– Vi trenger langsiktighet innen norsk film.

– Vi trenger langsiktighet innen norsk film.

Vi skal drive kultur både i bredden og i de smalere segmentene, skriver Espen Pedersen i Film & Kino om kinorepertoaret. – I løpet av høsten håper og tror jeg at norske filmer kommer til å prege listene langt mer enn i dag.

Foto: «Affeksjonsverdi» – en av filmene kinosjefene har forhåpninger til.

Etter halvkjørt 2025 kan norske kinoer melde om en pen oppgang på 4,5 prosent målt mot 2024. Visst har også kinobransjen sine utfordringer, men vi gleder oss over oppturen selv om juni isolert sett var litt svakere enn fjoråret med premiere på Innsiden Ut 2, som ble den mest sette filmen i 2024 med over 520.000 solgte billetter.

Løypemeldingen etter seks måneder viser 3.624.583 solgte kinobilletter i første halvår mot 3.470.880 solgte kinobilletter i tilsvarende periode i fjor. Det skal vi i bransjen si oss rimelig godt fornøyde med.

Riktignok hadde vi sett for oss en bedre start på året enn det vi fikk, men andre kvartal har rettet opp det, og vel så det.

Vi er i siget, ikke minst takket være filmer som En Minecraft-film, Lilo & Stitch, Bridget Jones: Mad about the Boy, Mission: Impossible – The Final Reckoning, Kaptein Sabeltann og Grevinnen av Gral med flere.

Masser og nisjer

Dette er filmer som beveger de store massene til norske kinoer over hele landet. På den andre siden har vi mer nisjeorienterte filmer – også har vi mye midt imellom. Det er slik kino-Norge skal stå frem. Vi skal drive kultur både i bredden og i de smalere segmentene. Ja, noe til enhver smak.

Og En Minecraft-film er slettes ikke bare en tradisjonell kinofilm. Det representerer en ny sjanger som skaper et unikt engasjement i salen. Vi i kino-bransjen ønsker å utvikle oss – samt styrke mangfoldet. At En Minecraft-film lander på rundt 450 000 solgte billetter er et positivt tegn for bransjen vår. Den viser innovasjon – og sannsynligvis en trend. Vi må jo passe oss for at vi ikke blir for tradisjonelle. Det gjelder alle aktører innen kultur og media.

Og nettopp dette med å utvikle kinoproduktet til en ny tid er og blir viktig i årene fremover. En ting er å utnytte landets kinosaler i en stadig større utstrekning. En annen ting er å utvikle selve kinoproduktet i større grad.

De senere årene har vi sett en stor opprustning på diverse kinolokaler, det være seg lyd, bilde, sittekomfort og mye mer. Men det handler også om at selve filmproduktet må utvikles. Det skjer mye i film-miljøer verden rundt – og det går i ulike retninger. Vi trenger nettopp det. For kinopublikummet er mangfoldig, og det tar vi konsekvensene av.

Spennende utvikling

Og apropos film-miljøer. Norske filmskapere viser sterk form for tiden, jamfør filmfestivalene i Berlin og Cannes. Samtidig har bransjen store utfordringer, med en drastisk nedgang i sysselsettingen. Med manglende plattformer for finansiering av den norske filmindustrien, så er det ikke gitt at fremgangen vil fortsette.

Vi trenger langsiktighet innen norsk film. Men da behøves også trygghet i hvordan dette finansieres, slik at vi over tid kan skape en bredde i filmtoppen på kino med innhold fra vår egen hjemmebane.

Nå velger vi å se fremover, og det er også knyttet spenning til sommeren og høsten på kino. På samme tid er jeg trygg på at vi står foran en glitrende kinosommer og senere høst når det handler om kinopublikummet.

Sommerens program ser strålende ut, både i forhold til allerede lanserte filmer i mai og juni samt ikke minst premierer som kommer på rekke og rad i ukene fremover.

I juli er det premierer på filmer som Jurassic World Rebirth, Superman, Smurfene: Filmen, I Know What You Did Last Summer og Fantastic 4: First Step. Det er grunnlag for optimisme. Her skal vi tilfredsstille store og små.

Andre halvår som helhet mangler så absolutt ikke godbiter. I perioden skal 23 norske filmer ha premiere. Og samtidig får vi mer enn 150 internasjonale filmer innen ulike sjangre som vi frister det norske publikummet med.

I skrivende stund er det bare én norsk film blant topp 10 over de mest sette kinofilmene i år. Ser vi på de 20 øverste plasseringene, er det bare totalt to norske filmer. I løpet av høsten håper og tror jeg at norske filmer kommer til å prege listene langt mer enn i dag. Vi ønsker at norske filmer også skal prege topp-listene her hjemme!

Oppgang fra 2024

Jo, visst håper vi på en bra sommer, men været trenger ikke å bli for varmt og solfylt.

Kino som kulturarena leverer erfaringsmessig bedre tall når været ikke er helt på topp, rent temperaturmessig. Om det blir en stor solsommer her til lands eller ei, så kan vi i kinobransjen i alle fall glede oss over godt besøk gjennom sommeren. Det har vi sett før, og det ligger det til rette for også i år.

Med høsten i sikte – og status for første halvår klar – er vi sterke i troen på at 2025 skal ende med plusstall målt mot fjoråret.

Over 9,5 millioner solgte kinobilletter i 2025 ser svært så realistisk ut! I fjor klarte vi kun 8,2 millioner solgte kinobilletter mot 9,3 millioner i 2023. Nå er formen stigende – og grunnlaget for sterke billett-prestasjoner ved norske kinoer er særdeles bra.

Så jeg gleder meg. Til en fin kino-sommer og et godt andre halvår!


Espen Lundberg Pedersen, adm. dir. i Film & Kino


 

– Vi trenger langsiktighet innen norsk film.

– Vi trenger langsiktighet innen norsk film.

Vi skal drive kultur både i bredden og i de smalere segmentene, skriver Espen Pedersen i Film & Kino om kinorepertoaret. – I løpet av høsten håper og tror jeg at norske filmer kommer til å prege listene langt mer enn i dag.

Foto: «Affeksjonsverdi» – en av filmene kinosjefene har forhåpninger til.

Etter halvkjørt 2025 kan norske kinoer melde om en pen oppgang på 4,5 prosent målt mot 2024. Visst har også kinobransjen sine utfordringer, men vi gleder oss over oppturen selv om juni isolert sett var litt svakere enn fjoråret med premiere på Innsiden Ut 2, som ble den mest sette filmen i 2024 med over 520.000 solgte billetter.

Løypemeldingen etter seks måneder viser 3.624.583 solgte kinobilletter i første halvår mot 3.470.880 solgte kinobilletter i tilsvarende periode i fjor. Det skal vi i bransjen si oss rimelig godt fornøyde med.

Riktignok hadde vi sett for oss en bedre start på året enn det vi fikk, men andre kvartal har rettet opp det, og vel så det.

Vi er i siget, ikke minst takket være filmer som En Minecraft-film, Lilo & Stitch, Bridget Jones: Mad about the Boy, Mission: Impossible – The Final Reckoning, Kaptein Sabeltann og Grevinnen av Gral med flere.

Masser og nisjer

Dette er filmer som beveger de store massene til norske kinoer over hele landet. På den andre siden har vi mer nisjeorienterte filmer – også har vi mye midt imellom. Det er slik kino-Norge skal stå frem. Vi skal drive kultur både i bredden og i de smalere segmentene. Ja, noe til enhver smak.

Og En Minecraft-film er slettes ikke bare en tradisjonell kinofilm. Det representerer en ny sjanger som skaper et unikt engasjement i salen. Vi i kino-bransjen ønsker å utvikle oss – samt styrke mangfoldet. At En Minecraft-film lander på rundt 450 000 solgte billetter er et positivt tegn for bransjen vår. Den viser innovasjon – og sannsynligvis en trend. Vi må jo passe oss for at vi ikke blir for tradisjonelle. Det gjelder alle aktører innen kultur og media.

Og nettopp dette med å utvikle kinoproduktet til en ny tid er og blir viktig i årene fremover. En ting er å utnytte landets kinosaler i en stadig større utstrekning. En annen ting er å utvikle selve kinoproduktet i større grad.

De senere årene har vi sett en stor opprustning på diverse kinolokaler, det være seg lyd, bilde, sittekomfort og mye mer. Men det handler også om at selve filmproduktet må utvikles. Det skjer mye i film-miljøer verden rundt – og det går i ulike retninger. Vi trenger nettopp det. For kinopublikummet er mangfoldig, og det tar vi konsekvensene av.

Spennende utvikling

Og apropos film-miljøer. Norske filmskapere viser sterk form for tiden, jamfør filmfestivalene i Berlin og Cannes. Samtidig har bransjen store utfordringer, med en drastisk nedgang i sysselsettingen. Med manglende plattformer for finansiering av den norske filmindustrien, så er det ikke gitt at fremgangen vil fortsette.

Vi trenger langsiktighet innen norsk film. Men da behøves også trygghet i hvordan dette finansieres, slik at vi over tid kan skape en bredde i filmtoppen på kino med innhold fra vår egen hjemmebane.

Nå velger vi å se fremover, og det er også knyttet spenning til sommeren og høsten på kino. På samme tid er jeg trygg på at vi står foran en glitrende kinosommer og senere høst når det handler om kinopublikummet.

Sommerens program ser strålende ut, både i forhold til allerede lanserte filmer i mai og juni samt ikke minst premierer som kommer på rekke og rad i ukene fremover.

I juli er det premierer på filmer som Jurassic World Rebirth, Superman, Smurfene: Filmen, I Know What You Did Last Summer og Fantastic 4: First Step. Det er grunnlag for optimisme. Her skal vi tilfredsstille store og små.

Andre halvår som helhet mangler så absolutt ikke godbiter. I perioden skal 23 norske filmer ha premiere. Og samtidig får vi mer enn 150 internasjonale filmer innen ulike sjangre som vi frister det norske publikummet med.

I skrivende stund er det bare én norsk film blant topp 10 over de mest sette kinofilmene i år. Ser vi på de 20 øverste plasseringene, er det bare totalt to norske filmer. I løpet av høsten håper og tror jeg at norske filmer kommer til å prege listene langt mer enn i dag. Vi ønsker at norske filmer også skal prege topp-listene her hjemme!

Oppgang fra 2024

Jo, visst håper vi på en bra sommer, men været trenger ikke å bli for varmt og solfylt.

Kino som kulturarena leverer erfaringsmessig bedre tall når været ikke er helt på topp, rent temperaturmessig. Om det blir en stor solsommer her til lands eller ei, så kan vi i kinobransjen i alle fall glede oss over godt besøk gjennom sommeren. Det har vi sett før, og det ligger det til rette for også i år.

Med høsten i sikte – og status for første halvår klar – er vi sterke i troen på at 2025 skal ende med plusstall målt mot fjoråret.

Over 9,5 millioner solgte kinobilletter i 2025 ser svært så realistisk ut! I fjor klarte vi kun 8,2 millioner solgte kinobilletter mot 9,3 millioner i 2023. Nå er formen stigende – og grunnlaget for sterke billett-prestasjoner ved norske kinoer er særdeles bra.

Så jeg gleder meg. Til en fin kino-sommer og et godt andre halvår!


Espen Lundberg Pedersen, adm. dir. i Film & Kino


 

MENY