Anne Holts krimserie om politietterforsker Hanne Wilhelmsen nærmer seg en amerikansk adaptasjon. -Amerikanerne har en viss fascinasjon for den samfunnsengasjerte krimmen, mener førsteamanuensis Audun Engelstad.
Det var The Hollywood Reporter som først slapp nyheten om at Anne Holts karakter Hanne Wilhelmsen skal adapteres for det amerikanske tv-markedet. Det er ikke snakk om en remake av tidligere adaptasjoner, men et flunkende nytt prosjekt.
The Hollywood Reporter trekker frem populariteten rundt «scandinavian noir», etter blant annet The Girl With the Dragon Tattoo, som en viktig årsak til avtalen.
Førsteamanuensis ved Høgskolen i Lillehammer, Audun Engelstad, som disputerte med sin avhandling om norsk film noir i 2006, mener det er litteraturen som har pirret amerikanernes interesse for skandinavisk krim.
-Det er åpenbart at litteraturen har banet vei. Skandinavisk krimlitteratur har vært stor i USA, og da spesielt Henning Mankell siden slutten av 90-tallet. Stig Larsson-bøkene er selvfølgelig også viktige, og Jo Nesbø er populær – som han er ellers i verden.
Det er den skandinaviske litteraturens mer samfunnsengasjerte fokus som pirrer amerikanerne, mener Engelstad.
-På 70-tallet ble det laget en amerikansk adaptasjon av Maj Sjöwall og Per Wahlöös Døden tar buss ( The Laughing Policeman) med Walter Matthau som hovedetterforsker. Karakteren til Matthau var en strevende etterforsker, med problemer både på jobb og i privatlivet. Det jeg vil frem til er at amerikanerne har en viss fascinasjon for det man kan kalle den samfunnsengasjerte krimmen, som har vært et varemerke for skandinavisk krim. Den kjennetegnes ved en litt mindre selvrettferdig hevner, hvor mistanken mot et handlingslammet politi og et stagnert byråkrati er tonet ned, noe amerikanerne fikk se i Døden tar buss. Dette representerer noe helt annet enn hva de er vant med.
Anne Holt selv skal være executive producer på prosjektet, sammen med Anne Thomopoulos, som står bak HBOs kritikerroste serier Rome og Generation Kill. Det er produksjonsselskapet Graham King TV som har sikret seg rettighetene – en produsent med en rekke meritter på CVen.
–Det er veldig stort. Vi har jobbet med dette over svært lang tid. Det å inngå kontrakter med amerikanerne er ikke gjort over natten. Men det virker veldig stort og seriøst, og ser ut til å bli noe av, sier Anne Holt til NRK.
Holt utdyper at det skal lages en førstesesong på åtte kommersielle timer, som er en serie basert på 1222 og Sannheten bortenfor. Disse to bøkene skal sys sammen til en førstesesong.
-Dette er en av de mest tilfredsstillende avtalene vi har gjort, sier Holts agent Niclas Salomonsson til Dagbladet.
-Det er unikt at det lages en amerikansk TV-serie basert på en skandinavisk bok, det er jo ikke snakk om noen remake. Entusiasmen for dette prosjektet er stor, avlutter Salomonsson.
Kilder: NRK, Dagbladet
Det var The Hollywood Reporter som først slapp nyheten om at Anne Holts karakter Hanne Wilhelmsen skal adapteres for det amerikanske tv-markedet. Det er ikke snakk om en remake av tidligere adaptasjoner, men et flunkende nytt prosjekt.
The Hollywood Reporter trekker frem populariteten rundt «scandinavian noir», etter blant annet The Girl With the Dragon Tattoo, som en viktig årsak til avtalen.
Førsteamanuensis ved Høgskolen i Lillehammer, Audun Engelstad, som disputerte med sin avhandling om norsk film noir i 2006, mener det er litteraturen som har pirret amerikanernes interesse for skandinavisk krim.
-Det er åpenbart at litteraturen har banet vei. Skandinavisk krimlitteratur har vært stor i USA, og da spesielt Henning Mankell siden slutten av 90-tallet. Stig Larsson-bøkene er selvfølgelig også viktige, og Jo Nesbø er populær – som han er ellers i verden.
Det er den skandinaviske litteraturens mer samfunnsengasjerte fokus som pirrer amerikanerne, mener Engelstad.
-På 70-tallet ble det laget en amerikansk adaptasjon av Maj Sjöwall og Per Wahlöös Døden tar buss ( The Laughing Policeman) med Walter Matthau som hovedetterforsker. Karakteren til Matthau var en strevende etterforsker, med problemer både på jobb og i privatlivet. Det jeg vil frem til er at amerikanerne har en viss fascinasjon for det man kan kalle den samfunnsengasjerte krimmen, som har vært et varemerke for skandinavisk krim. Den kjennetegnes ved en litt mindre selvrettferdig hevner, hvor mistanken mot et handlingslammet politi og et stagnert byråkrati er tonet ned, noe amerikanerne fikk se i Døden tar buss. Dette representerer noe helt annet enn hva de er vant med.
Anne Holt selv skal være executive producer på prosjektet, sammen med Anne Thomopoulos, som står bak HBOs kritikerroste serier Rome og Generation Kill. Det er produksjonsselskapet Graham King TV som har sikret seg rettighetene – en produsent med en rekke meritter på CVen.
–Det er veldig stort. Vi har jobbet med dette over svært lang tid. Det å inngå kontrakter med amerikanerne er ikke gjort over natten. Men det virker veldig stort og seriøst, og ser ut til å bli noe av, sier Anne Holt til NRK.
Holt utdyper at det skal lages en førstesesong på åtte kommersielle timer, som er en serie basert på 1222 og Sannheten bortenfor. Disse to bøkene skal sys sammen til en førstesesong.
-Dette er en av de mest tilfredsstillende avtalene vi har gjort, sier Holts agent Niclas Salomonsson til Dagbladet.
-Det er unikt at det lages en amerikansk TV-serie basert på en skandinavisk bok, det er jo ikke snakk om noen remake. Entusiasmen for dette prosjektet er stor, avlutter Salomonsson.
Kilder: NRK, Dagbladet
Legg igjen en kommentar