Filmbransjen vil ha nye Amandapriser

Filmbransjen vil ha nye Amandapriser

En rekke bransjeprofiler, fra Liv Ullmann til Iram Haq og Harald Zwart, tar til orde for å etablere nye Amandapriser for kostymedesign, sminke og casting. – Det er på høy tid å gi Amanda til disse faggruppene, sier Hans Petter Moland

Det var i juli at initiativtaker Sigrun Norderval og gruppen «Vi er halvparten av historiene – kvinner i norsk film og tv-bransje» sendte inn forslaget til Amandakomiteen om nye priskategorier – et brev som ble etterfulgt av støtteerklæringer fra en rekke bransjeprofiler.

Filmskaperne som ble spurt, og som sluttet seg umiddelbart til idéen om nye priskategorier, var i første omgang Liv Ullmann, Erik Skjoldbjærg, Sara Johnsen, Hans Petter Moland, Christian Fredrik Martin, Jon Iver Helgaker /Jonas Torgersen, Cecilie A. Mosli, Eva Isaksen, Janic Heen, Andrea Eckerbom, Iram Haq, Anja Breien, Harald Zwart og Erik Poppe. Men ønsket om å utvide kategoriene er noe hele bransjen støtter opp om, og vil også bli formidlet gjennom bransjeorganisasjonene som er medlemmer av Amandakomiteen (komiteen skal, såvidt Rushprint forstår, ta stilling til forslaget på sitt første møte etter årets filmfestival i Haugesund).

”Vi ønsker med dette å rette en forespørsel til komiteen om å inkludere fagfunksjonene kostymedesign, casting og maske/sminke, som tre selvstendige priskategorier ved den årlige utdelingen av Amanda”, heter det i brevet.

”Intensjonen er å heve anerkjennelsen av disse faggruppene, så de kommer på linje med de tekniske profesjonene, som allerede mottar priser. Kostymedesign, casting og maske/sminke tilfører norsk film avgjørende fortellerelementer, hvor det kreves høy kvalitet for å oppnå troverdige resultat”.

”En film blir aldri virkelig før noen får på kostyme”, påpeker Liv Ullmann i sin støtteerklæring og understreker at dette er en viktig sak for hele bransjen. Sara Johnsen fremhever hvor viktig kostyme er ”for karakteren og for hvordan du opplever en karakter”.

Kostyme bør ha sin Amanda, konstaterer Erik Skjoldbjærg: ”Du skal gjerne forstå hvem karakterene er gjennom kostyme – det er en helt avgjørende del av filmproduksjonen”.

Erik Poppe, som sammen med castingbyrået Folk og Film fikk mye skryt for arbeidet med å besette rollene på Utøya 22.juli, fremhever hvor sentral castingen kan være for en produksjon.

Cecilie A. Mosli omtaler casting som ”en av de viktigste kunstneriske støttepartnerne til regi i forarbeidet av en serie eller film. Casterne er med på å heve nivået på det kunstneriske resultatet. Det er en så vesentlig del av filmens endelige uttrykk at det for meg er komplett uforståelig at dette ikke er en del av kategoriene innenfor Amandaprisen”.

Iram Haq forteller i støtteerklæringen om hvordan kostyme og sminke har hatt en stor innvirkning på karakterene i hennes filmer. ”Jeg har møtt så mange kreative, dyktige og talentfulle mennesker innen kostyme og sminke at det egentlig er flaut å tenke på at det ikke finnes en egen fagpris for dette i Amanda. Håper tiden er kommer for å gjøre noe med det!”

Harald Zwart fremhever arbeidet med sminken som svært viktig for Den 12.mann.

” I forarbeidet hadde Asta (ansvarlig for sminke) og jeg møter med spesialister på Ullevål. Dette var spesialister innen sår, kolbrann, smertegrenser og psykoser. Dette for å være sikker på at alle sår, blodskutte øyne, kolbrann stadier, mentale tilstander alltid var innenfor det autentiske. Sminken var en av de viktigste elementene i Den 12. mann…”

Hans Petter Moland oppsummerer budskapet bak støtteerklæringen blant annet med følgende ord:

«I et visuelt medium som film er det absurd at vi ikke deler ut Amanda til kostymedesign og hår- og sminkedesign, to faggrupper som til de grader er med å tegne karakterer. Sminke og kostyme kan fortelle oss om karakterenes og historiens utvikling, kan fortelle om klasseskille, sårbarhet, skam, eller sensualitet. Å formidle sanselighet er vanskelig på film – uten dyktige sminkører, parykkmakere og kostymedesignere er det umulig. Det er på høy tid å gi Amanda til disse faggruppene.»

Les også”Utøya 22.juli” nominert til prestisjefylt castingpris

Filmbransjen vil ha nye Amandapriser

Filmbransjen vil ha nye Amandapriser

En rekke bransjeprofiler, fra Liv Ullmann til Iram Haq og Harald Zwart, tar til orde for å etablere nye Amandapriser for kostymedesign, sminke og casting. – Det er på høy tid å gi Amanda til disse faggruppene, sier Hans Petter Moland

Det var i juli at initiativtaker Sigrun Norderval og gruppen «Vi er halvparten av historiene – kvinner i norsk film og tv-bransje» sendte inn forslaget til Amandakomiteen om nye priskategorier – et brev som ble etterfulgt av støtteerklæringer fra en rekke bransjeprofiler.

Filmskaperne som ble spurt, og som sluttet seg umiddelbart til idéen om nye priskategorier, var i første omgang Liv Ullmann, Erik Skjoldbjærg, Sara Johnsen, Hans Petter Moland, Christian Fredrik Martin, Jon Iver Helgaker /Jonas Torgersen, Cecilie A. Mosli, Eva Isaksen, Janic Heen, Andrea Eckerbom, Iram Haq, Anja Breien, Harald Zwart og Erik Poppe. Men ønsket om å utvide kategoriene er noe hele bransjen støtter opp om, og vil også bli formidlet gjennom bransjeorganisasjonene som er medlemmer av Amandakomiteen (komiteen skal, såvidt Rushprint forstår, ta stilling til forslaget på sitt første møte etter årets filmfestival i Haugesund).

”Vi ønsker med dette å rette en forespørsel til komiteen om å inkludere fagfunksjonene kostymedesign, casting og maske/sminke, som tre selvstendige priskategorier ved den årlige utdelingen av Amanda”, heter det i brevet.

”Intensjonen er å heve anerkjennelsen av disse faggruppene, så de kommer på linje med de tekniske profesjonene, som allerede mottar priser. Kostymedesign, casting og maske/sminke tilfører norsk film avgjørende fortellerelementer, hvor det kreves høy kvalitet for å oppnå troverdige resultat”.

”En film blir aldri virkelig før noen får på kostyme”, påpeker Liv Ullmann i sin støtteerklæring og understreker at dette er en viktig sak for hele bransjen. Sara Johnsen fremhever hvor viktig kostyme er ”for karakteren og for hvordan du opplever en karakter”.

Kostyme bør ha sin Amanda, konstaterer Erik Skjoldbjærg: ”Du skal gjerne forstå hvem karakterene er gjennom kostyme – det er en helt avgjørende del av filmproduksjonen”.

Erik Poppe, som sammen med castingbyrået Folk og Film fikk mye skryt for arbeidet med å besette rollene på Utøya 22.juli, fremhever hvor sentral castingen kan være for en produksjon.

Cecilie A. Mosli omtaler casting som ”en av de viktigste kunstneriske støttepartnerne til regi i forarbeidet av en serie eller film. Casterne er med på å heve nivået på det kunstneriske resultatet. Det er en så vesentlig del av filmens endelige uttrykk at det for meg er komplett uforståelig at dette ikke er en del av kategoriene innenfor Amandaprisen”.

Iram Haq forteller i støtteerklæringen om hvordan kostyme og sminke har hatt en stor innvirkning på karakterene i hennes filmer. ”Jeg har møtt så mange kreative, dyktige og talentfulle mennesker innen kostyme og sminke at det egentlig er flaut å tenke på at det ikke finnes en egen fagpris for dette i Amanda. Håper tiden er kommer for å gjøre noe med det!”

Harald Zwart fremhever arbeidet med sminken som svært viktig for Den 12.mann.

” I forarbeidet hadde Asta (ansvarlig for sminke) og jeg møter med spesialister på Ullevål. Dette var spesialister innen sår, kolbrann, smertegrenser og psykoser. Dette for å være sikker på at alle sår, blodskutte øyne, kolbrann stadier, mentale tilstander alltid var innenfor det autentiske. Sminken var en av de viktigste elementene i Den 12. mann…”

Hans Petter Moland oppsummerer budskapet bak støtteerklæringen blant annet med følgende ord:

«I et visuelt medium som film er det absurd at vi ikke deler ut Amanda til kostymedesign og hår- og sminkedesign, to faggrupper som til de grader er med å tegne karakterer. Sminke og kostyme kan fortelle oss om karakterenes og historiens utvikling, kan fortelle om klasseskille, sårbarhet, skam, eller sensualitet. Å formidle sanselighet er vanskelig på film – uten dyktige sminkører, parykkmakere og kostymedesignere er det umulig. Det er på høy tid å gi Amanda til disse faggruppene.»

Les også”Utøya 22.juli” nominert til prestisjefylt castingpris

MENY