Den norske spillefilmen «Alt skal bort» av Arild Østin Ommundsen og Silje Salomonsen blir åpningsfilm for Tromsø internasjonale filmfestival 2025.

Foto: Silje Salomonsen i «Alt skal bort».
Med den norske spillefilmen Alt skal bort som åpningsfilm, et konkurranseprogram fylt med intensjonalt prisbelønte titler, og sideprogrammer som setter fokus på politisk viktige temaer, lover årets festival å bli en opplevelse «for filmelskere i alle sjangere». Festivalen har allerede sluppet det unike Film fra Nord-programmet der lokale filmer og urfolksfilm står sentralt.
I den norske åpningsfilmen Alt skal bort av Arild Østin Ommundsen og Silje Salomonsen flytter søsknene Ellen, Amund og Carl-Olav inn i barndomshjemmet for å pakke og klargjøre det for salg etter farens begravelse. Underveis gjenopplever de både gode og vonde barndomsminner, noe som får dem til å revurdere livsvalgene sine.
– Det er en meget interessant film med både godt manus og god regi. Filmmusikken av Thomas Dybdahl må også trekkes frem. Filmen skildrer søskenforhold på en måte som gjør at jeg tror mange kan kjenne seg igjen i karakterene. Vi er kjempeglade for å presentere filmen som årets åpningsfilm, sier festivalsjef Lisa Hoen.
Filmen handler ikke bare om å miste, men også om å finne. Gjennom latter, krangler og forsiktige forsoninger skildrer filmen det universelle i søskenrelasjoner. Dette er en film som vil få publikum til å reflektere over egne familiebånd, minner og at man bør rydde opp i livet før det er for sent.
– Alt skal bort er en film som i stor grad sikter mot gjenkjennelsen. Jeg har forsøkt å skape en følelse av hvordan det er å være i akkurat dette konkrete huset, samtidig som jeg ønsker at filmen skal være åpen nok til at publikum kan legge sine egne minner og erfaringer inn i historien, sier Ommundsen.
I årets konkurranseprogram finnes flere allerede prisbelønte filmer fra de store toneangivende festivalene: DeriblantThe Brutalist av Brady Corbet, Bound in Heaven av Xin Huo og Happy Holidays av Scandar Copti.
Assisterende programredaktør Henning Rosenlund lover et kunstnerisk sterk konkurranseprogram, med god bredde og kvalitet. Fra konkurranseprogrammet finner vi Gaucho Gaucho av Michael Dweck og Gregory Kershaw og Afternoons of Solitude av Albert Serra, og i sideprogrammet East Side Stories finner vi blant annet de to dokumentarene Intercepted av Oksana Karpovych og en av festivalsjef Lisa Hoens personlige favoritter Mother and Daughter, or the Night Is Never Complete av Lana Gogoberidze.
I sideprogrammet Fokus på Iran kan festivalpublikummet se filmer som viser de ulike sidene av livet i Iran med tematikker som undertrykkelse av kvinner og klasseskille.
Årets avslutningsfilm for den 35. utgaven av festivalen er James Mangolds siste verk A Complete Unknown, som festivalsjefen er sikker på vil treffe bredt. «Med Bob Dylans tidløse musikk og Timothée Chalamet i storform, har filmen potensial til å begeistre både yngre og eldre generasjoner»
For øvrig slipper festivalen også nå de faste sideprogrammene Horisonter som byr på «en smak av de beste filmene fra festivalverdenen akkurat nå», Overdrive med filmer «for de som liker den ekstreme filmopplevelsen», Kritikeruka med internasjonale filmer valgt av filmkritikere og Special Screenings som «byr på festivalens mange særegne spesialvisninger».
Foto: Silje Salomonsen i «Alt skal bort».
Med den norske spillefilmen Alt skal bort som åpningsfilm, et konkurranseprogram fylt med intensjonalt prisbelønte titler, og sideprogrammer som setter fokus på politisk viktige temaer, lover årets festival å bli en opplevelse «for filmelskere i alle sjangere». Festivalen har allerede sluppet det unike Film fra Nord-programmet der lokale filmer og urfolksfilm står sentralt.
I den norske åpningsfilmen Alt skal bort av Arild Østin Ommundsen og Silje Salomonsen flytter søsknene Ellen, Amund og Carl-Olav inn i barndomshjemmet for å pakke og klargjøre det for salg etter farens begravelse. Underveis gjenopplever de både gode og vonde barndomsminner, noe som får dem til å revurdere livsvalgene sine.
– Det er en meget interessant film med både godt manus og god regi. Filmmusikken av Thomas Dybdahl må også trekkes frem. Filmen skildrer søskenforhold på en måte som gjør at jeg tror mange kan kjenne seg igjen i karakterene. Vi er kjempeglade for å presentere filmen som årets åpningsfilm, sier festivalsjef Lisa Hoen.
Filmen handler ikke bare om å miste, men også om å finne. Gjennom latter, krangler og forsiktige forsoninger skildrer filmen det universelle i søskenrelasjoner. Dette er en film som vil få publikum til å reflektere over egne familiebånd, minner og at man bør rydde opp i livet før det er for sent.
– Alt skal bort er en film som i stor grad sikter mot gjenkjennelsen. Jeg har forsøkt å skape en følelse av hvordan det er å være i akkurat dette konkrete huset, samtidig som jeg ønsker at filmen skal være åpen nok til at publikum kan legge sine egne minner og erfaringer inn i historien, sier Ommundsen.
I årets konkurranseprogram finnes flere allerede prisbelønte filmer fra de store toneangivende festivalene: DeriblantThe Brutalist av Brady Corbet, Bound in Heaven av Xin Huo og Happy Holidays av Scandar Copti.
Assisterende programredaktør Henning Rosenlund lover et kunstnerisk sterk konkurranseprogram, med god bredde og kvalitet. Fra konkurranseprogrammet finner vi Gaucho Gaucho av Michael Dweck og Gregory Kershaw og Afternoons of Solitude av Albert Serra, og i sideprogrammet East Side Stories finner vi blant annet de to dokumentarene Intercepted av Oksana Karpovych og en av festivalsjef Lisa Hoens personlige favoritter Mother and Daughter, or the Night Is Never Complete av Lana Gogoberidze.
I sideprogrammet Fokus på Iran kan festivalpublikummet se filmer som viser de ulike sidene av livet i Iran med tematikker som undertrykkelse av kvinner og klasseskille.
Årets avslutningsfilm for den 35. utgaven av festivalen er James Mangolds siste verk A Complete Unknown, som festivalsjefen er sikker på vil treffe bredt. «Med Bob Dylans tidløse musikk og Timothée Chalamet i storform, har filmen potensial til å begeistre både yngre og eldre generasjoner»
For øvrig slipper festivalen også nå de faste sideprogrammene Horisonter som byr på «en smak av de beste filmene fra festivalverdenen akkurat nå», Overdrive med filmer «for de som liker den ekstreme filmopplevelsen», Kritikeruka med internasjonale filmer valgt av filmkritikere og Special Screenings som «byr på festivalens mange særegne spesialvisninger».