Da Morten Tyldum i 2012 brått forlot regijobben i Tordenskjold ble hele det tildelte filmstøttebeløpet trukket tilbake av Norsk filminstitutt. – Vi opplevde det som skjedde som en grov forskjellsbehandling, og tok det opp muntlig med filminstituttet, forteller produsent John M. Jacobsen i Filmkameratene i dag til Aftenposten. Men det såkalte markedspanelet, som deler ut penger til kommersielle filmer, var ikke til å rikke.
Dermed klappet hele filmprosjektet til ca. 75 millioner kroner sammen. Det har siden ikke vært mulig å realisere.
Slik gikk det ikke da produksjonsselskapet Storm Rosenberg havnet i en tilsvarende knipe våren 2013, skriver Aftenposten:
Kon-Tiki-regissørene Joachim Rønning og Espen Sandberg skulle egentlig lage Beatles, basert på Lars Saabye Christensens bok. Men så fikk de jobb i Hollywood med den femte Pirates of the Caribbean-filmen. Da produsent Jørgen Storm Rosenberg kom opp med den danske regissøren Peter Flinth som erstatter, ga ledelsen i Norsk filminstitutt grønt lys for at prosjektet kunne gå videre.
– Jeg satte i gang prosjektet før jeg hadde fått klarering og tok en råsjans, selv om sjansen for å få ja var minimal. Jeg satte jo hele selskapet i sjakk. Hadde jeg ikke fått rettighetene hadde jeg nok gått konkurs. Men jeg kunne ikke vente, vi måtte begynne arbeidet, fortalte produsent Jørgen Storm Rosenberg om kjøpet av låtrettighetene i et intervju med NRK i august da Beatles hadde premiere.
Direktør Sindre Guldvog i Norsk filminstitutt mener det var avgjørende for fortsatt pengestøtte at regissørene Rønning og Sandberg skulle ha en tett oppfølging av de kunstneriske løsningene i Beatles. De skulle samarbeide nært med Flinth etter at de gikk fra regiansvaret.
– Markedspanelets vurdering var at de viktigste parameterne i prosjektet var manuset og at originallåtene til Beatles var med. I Tordenskjold ble manuset ikke sett på som så sentralt, og der ble det vektlagt at en regissør som Morten Tyldum kunne løfte hele filmen, sier Guldvog.