffolding av Matan Yair
SARAH TEPER / LEILA FOURNIER (Frankrike) 120 Beats per Minute av Robin Campillo
SHAHEEN BAIG (Storbritannia) Lady Macbeth av William Oldroyd
TIMKA GRIN (som Timka Grahic) Casting Turkish actors: HARIKA UYGUR (Boznia og Herzegovina) Never Leave Me av Aida Begic
HEIDI LEVITT / LANA VEENKER / ERYN GOODMAN (USA) Bad Samaritan av Dean Devlin
CORINNA GLAUS (Sveits) Blue My Mind av Lisa Bruhlmann
I bildet: Mette Holme Nielsen og Belinda Sørensen (foto av Ellen Rønning).
International Casting Director Award er delt ut to ganger tidligere (da under navnet European Casting Director Award), og er ved siden av Emmyprisen den gjeveste en rollebesetter kan oppnå. Ved å gjøre prisen verdensomspennende har International Casting Directors Network (ICDN) gjort den enda mer høythengende, og i år er det 14 rollebesettere som er nominert (tidligere var det sju).
Blant de finner vi altså Mette Holme Nielsen og Belinda Sørensen, godt kjent i bransjen gjennom selskapet Folk og Film som har bidratt til en lang rekke film-, tv- og reklameproduksjoner de siste 25 årene.
Konkurransen blant de nominerte er knivskarp. Det må den bli når så mange kritikerroste filmer er samlet i samme nominasjonsheat. De mest profilerte filmene er kanskje Matteo Garrones Dogman, Robin Campilos 24 slag i minuttet og Terry Gilliams The man who killed Don Quixote. Det er også gledelig å se at svenske Jeanette Klintberg er nominert for Sameblod (en film som har norsk coprodusent).
Det første året prisen ble delt ut i 2016, var vår egen Yngvill Kolset Haga blant de nominerte for Natt til 17.
Utdelingen vil skje torsdag 15.august under Sarajevo Internasjonale film festival der det også vil bli arrangert en rekke seminarer for å belyse castingprosessen.
Presidenten i ICDN, Beatrice Kruger, beskriver rollebesetterens betydning som helt avgjørende for en films tilblivelse: “Finding the right cast is positively crucial to filmmaking. Casting directors not only help to secure the talent that will finance the production, but we act as curators, matching the ideal actor to each role. We are thrilled to partner with the Sarajevo Film Festival in its efforts to recognise our work on an international scale.”
Erik Poppe kunne i våres fortelle følgende til Rushprints lesere om castingprosessen på Utøya 22.juli sammen med Holme Nielsen og Sørensen:
– Å finne fram til en ung skuespiller som måtte bære store deler av filmen på sine skuldre ved å være i bildet hele tiden, var en utfordring. Castingprosessen varte helt fram til forsommeren. Da Andrea kom på banen, skjedde det som du bare en sjelden gang får oppleve: at du identifiserer øyeblikket av å stå rett foran nettopp det talentet, helt ubeskrevet og en av svært få fra sin generasjon med denne intuitive forståelsen. Mette og Belinda på Folk og Film strakk seg langt i arbeidet med å kartlegge de unge skuespillerne, som ikke fikk vite noe om hva de prøvespilte for, før de til slutt fikk tilbudet om rollen.
At kravet til det virkelighetsnære var stort og at de som opplevde dette var barn og ungdommer, krevde unge uerfarne skuespillere, fortalte Poppe videre. Derfor ble castingsprosessen så avgjørende.
– (Det var) barn som skulle gjøre det vanskeligste du kan be enhver voksen om og uten rom for å improvisere. Det går an å improvisere når man gjøre enkeltbilder eller scener. Da kan man klippe seg rundt et svakt øyeblikk eller korrigere, men det lot seg altså ikke gjøre i denne produksjonen.
Les også om forslaget om å etablere Amandapris for beste casting
FLORENTINA BRATFANOF (Romania) Touch Me Not av Adina Pintilie
JEANETTE KLINTBERG (Sverige) Sami Blood av Amanda Kernell
CAMILLA-VALENTINE ISOLA (Spania) The Man Who Killed Don Quixote av Terry Gilliam
FRANCESCO VEDOVATI (Italia) Dogman av Matteo Garrone
ANJA DIHRBERG /JACQUELINE RIETZ (Tyskland) The Captain av Robert Schwentke
AMY ROWAN / CARLA STRONGE (Irland) Kissing Candice av Aoife McArdle
METTE HOLME NIELSEN / BELINDA SØRENSEN (Norge) U – JULY 22 av Erik Poppe
MARINA WIJN (Nederland) Just Friends av Ellen Smit
EMMANUELLE MAYER (Israel) Scaffolding av Matan Yair
SARAH TEPER / LEILA FOURNIER (Frankrike) 120 Beats per Minute av Robin Campillo
SHAHEEN BAIG (Storbritannia) Lady Macbeth av William Oldroyd
TIMKA GRIN (som Timka Grahic) Casting Turkish actors: HARIKA UYGUR (Boznia og Herzegovina) Never Leave Me av Aida Begic
HEIDI LEVITT / LANA VEENKER / ERYN GOODMAN (USA) Bad Samaritan av Dean Devlin
CORINNA GLAUS (Sveits) Blue My Mind av Lisa Bruhlmann
Legg igjen en kommentar