Finnes det noen andre «dikteriske sjangre» enn filmdiktningen der kreative mennesker må finne seg i å nedtegne historiene sine i et fastlåst, teknisk format som bidrar til å gjøre dem mer og mer like? Er det mulig at Courier 12 og «screenplay templates» sperrer manuskriptene våre inne i et mønster som hemmer skaperkraften, bremser nytenkning og i verste fall tar rotta på hovedverktøyet vårt, selveste fantasien?
Etter konferansen Rethinking Screenwriting i Helsinki presser spørsmålene seg på. Programvare som standardiserer manuskriptene og effektiviserer overgangen til produksjon har sklidd inn i filmbransjen de siste ti årene uten å møte motforestillinger. Vi forfattere har jublet over å spare tusenvis av tastetrykk og dessuten få historiene våre til forveksling å likne på filmdramaer lenge før de er i nærheten av å henge på greip.
Ifølge den australske filmskaperen og forskeren Kathryn Millard er manusprogrammene diktert av den amerikanske filmindustriens behov. Modellene hører hjemme på 1900-tallet og ikke i den digitale æra, der uttrykksmulighetene er multiplisert de siste åra. Gjennom sin forskning omkring ”prototypen” som alternativ eller supplement til det tradisjonelle filmmanuset, etterlyser Millard alternative modeller som gir forfattere/regissører mulighet til å skape en mer flytende ( fluid ) presentasjon av stoffet sitt, med bilder, filmklipp og lyd i tillegg til teksten. Hvis du ikke har testet for eksempel CeltX software , som er et skritt i denne retningen, så sjekk nettstedets demo.
Avansert teknisk kunnskap og utstyr er i denne sammenhengen ifølge Millard unødvendig; fora som YouTube har skapt en tilvenning til lav ”production value”. Digital pre-visualisering kan derfor nå avleses mer fordomsfritt enn før. Dermed kan skrivearbeid, previsualisering og preproduksjon i større grad enn tidligere smeltes sammen. I sum; nye muligheter for forfattere/regissører – og en uimotståelig utfordring for det konvensjonelle utviklings- og finansieringsapparatet?
Nysgjerrig på mer? Bestill første nummer av det utmerkede tidsskriftet Journal of Screenwriting, som ble lansert på konferansen, og les Millards ferske artikkel After the Typewriter, the screenplay in a digital era. (NB – artikkelen er foreløpig ikke tilgjengelig på nett.)
Les Siri Senjes forrige blogginnlegg: Rethinking screenwriting – new girl on the blog