Norsk filminstitutt utvikler nye tekniske løsninger basert på kunstig intelligens for å effektivisere saksbehandlingen. Hvilke konsekvenser det vil få for antallet ansatte, er uklart.
Det har lenge svirret rykter om at Norsk filminstitutt vurderer å anvende kunstig intelligens (KI) i ulike ledd av saksbehandlingen. I dag kunne NFI melde om at dette er tilfelle: NFI tester nå bruk av KI i lukkede testmiljøer. På sikt skal disse løsningene brukes til å effektivisere deler av saksbehandlingen som ikke krever skjønnsmessige vurderinger. Målet er også at KI skal bidra til en bedre brukeropplevelse for søkerne slik at både søker og saksbehandler kan spare tid, heter det på NFIs webside.
I samarbeid med Innovit AS, som leverer NFIs saksbehandlingssystem, har NFI opprettet et lukket testmiljø for å prøve ut nye tekniske løsninger.
«KI kan for eksempel brukes til å strukturere informasjon som hentes fra vedlegg og plassere den på riktig sted i systemet. Teknologien kan også brukes til å foreslå tekst og sammendrag av relevant informasjon i tekstfeltene som saksbehandlerne og konsulentene fyller ut.»
Foreløpig er disse løsningene kun i testfasen. Men KI-løsningene vil frigjøre tid som saksbehandlere i dag bruker på manuelle oppgaver, melder NFI optimistisk. «Dette øker kapasiteten og sikrer at NFIs ansatte bruker sin kompetanse på kvalitetssikring og faglige vurderinger.»
Løsningene vil ikke brukes til å fatte vedtak eller gjøre vurderingene «som ligger til grunn for vedtakene». De faglige vurderingene og selve vedtaket vil gjøres av saksbehandlere og beslutningstakere i NFI, slik som i dag. Hvilke konsekvenser det får for antallet ansatte, nevnes ikke.
– Som offentlig etat er det viktig at vi utforsker mulighetene som ligger i den nye teknologien, akkurat som sektoren vi jobber med gjør. Vi bruker mye ressurser på saksbehandling, oppfølging av søknader og å hente informasjon ut av ulike systemer. Vi regner heller ikke med at dette trykket vil avta over tid, snarere tvert imot. Alt tyder på at KI kan bidra til å heve både kvaliteten og effektiviteten i vår forvaltning, noe som til syvende og sist vil komme søkerne våre til gode. Da er det vårt ansvar å ta dette i bruk på en trygg og god måte, og det er vi nå i gang med, sier Kjersti Mo, direktør i NFI.
Det har lenge svirret rykter om at Norsk filminstitutt vurderer å anvende kunstig intelligens (KI) i ulike ledd av saksbehandlingen. I dag kunne NFI melde om at dette er tilfelle: NFI tester nå bruk av KI i lukkede testmiljøer. På sikt skal disse løsningene brukes til å effektivisere deler av saksbehandlingen som ikke krever skjønnsmessige vurderinger. Målet er også at KI skal bidra til en bedre brukeropplevelse for søkerne slik at både søker og saksbehandler kan spare tid, heter det på NFIs webside.
I samarbeid med Innovit AS, som leverer NFIs saksbehandlingssystem, har NFI opprettet et lukket testmiljø for å prøve ut nye tekniske løsninger.
«KI kan for eksempel brukes til å strukturere informasjon som hentes fra vedlegg og plassere den på riktig sted i systemet. Teknologien kan også brukes til å foreslå tekst og sammendrag av relevant informasjon i tekstfeltene som saksbehandlerne og konsulentene fyller ut.»
Foreløpig er disse løsningene kun i testfasen. Men KI-løsningene vil frigjøre tid som saksbehandlere i dag bruker på manuelle oppgaver, melder NFI optimistisk. «Dette øker kapasiteten og sikrer at NFIs ansatte bruker sin kompetanse på kvalitetssikring og faglige vurderinger.»
Løsningene vil ikke brukes til å fatte vedtak eller gjøre vurderingene «som ligger til grunn for vedtakene». De faglige vurderingene og selve vedtaket vil gjøres av saksbehandlere og beslutningstakere i NFI, slik som i dag. Hvilke konsekvenser det får for antallet ansatte, nevnes ikke.
– Som offentlig etat er det viktig at vi utforsker mulighetene som ligger i den nye teknologien, akkurat som sektoren vi jobber med gjør. Vi bruker mye ressurser på saksbehandling, oppfølging av søknader og å hente informasjon ut av ulike systemer. Vi regner heller ikke med at dette trykket vil avta over tid, snarere tvert imot. Alt tyder på at KI kan bidra til å heve både kvaliteten og effektiviteten i vår forvaltning, noe som til syvende og sist vil komme søkerne våre til gode. Da er det vårt ansvar å ta dette i bruk på en trygg og god måte, og det er vi nå i gang med, sier Kjersti Mo, direktør i NFI.