Elfrids far med ellevill slapstick i langfilmformat

Elfrids far med ellevill slapstick i langfilmformat

Frank Mosvold har gjennom flere år bygd opp figuren Elleville Elfrid til en merkevare innen tv-underholdning for de aller minste, og serien er solgt til 45 land. De siste årene har Mosvold gjennom selskapet Kool Productions siktet seg mot en langfilmversjon, og denne uken ble det tegnet en samproduksjonsavtale med Mediefondet Zefyr. Målet er å kunne gi filmen premiere i 2020. Men å strekke en serie med episoder på sju minutter til langfilmformat krever sitt, og til manusarbeidet har Mosvold fått hjelp av Rob Sprackling og Johnny Smith – duoen som initierte og skrev manus på Disney’s Gnomeo & Juliet.

Mosvold forteller Rushprint at den største utfordringen har handlet om å gi de yngste barna, som utgjør hovedmålgruppen for filmen, en akkurat passe dose kompleksitet.

– Elleville Elfrids tv-episoder er på sju minutter, så det har vært begrenset hvor mye karakterutvikling hun og de andre hovedkarakterene har i det formatet. Til langfilmen har vi måttet skape mer komplekse og tredimensjonale karakterer for å bære 75 minutter. Jeg synes hovedkaraktene er blitt mer spennende og har fått tydeligere styrker og svakheter, som blir utforsket i filmen.

Det lages mange barnefilmer her til lands, men ikke så mange for de aller minste. Det er en helt egen disiplin, der man må være tydelig. Men også denne gruppen er nådeløs overfor det som er kjedelig, konstaterer Mosvold.

– Målgruppen til Elleville Elfrid er småbarn, som betyr at vi har måttet skrive en forholdsvis enkel historie. Det er overraskende vanskelig å skrive klart og tydelig. Vi ønsker også at foreldre og eldre søsken skal kose seg med filmen, selv om historien er enkel. Det tror jeg vi skal få til med interessante karakterer. Dessverre har veldig mange filmer for små barn både enkle historier og endimensjonale karakterer, og det blir fort kjedelig. Det håper jeg at vi har klart å unngå. Det er bedre å ha en enkel historie med komplekse karakterer enn en kompleks historie med enkle karakterer.

Det blir mye slapstick i filmen, lover han. Men av den sorten også flere kan sette pris på.

– Vi har inkludert mye humor i filmen for å fange inn yngre og eldre barn. Selvfølgelig er humoren til barn veldig forskjellig, avhengig av alder. Barn under 6 år har veldig enkel humor, mens barn over 6 år forstår mer kompleks humor, som ironi og ordspill. Men alle barn, uansett alder, elsker slapstick-humor. Filmen har derfor mye god slapstick. For eksempel bor det fire-fem høner på Soltoppen og de er vårt ”comic relief”. Hønene er våre ”minions”. Nå håper jeg selvfølgelig også at de voksne vil like humoren. Jeg ler i hvert fall godt av ”Mr Bean” fremdeles.

Elfrids far med ellevill slapstick i langfilmformat

Elfrids far med ellevill slapstick i langfilmformat

Frank Mosvold har gjennom flere år bygd opp figuren Elleville Elfrid til en merkevare innen tv-underholdning for de aller minste, og serien er solgt til 45 land. De siste årene har Mosvold gjennom selskapet Kool Productions siktet seg mot en langfilmversjon, og denne uken ble det tegnet en samproduksjonsavtale med Mediefondet Zefyr. Målet er å kunne gi filmen premiere i 2020. Men å strekke en serie med episoder på sju minutter til langfilmformat krever sitt, og til manusarbeidet har Mosvold fått hjelp av Rob Sprackling og Johnny Smith – duoen som initierte og skrev manus på Disney’s Gnomeo & Juliet.

Mosvold forteller Rushprint at den største utfordringen har handlet om å gi de yngste barna, som utgjør hovedmålgruppen for filmen, en akkurat passe dose kompleksitet.

– Elleville Elfrids tv-episoder er på sju minutter, så det har vært begrenset hvor mye karakterutvikling hun og de andre hovedkarakterene har i det formatet. Til langfilmen har vi måttet skape mer komplekse og tredimensjonale karakterer for å bære 75 minutter. Jeg synes hovedkaraktene er blitt mer spennende og har fått tydeligere styrker og svakheter, som blir utforsket i filmen.

Det lages mange barnefilmer her til lands, men ikke så mange for de aller minste. Det er en helt egen disiplin, der man må være tydelig. Men også denne gruppen er nådeløs overfor det som er kjedelig, konstaterer Mosvold.

– Målgruppen til Elleville Elfrid er småbarn, som betyr at vi har måttet skrive en forholdsvis enkel historie. Det er overraskende vanskelig å skrive klart og tydelig. Vi ønsker også at foreldre og eldre søsken skal kose seg med filmen, selv om historien er enkel. Det tror jeg vi skal få til med interessante karakterer. Dessverre har veldig mange filmer for små barn både enkle historier og endimensjonale karakterer, og det blir fort kjedelig. Det håper jeg at vi har klart å unngå. Det er bedre å ha en enkel historie med komplekse karakterer enn en kompleks historie med enkle karakterer.

Det blir mye slapstick i filmen, lover han. Men av den sorten også flere kan sette pris på.

– Vi har inkludert mye humor i filmen for å fange inn yngre og eldre barn. Selvfølgelig er humoren til barn veldig forskjellig, avhengig av alder. Barn under 6 år har veldig enkel humor, mens barn over 6 år forstår mer kompleks humor, som ironi og ordspill. Men alle barn, uansett alder, elsker slapstick-humor. Filmen har derfor mye god slapstick. For eksempel bor det fire-fem høner på Soltoppen og de er vårt ”comic relief”. Hønene er våre ”minions”. Nå håper jeg selvfølgelig også at de voksne vil like humoren. Jeg ler i hvert fall godt av ”Mr Bean” fremdeles.

MENY