Kolset Haga nominert til Den europeiske castingprisen

Kolset Haga nominert til Den europeiske castingprisen

Foto: Carsten Aniksdal

Yngvill Kolset Haga er nominert til European Casting Director Award, den første i sitt slag i Europa. Det er Locarno filmfestival og International Casting Directors Network (ICDN) som har gått sammen om prisen. Kolset Haga er nominert som castingansvarlig for Natt til 17.

Festivalen og ICDN håper med prisen å fremme rollebesettingens betydning for filmprosessen: “From the early development phase of raising finance to the final film’s promotion, the casting director is the person who accompanies directors and producers through the entire production journey.”

Det er sju nominerte til prisen, deriblant svenske Pauline Hansson for kinoaktuelle Flukten.

Nettopp Kolset Hagas innsats på Natt til 17. var noe vi i Rushprint viet plass da filmen kom i 2014. I vårt intervju med henne og regissør Eirik Svensson fikk vi et interessant innblikk i hvordan de fant fram til de ukjente skuespillerne:

For Yngvill Kolset Haga bød prosjektet på bestemte utfordringer. Nesten alle karakterene var ungdommer, så hun var nødt til å finne amatører. Og siden regissøren Svensson liker å jobbe med improvisasjon, holdt det ikke at de greide å lære seg replikker, de måtte være i stand til å bruke seg selv i utformingen av rollene. I arbeidet hadde hun nytte av å ha spilt amatørteater selv, i tillegg til filmutdannelsen fra Lillehammer.

– Mange som jobber med casting har nok skuespillerbakgrunn eller utdanning innen regi. For meg personlig ligger hovedgrunnen til det jeg gjør i erfaringen av å stå på gulvet og spille. Selvfølgelig er det nyttig å ha kjennskap til film. Men det jeg bruker mest av meg selv når jeg jobber, er erfaringen med å ha spilt teater selv, fortalte Haga til Rushprint.

Ved filmskolen gikk hun ut produsentlinja i 2006. Eirik Svensson var prod.ass. på midtfilmen hennes, mens han studerte Visuell kultur ved Høgskolen. Senere kom han inn på regilinja, mens hun droppet produsentkarrieren til fordel for en midlertidig jobb som journalist, og stadig hyppigere castingoppdrag. Blant annet castet hun de norske birollene i Svenssons debutspillefilm En som deg (2012).

– Casting handlet egentlig om at jeg var interessert i skuespill. Da jeg var yngre ville jeg bli skuespiller. Under Filmskolen bisto jeg med casting på ulike produsjoner, og Anne Sewitsky og jeg castet midtfilmen vår sammen. Etter Filmskolen gjorde jeg andre ting, for jeg hadde ikke lyst til å være produsent. Jeg fortsatte å hjelpe til med casting innenfor nettverket mitt, og senere har det ballet på seg, fortalte hun.

 – Første gang skuespillerne er inne opptrer jeg som regissørens stedfortreder. Under prøvefilmingene spiller jeg ofte mot ungdommene. Jeg husker en gutt som var utrolig bra, og som tok meg helt på alvor. Da tenkte jeg at når han virkelig tror jeg er kompisen hans som har vært utro, da fortjener han å gå videre.

Arbeidet med Natt til 17. begynte med henvendelser til alle ungdomsskolene i Oslo.

– Jeg mailet administrasjonen og spurte om det var mulig å komme på besøk. Vi fikk inn noen positive svar, men enkelte skoler er jo brukt altfor mye når det gjelder casting, spesielt i området rundt NRK-huset. Det var morsommere på skoler som sjeldnere får besøk, spesielt mange østkantskoler. Ofte gikk jeg alene, andre ganger sammen med Eirik.

Siden Natt til 17. har Yngvill Kolset Haga castet flere filmer. Anne Sewitsky benyttet henne på spillefilmene Sykt Lykkelig og De Nærmeste, hun har også jobbet med Kvinner i for store herreskjorter av Yngvild Sve Flikke, Nils Gaups helteepos Birkebeinerne, flyktningekomedienWelcome to Norway og den kommende tv-serien Valkyrien.

Alle de nominerte:

Yngvill Kolset Haga (Norway) for ONE NIGHT IN OSLO by Eirik Svensson, 2014, Norway; Pauline Hansson (Sweden) for DRIFTERS, by Peter Grönlund, 2015, Sweden; Simone Bär (Denmark) for LAND OF MINE by Martin Pieter Zandvliet, 2015, Denmark/Germany; Antoinette Boulat and Elsa Pharaon (France) for STANDING TALL by Emmanuelle Bercot, 2015, France; An Dorthe Braker (Germany) for LABYRINTH OF LIES by Giulio Ricciarelli, 2015, Germany; Amy Rowan (Ireland) for MY NAME IS EMILY by Simon Fitzmaurice, 2015, Ireland/Sweden/Norway: Magdalena Szwarcbart (Poland) for THE MIGHTY ANGEL by Wojciech Smarzowski, 2014, Poland

Juryen består av den sveitsiske regissøren Ursula Meier, den tyske produsenten Peter Rommel og den franske skuespilleren Clotilde Courau. Prisutdelingen vi skje søndag 7.august.

Kolset Haga nominert til Den europeiske castingprisen

Kolset Haga nominert til Den europeiske castingprisen

Foto: Carsten Aniksdal

Yngvill Kolset Haga er nominert til European Casting Director Award, den første i sitt slag i Europa. Det er Locarno filmfestival og International Casting Directors Network (ICDN) som har gått sammen om prisen. Kolset Haga er nominert som castingansvarlig for Natt til 17.

Festivalen og ICDN håper med prisen å fremme rollebesettingens betydning for filmprosessen: “From the early development phase of raising finance to the final film’s promotion, the casting director is the person who accompanies directors and producers through the entire production journey.”

Det er sju nominerte til prisen, deriblant svenske Pauline Hansson for kinoaktuelle Flukten.

Nettopp Kolset Hagas innsats på Natt til 17. var noe vi i Rushprint viet plass da filmen kom i 2014. I vårt intervju med henne og regissør Eirik Svensson fikk vi et interessant innblikk i hvordan de fant fram til de ukjente skuespillerne:

For Yngvill Kolset Haga bød prosjektet på bestemte utfordringer. Nesten alle karakterene var ungdommer, så hun var nødt til å finne amatører. Og siden regissøren Svensson liker å jobbe med improvisasjon, holdt det ikke at de greide å lære seg replikker, de måtte være i stand til å bruke seg selv i utformingen av rollene. I arbeidet hadde hun nytte av å ha spilt amatørteater selv, i tillegg til filmutdannelsen fra Lillehammer.

– Mange som jobber med casting har nok skuespillerbakgrunn eller utdanning innen regi. For meg personlig ligger hovedgrunnen til det jeg gjør i erfaringen av å stå på gulvet og spille. Selvfølgelig er det nyttig å ha kjennskap til film. Men det jeg bruker mest av meg selv når jeg jobber, er erfaringen med å ha spilt teater selv, fortalte Haga til Rushprint.

Ved filmskolen gikk hun ut produsentlinja i 2006. Eirik Svensson var prod.ass. på midtfilmen hennes, mens han studerte Visuell kultur ved Høgskolen. Senere kom han inn på regilinja, mens hun droppet produsentkarrieren til fordel for en midlertidig jobb som journalist, og stadig hyppigere castingoppdrag. Blant annet castet hun de norske birollene i Svenssons debutspillefilm En som deg (2012).

– Casting handlet egentlig om at jeg var interessert i skuespill. Da jeg var yngre ville jeg bli skuespiller. Under Filmskolen bisto jeg med casting på ulike produsjoner, og Anne Sewitsky og jeg castet midtfilmen vår sammen. Etter Filmskolen gjorde jeg andre ting, for jeg hadde ikke lyst til å være produsent. Jeg fortsatte å hjelpe til med casting innenfor nettverket mitt, og senere har det ballet på seg, fortalte hun.

 – Første gang skuespillerne er inne opptrer jeg som regissørens stedfortreder. Under prøvefilmingene spiller jeg ofte mot ungdommene. Jeg husker en gutt som var utrolig bra, og som tok meg helt på alvor. Da tenkte jeg at når han virkelig tror jeg er kompisen hans som har vært utro, da fortjener han å gå videre.

Arbeidet med Natt til 17. begynte med henvendelser til alle ungdomsskolene i Oslo.

– Jeg mailet administrasjonen og spurte om det var mulig å komme på besøk. Vi fikk inn noen positive svar, men enkelte skoler er jo brukt altfor mye når det gjelder casting, spesielt i området rundt NRK-huset. Det var morsommere på skoler som sjeldnere får besøk, spesielt mange østkantskoler. Ofte gikk jeg alene, andre ganger sammen med Eirik.

Siden Natt til 17. har Yngvill Kolset Haga castet flere filmer. Anne Sewitsky benyttet henne på spillefilmene Sykt Lykkelig og De Nærmeste, hun har også jobbet med Kvinner i for store herreskjorter av Yngvild Sve Flikke, Nils Gaups helteepos Birkebeinerne, flyktningekomedienWelcome to Norway og den kommende tv-serien Valkyrien.

Alle de nominerte:

Yngvill Kolset Haga (Norway) for ONE NIGHT IN OSLO by Eirik Svensson, 2014, Norway; Pauline Hansson (Sweden) for DRIFTERS, by Peter Grönlund, 2015, Sweden; Simone Bär (Denmark) for LAND OF MINE by Martin Pieter Zandvliet, 2015, Denmark/Germany; Antoinette Boulat and Elsa Pharaon (France) for STANDING TALL by Emmanuelle Bercot, 2015, France; An Dorthe Braker (Germany) for LABYRINTH OF LIES by Giulio Ricciarelli, 2015, Germany; Amy Rowan (Ireland) for MY NAME IS EMILY by Simon Fitzmaurice, 2015, Ireland/Sweden/Norway: Magdalena Szwarcbart (Poland) for THE MIGHTY ANGEL by Wojciech Smarzowski, 2014, Poland

Juryen består av den sveitsiske regissøren Ursula Meier, den tyske produsenten Peter Rommel og den franske skuespilleren Clotilde Courau. Prisutdelingen vi skje søndag 7.august.

MENY