Nilsson Grunning blir ny konsulent i Vestnorsk.

Nilsson Grunning blir ny konsulent i Vestnorsk.

Klara Nilsson Grunning blir ny konsulent for Vestnorsk filmsenter. Hun kommer fra sitt nettopp avsluttede åremål som filmkonsulent i Norsk filminstitutt.

Foto av Nilsson Grunning (Vestnorsk filmsenter).

Klara Nilsson Grunning blir ny konsulent for Vestnorsk filmsenter fra 1. mars 2025. Hun får ansvar for både dokumentar, fiksjon og spill, og blir den første filmkonsulenten i full stilling på senteret. Hun har bakgrunn som blant annet filmkonsulent hos både NFI, DFI og SFI, og tar med seg nesten 30 års internasjonal erfaring fra film- og tv-bransjen inn i rollen, melder Vestnorsk filmsenter.

Nilsson Grunning tiltrer som ny filmkonsulent ved Vestnorsk filmsenter fra 1. mars 2025.

Hun kommer fra Norsk filminstitutt, der hun de siste fire årene har vært konsulent for dokumentarfilm, internasjonale samproduksjoner, serier og digital historiefortelling. Hunhar bakgrunn som produsent, fotograf og regissør, og har produsert både fiksjon, dokumentar, reklame, musikkvideoer og kunstinstallasjoner. Hun har tidligere vært filmkonsulent hos både det svenske og danske filminstituttet, i tillegg til roller som Supervising Producer hos ITVS i San Francisco og VP of Distribution hos Kudos Family i Stavanger.

Hun har bidratt til filmer som Ibelin, No Other Land, Fedrelandet, Ukjent landskap, Renessanseprinsen, Praying for ArmageddonThe Universe Is My Selfie – for å nevne noen. Da Rushprint snakket med henne like før hun begynte som konsulent i NFI i 2020, var hun opptatt av nordisk film som en felles «brand». Det hun savnet mest i de nordiske historiene var et mer allmenngyldig perspektiv, der fortellingene blir mer betydningsfulle utenfor vår egen bakgård.

– Om vi skal utvikle oss, om våre historier skal forstås utenfor grensene våre, må vi løfte blikket og bli bedre på å fortelle selve historien med en dramaturgi som driver historien framover og gjør den kompleks. De fleste historier har vi kanskje sett og hørt, men ulike perspektiver kan framheve mangfold og kvalitet. Det handler om en kompleksitet, autensitet, troverdighet, relevans og originalitet.

Les vårt intervju med henne her.

Nilsson Grunning blir ny konsulent i Vestnorsk.

Nilsson Grunning blir ny konsulent i Vestnorsk.

Klara Nilsson Grunning blir ny konsulent for Vestnorsk filmsenter. Hun kommer fra sitt nettopp avsluttede åremål som filmkonsulent i Norsk filminstitutt.

Foto av Nilsson Grunning (Vestnorsk filmsenter).

Klara Nilsson Grunning blir ny konsulent for Vestnorsk filmsenter fra 1. mars 2025. Hun får ansvar for både dokumentar, fiksjon og spill, og blir den første filmkonsulenten i full stilling på senteret. Hun har bakgrunn som blant annet filmkonsulent hos både NFI, DFI og SFI, og tar med seg nesten 30 års internasjonal erfaring fra film- og tv-bransjen inn i rollen, melder Vestnorsk filmsenter.

Nilsson Grunning tiltrer som ny filmkonsulent ved Vestnorsk filmsenter fra 1. mars 2025.

Hun kommer fra Norsk filminstitutt, der hun de siste fire årene har vært konsulent for dokumentarfilm, internasjonale samproduksjoner, serier og digital historiefortelling. Hunhar bakgrunn som produsent, fotograf og regissør, og har produsert både fiksjon, dokumentar, reklame, musikkvideoer og kunstinstallasjoner. Hun har tidligere vært filmkonsulent hos både det svenske og danske filminstituttet, i tillegg til roller som Supervising Producer hos ITVS i San Francisco og VP of Distribution hos Kudos Family i Stavanger.

Hun har bidratt til filmer som Ibelin, No Other Land, Fedrelandet, Ukjent landskap, Renessanseprinsen, Praying for ArmageddonThe Universe Is My Selfie – for å nevne noen. Da Rushprint snakket med henne like før hun begynte som konsulent i NFI i 2020, var hun opptatt av nordisk film som en felles «brand». Det hun savnet mest i de nordiske historiene var et mer allmenngyldig perspektiv, der fortellingene blir mer betydningsfulle utenfor vår egen bakgård.

– Om vi skal utvikle oss, om våre historier skal forstås utenfor grensene våre, må vi løfte blikket og bli bedre på å fortelle selve historien med en dramaturgi som driver historien framover og gjør den kompleks. De fleste historier har vi kanskje sett og hørt, men ulike perspektiver kan framheve mangfold og kvalitet. Det handler om en kompleksitet, autensitet, troverdighet, relevans og originalitet.

Les vårt intervju med henne her.

MENY