Ingen enighet om overenskomst for tv-drama.

Ingen enighet om overenskomst for tv-drama.

Norsk filmforbund og Virke kom ikke til enighet om en overenskomst for tv-drama. Nå fortsetter forhandlingene hos Riksmekleren.

Foto fra opptak til dramaserien «Pørni».

Etter 14 timers forhandlinger denne uken, har Norsk filmforbund og Virke ikke kommet til enighet om overenskomsten innen tv-drama. Som følge av dette fortsetter forhandlingene hos Riksmekleren.

– Vi anerkjenner at TV-drama står overfor utfordringer etter at produksjonsboblen sprakk, noe som har resultert i færre produksjoner. Dette rammer både produksjonsselskapene og våre medlemmer som får færre jobber, sier Elisabeth O. Sjaastad, forbundsleder i Norsk filmforbund i en pressemelding.

– Men vårt forhandlingsutvalg var samstemte i at motpartens tilbud var helt uakseptabelt sett i lys av våre medlemmers situasjon og bransjens videre utvikling.

Filmforbundets hovedkrav inkluderer tariffregulering av minstelønn for manusforfattere, en lønnsøkning på 5,2% i tråd med frontfagsoppgjøret, og utvidelse av overenskomstens omfang til å inkludere faste ansatte.

Andre viktige punkter i forhandlingene omfatter innføring av stillingsbeskrivelser med engelske fagfunksjoner, opphavsrettigheter og håndtering av kunstig intelligens i bransjen.

– Vi er forberedt på at kompromisser kan bli nødvendige, men vi kan ikke akseptere en avtale som ikke ivaretar våre medlemmers grunnleggende interesser, sier Sjaastad. Vi håper nå at Riksmekleren kan hjelpe oss å finne en balansert løsning som tjener begge parter og bransjen som helhet.

Trond Teisberg, forhandlingsleder i Virke, har følgende kommentar til utviklingen:

– Virke er enige i at TV-drama står overfor utfordringer etter at produksjonsboblen sprakk, og at færre produksjoner rammer både produksjonsselskapene og filmarbeiderne. Nå står våre medlemmer overfor svært tøffe utfordringer. For oss er det viktig å ta ansvar for å kunne opprettholde aktiviteten og sikre arbeidsplasser i bransjen både i dag og framover. Da er det avgjørende at produksjonsselskapene får kontroll på kostnadene og har tilstrekkelig fleksibilitet. Virke går til Riksmekleren med mål om å komme til enighet», sier Trond Teisberg, forhandlingsleder i Virke.

Dato for meklingen er ennå ikke fastsatt.

Ingen enighet om overenskomst for tv-drama.

Ingen enighet om overenskomst for tv-drama.

Norsk filmforbund og Virke kom ikke til enighet om en overenskomst for tv-drama. Nå fortsetter forhandlingene hos Riksmekleren.

Foto fra opptak til dramaserien «Pørni».

Etter 14 timers forhandlinger denne uken, har Norsk filmforbund og Virke ikke kommet til enighet om overenskomsten innen tv-drama. Som følge av dette fortsetter forhandlingene hos Riksmekleren.

– Vi anerkjenner at TV-drama står overfor utfordringer etter at produksjonsboblen sprakk, noe som har resultert i færre produksjoner. Dette rammer både produksjonsselskapene og våre medlemmer som får færre jobber, sier Elisabeth O. Sjaastad, forbundsleder i Norsk filmforbund i en pressemelding.

– Men vårt forhandlingsutvalg var samstemte i at motpartens tilbud var helt uakseptabelt sett i lys av våre medlemmers situasjon og bransjens videre utvikling.

Filmforbundets hovedkrav inkluderer tariffregulering av minstelønn for manusforfattere, en lønnsøkning på 5,2% i tråd med frontfagsoppgjøret, og utvidelse av overenskomstens omfang til å inkludere faste ansatte.

Andre viktige punkter i forhandlingene omfatter innføring av stillingsbeskrivelser med engelske fagfunksjoner, opphavsrettigheter og håndtering av kunstig intelligens i bransjen.

– Vi er forberedt på at kompromisser kan bli nødvendige, men vi kan ikke akseptere en avtale som ikke ivaretar våre medlemmers grunnleggende interesser, sier Sjaastad. Vi håper nå at Riksmekleren kan hjelpe oss å finne en balansert løsning som tjener begge parter og bransjen som helhet.

Trond Teisberg, forhandlingsleder i Virke, har følgende kommentar til utviklingen:

– Virke er enige i at TV-drama står overfor utfordringer etter at produksjonsboblen sprakk, og at færre produksjoner rammer både produksjonsselskapene og filmarbeiderne. Nå står våre medlemmer overfor svært tøffe utfordringer. For oss er det viktig å ta ansvar for å kunne opprettholde aktiviteten og sikre arbeidsplasser i bransjen både i dag og framover. Da er det avgjørende at produksjonsselskapene får kontroll på kostnadene og har tilstrekkelig fleksibilitet. Virke går til Riksmekleren med mål om å komme til enighet», sier Trond Teisberg, forhandlingsleder i Virke.

Dato for meklingen er ennå ikke fastsatt.

MENY