– Det ble tegnet en karikatur av ungdomsmiljøet som ikke stemte

– Det ble tegnet en karikatur av ungdomsmiljøet som ikke stemte

I filmen «Barneraneren» spiller de unge karakterene ut sine egne liv i nært samarbeid med regissør Jon Haukeland. Det har definert filmens metode, stil og egenart, forteller regissøren.

”Jeg hadde i flere år lett etter en karakter som Noah, en som kunne være hovedkarakter i et drama som først og fremst skildrer hvordan barn og ungdom reflekterer og tenker når deres egen verden blir satt under press eller trues”.

Det skriver Jon Haukeland om sin kinoaktuelle dokumentar Barneraneren i den nye utgaven av Rushprint.

”Nå som Noah sto rett foran meg ble jeg nesten svimmel. Men jeg var samtidig usikker på om jeg burde starte et filmprosjekt med han og vennene hans, og det var to hovedgrunner til det: Det ene forholdet var at det var en hard og farlig indre justis i det miljøet de tilhørte som kunne sett dem i fare. Det andre var at det stigmaet som presse, eksperter og politikere hadde bygget opp om ungdommene som var tiltalt i den såkalte «barneranersaken» var så negativt, at jeg var usikker på om det var riktig at Noah og vennene hans skulle bære denne saken i offentligheten».

barneraneren-2-versjon-2

Det er disse to forholdene som ifølge Haukeland har definert filmens metode og stil. I sin detaljrike gjenfortelling av filmens tilblivelse og produksjonsprosess gir han oss innsikt i hvordan barn og ungdom opptrer under kraftig press, og hvordan deres medvirkning og iscenesettelse i filmen gir dem tilbake noe av definisjonsmakten over eget liv.

Men det var ikke alle scener de kunne medvirke i:

 ”Flere av de viktigste scenene i filmen innebar å skildre den indre justisen i ungdomsmiljøene på Haugenstua og Stovner, men i disse scenene kunne jeg ikke invitere de det gjaldt til å være med. I stedet valgte vi å bruke andre ungdommer fra andre bydeler med tilsvarende erfaringer til å være med å spille i disse scenene”.

I dette intervjuet fra Blått Lerret forteller Haukeland mer om den spesielle prosessen og hva han ønsker å oppnå med å lage filmen. Programleder er Kalle Løchen (for å lese Haukelands tekst om veien fra idé til ferdig film, tegn abonnement)

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

– Det ble tegnet en karikatur av ungdomsmiljøet som ikke stemte

– Det ble tegnet en karikatur av ungdomsmiljøet som ikke stemte

I filmen «Barneraneren» spiller de unge karakterene ut sine egne liv i nært samarbeid med regissør Jon Haukeland. Det har definert filmens metode, stil og egenart, forteller regissøren.

”Jeg hadde i flere år lett etter en karakter som Noah, en som kunne være hovedkarakter i et drama som først og fremst skildrer hvordan barn og ungdom reflekterer og tenker når deres egen verden blir satt under press eller trues”.

Det skriver Jon Haukeland om sin kinoaktuelle dokumentar Barneraneren i den nye utgaven av Rushprint.

”Nå som Noah sto rett foran meg ble jeg nesten svimmel. Men jeg var samtidig usikker på om jeg burde starte et filmprosjekt med han og vennene hans, og det var to hovedgrunner til det: Det ene forholdet var at det var en hard og farlig indre justis i det miljøet de tilhørte som kunne sett dem i fare. Det andre var at det stigmaet som presse, eksperter og politikere hadde bygget opp om ungdommene som var tiltalt i den såkalte «barneranersaken» var så negativt, at jeg var usikker på om det var riktig at Noah og vennene hans skulle bære denne saken i offentligheten».

barneraneren-2-versjon-2

Det er disse to forholdene som ifølge Haukeland har definert filmens metode og stil. I sin detaljrike gjenfortelling av filmens tilblivelse og produksjonsprosess gir han oss innsikt i hvordan barn og ungdom opptrer under kraftig press, og hvordan deres medvirkning og iscenesettelse i filmen gir dem tilbake noe av definisjonsmakten over eget liv.

Men det var ikke alle scener de kunne medvirke i:

 ”Flere av de viktigste scenene i filmen innebar å skildre den indre justisen i ungdomsmiljøene på Haugenstua og Stovner, men i disse scenene kunne jeg ikke invitere de det gjaldt til å være med. I stedet valgte vi å bruke andre ungdommer fra andre bydeler med tilsvarende erfaringer til å være med å spille i disse scenene”.

I dette intervjuet fra Blått Lerret forteller Haukeland mer om den spesielle prosessen og hva han ønsker å oppnå med å lage filmen. Programleder er Kalle Løchen (for å lese Haukelands tekst om veien fra idé til ferdig film, tegn abonnement)

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY