Det svenske filminstituttet har store økonomiske problemer. Det har ført til betydelig nedskalering av stab og ordninger.
Det er Dagens Nyheter som melder om dette.
I tillegg til å fjerne 20 av 140 stillinger, endres også måten støtteressurser fordeles på. Tidligere har det vært flere ulike typer tilskudd å søke om, blant annet markedsstøtte. Nå samles all finansieringsstøtten som SFI deler ut rundt færre filmkonsulenter. To av filmkonsulentstillingene fjernes, deriblant for dokumentar.
Nåværende dokumentarkonsulent Jannik Splidsboel mener at systemet med to konsulenter for dokumentar – som vi også har i den norske bransjen – ga troverdighet til prosessen.
– Noen ganger når jeg har avvist et forslag, har kollegaen min tatt det på seg.
Hver gang det er vanskelig økonomisk, kuttes dokumentarfilmen, mener han. Og det til tross for at det for tiden går godt for svensk dokumentarfilm.
– Du skal ikke ødelegge dette øyeblikket, når svensk dokumentarfilm endelig står sterkt internasjonalt.
– Det er klart det ikke er positivt, men jeg kan ikke se noe bedre alternativ enn dette, sier Charlotta Denward, leder for produksjonsavdelingen i SFI til DN.
– Konsulentene vil (fortsatt) ha et helt klart oppdrag om å støtte både film for et bredere publikum, og mer kunstnerisk film. Vi skal ikke tape noe på veien, men vi kan kanskje bli litt mer effektive i hvordan vi fordeler støtte, sier hun og oppsummerer det overordnede målet:
– Mest mulig penger må ut av huset i form av støtte og bli en film.
Det er Dagens Nyheter som melder om dette.
I tillegg til å fjerne 20 av 140 stillinger, endres også måten støtteressurser fordeles på. Tidligere har det vært flere ulike typer tilskudd å søke om, blant annet markedsstøtte. Nå samles all finansieringsstøtten som SFI deler ut rundt færre filmkonsulenter. To av filmkonsulentstillingene fjernes, deriblant for dokumentar.
Nåværende dokumentarkonsulent Jannik Splidsboel mener at systemet med to konsulenter for dokumentar – som vi også har i den norske bransjen – ga troverdighet til prosessen.
– Noen ganger når jeg har avvist et forslag, har kollegaen min tatt det på seg.
Hver gang det er vanskelig økonomisk, kuttes dokumentarfilmen, mener han. Og det til tross for at det for tiden går godt for svensk dokumentarfilm.
– Du skal ikke ødelegge dette øyeblikket, når svensk dokumentarfilm endelig står sterkt internasjonalt.
– Det er klart det ikke er positivt, men jeg kan ikke se noe bedre alternativ enn dette, sier Charlotta Denward, leder for produksjonsavdelingen i SFI til DN.
– Konsulentene vil (fortsatt) ha et helt klart oppdrag om å støtte både film for et bredere publikum, og mer kunstnerisk film. Vi skal ikke tape noe på veien, men vi kan kanskje bli litt mer effektive i hvordan vi fordeler støtte, sier hun og oppsummerer det overordnede målet:
– Mest mulig penger må ut av huset i form av støtte og bli en film.