Slutten for Norges nasjonale filmutdanning?

Slutten for Norges nasjonale filmutdanning?

Sammenslåingen mellom Den norske filmskolen (DNF) og Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi (AMEK) ble vedtatt uten faglig støtte fra bransjen. Vi spør oss derfor om dette slutten for Den norske filmskolen og hvilken betydning dette får for framtida i norsk film, skriver 85 tidligere studenter ved skolen i dette innlegget.

På styremøtet ved Høgskolen Innlandet (HINN) 14.12.23 lot styret seg villig forføre av rektoratets vage ambisjon om å skape et «nasjonalt kompetansesenter» for audiovisuelle medier på Lillehammer. Derfor ble sammenslåingen mellom Den norske filmskolen (DNF) og Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi (AMEK) vedtatt uten faglig støtte fra bransjen.

Det påstås at nytt fakultet skal styrke fagmiljøene og bli mer fremtidsrettet, som styreleder selv uttalte det. Hva dette vil bety for Den norske filmskolens fremtid og dets nasjonale mandat er høyst uklart. Det ble ikke lagt frem noen økonomiske, organisatoriske eller faglige planer for samarbeidet.

De som fulgte strømmingen av selve møtet, fikk med seg uttalelser som at styret opplever filmskolen som konservativ og lite samarbeidsvillig, og at det var på høy tid at høgskolen nå selv må få mer glede av filmskolen.

Hvordan utdanningens kvaliteter og skolens nasjonale mandat skal videreføres og sikres i et nytt fakultet ble ikke nevnt med et ord. Tvert om uttalte enkelte styremedlemmer seg om viktigheten av å produsere «innhold» fremover, mens en annen omtalte selve fusjonen som et ønsket «tvangsekteskap».

Det var rystende å oppleve det totale fraværet av faglig kompetanse, eller forståelse for hva en kunstfaglig utdanning egentlig innebærer. Vi spør oss derfor om dette slutten for Den norske filmskolen og hvilken betydning dette får for framtida i norsk film.

Vi må tørre å stille spørsmål om hva man skal med et nasjonalt mandat og kunstfaglig utdannelse for film på høyeste nasjonale nivå om HINN har ambisjoner om at filmskolen skal bidra til å produsere «innhold» i fremtiden?

Disse alvorlige spørsmålene burde man selvfølgelig komme til bunns i før man inngår et kjærlighetsløst ekteskap med ukjent visjon og organisering, og med en helt ny dekan ved roret.

Søkerlisten til den nye dekanstillingen ble offentlig i forrige uke og, den bekrefter at det er all grunn til bekymring. Den tynne listen avslører pinlig liten interesse for stillingen som skal lede det nye kraftsenteret i audiovisuell utdanning på Lillehammer. Her skulle man forvente at de skarpeste hodene i den norske filmbransjen ville søke.

Om man sammenligner tilsvarende utlysninger på f.eks. Høyskolen Kristiania eller OsloMet i Oslo kan man begynne å danne seg et bedre bilde av luftslottet ved Mjøsa.

Vi frykter at Dnf vil forsvinne inn i et dragsug uten en solid kunstfaglig profil, og at skolen mister sin relevans. Dette burde bekymre hele bransjen. Vi må tørre å stille spørsmålet om HINN egentlig ivaretar «fadderoppdraget» de fikk for Norges nasjonale filmskole på en god måte?

Mvh,

Teresia Fant, Thomas Kristian Larsson, Lea Hilden, Ingrid Runde Saxegaard, Julie Marcus, Kine Storflor Grøtt, Oline Nordentoft, Stian Skjelstad, Jens Glomnes Hertzberg, Gøthe Lasse, Caroline Hitland, Elise Hanssen, Kristoffer Engholm Aabo, Idun Hermansen Kvasbø, Sebastian Raft, Toril Strøm, Amy Black Ndiaye, Live Skartveit, Sunniva Kviteberg, Linn Heidi Slåttøy, Odin Norum Kvistad, Anna Løvlund, Øyvind Holtmon, Iris Jenssen Nylændet, Emil Wahl, Anette Ruud Andersen, Thomas Grotmol, August Falch Sørheim, Karoline Sødal Sellæg, Gjermund Skog, Kornelia Eline Skogseth, Stian Tveiten, Leander Håvik, Wibecke Rønseth, Barbora Hollan, Oda Roth, Karolina Finnema, Renée Hansen Mlodyszewski, Magnus B.B. Lysbakken, Silje Nordseth, Alline De Almeida Lande, Yngvill Kolset Haga, Harald Mæle jr, Vilje Kathrine Hagen, Ingvar Kolbjørnsen, Øyvind Lierhagen Eriksen, Andrea Rådahl, Sofia Lersol Lund, Mikael Diseth, Knut Joner, Emilie Bredtved Hansen, Sigurd Bleken, Tarjei Sandvik Moe, Stian Kristiansen, Jo Lyngklip Kyhlensø, Solveig Nuin Stephens, Olivia Mai Sceibye, Hazir Ibrahimi, Simen August Borgnes, Sully Reed, Nina Buer Brun, Maren Skolem, Camilla Pavlikova Sandland, August Colding, Mads Lind Knudsen, Kjell Vassdal, Jørgen Færøy Flasnes, Runar Sørheim, Januar Omdahl, Johanna Pyykkö, Erika Calmeyer, Hans Kristian Riise, Martin Kruse, Kevin Kleiven, Linn Therese Kollerød, Ingrid Nordby, Signe Edelboe Rasmussen, Terje Gjendal, Andreas J.Riiser, Margrete Vinnem, John Erling Holmenes Fredriksen, Tobias Smith, Vidar Flataukan, Johan Pram, August Valentin Drenck, Nina Barbosa, Ingrid Skagestad og Mikal Hovland.

Toppfoto: fra en øvelse ved Den norske filmskolen.

Slutten for Norges nasjonale filmutdanning?

Slutten for Norges nasjonale filmutdanning?

Sammenslåingen mellom Den norske filmskolen (DNF) og Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi (AMEK) ble vedtatt uten faglig støtte fra bransjen. Vi spør oss derfor om dette slutten for Den norske filmskolen og hvilken betydning dette får for framtida i norsk film, skriver 85 tidligere studenter ved skolen i dette innlegget.

På styremøtet ved Høgskolen Innlandet (HINN) 14.12.23 lot styret seg villig forføre av rektoratets vage ambisjon om å skape et «nasjonalt kompetansesenter» for audiovisuelle medier på Lillehammer. Derfor ble sammenslåingen mellom Den norske filmskolen (DNF) og Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi (AMEK) vedtatt uten faglig støtte fra bransjen.

Det påstås at nytt fakultet skal styrke fagmiljøene og bli mer fremtidsrettet, som styreleder selv uttalte det. Hva dette vil bety for Den norske filmskolens fremtid og dets nasjonale mandat er høyst uklart. Det ble ikke lagt frem noen økonomiske, organisatoriske eller faglige planer for samarbeidet.

De som fulgte strømmingen av selve møtet, fikk med seg uttalelser som at styret opplever filmskolen som konservativ og lite samarbeidsvillig, og at det var på høy tid at høgskolen nå selv må få mer glede av filmskolen.

Hvordan utdanningens kvaliteter og skolens nasjonale mandat skal videreføres og sikres i et nytt fakultet ble ikke nevnt med et ord. Tvert om uttalte enkelte styremedlemmer seg om viktigheten av å produsere «innhold» fremover, mens en annen omtalte selve fusjonen som et ønsket «tvangsekteskap».

Det var rystende å oppleve det totale fraværet av faglig kompetanse, eller forståelse for hva en kunstfaglig utdanning egentlig innebærer. Vi spør oss derfor om dette slutten for Den norske filmskolen og hvilken betydning dette får for framtida i norsk film.

Vi må tørre å stille spørsmål om hva man skal med et nasjonalt mandat og kunstfaglig utdannelse for film på høyeste nasjonale nivå om HINN har ambisjoner om at filmskolen skal bidra til å produsere «innhold» i fremtiden?

Disse alvorlige spørsmålene burde man selvfølgelig komme til bunns i før man inngår et kjærlighetsløst ekteskap med ukjent visjon og organisering, og med en helt ny dekan ved roret.

Søkerlisten til den nye dekanstillingen ble offentlig i forrige uke og, den bekrefter at det er all grunn til bekymring. Den tynne listen avslører pinlig liten interesse for stillingen som skal lede det nye kraftsenteret i audiovisuell utdanning på Lillehammer. Her skulle man forvente at de skarpeste hodene i den norske filmbransjen ville søke.

Om man sammenligner tilsvarende utlysninger på f.eks. Høyskolen Kristiania eller OsloMet i Oslo kan man begynne å danne seg et bedre bilde av luftslottet ved Mjøsa.

Vi frykter at Dnf vil forsvinne inn i et dragsug uten en solid kunstfaglig profil, og at skolen mister sin relevans. Dette burde bekymre hele bransjen. Vi må tørre å stille spørsmålet om HINN egentlig ivaretar «fadderoppdraget» de fikk for Norges nasjonale filmskole på en god måte?

Mvh,

Teresia Fant, Thomas Kristian Larsson, Lea Hilden, Ingrid Runde Saxegaard, Julie Marcus, Kine Storflor Grøtt, Oline Nordentoft, Stian Skjelstad, Jens Glomnes Hertzberg, Gøthe Lasse, Caroline Hitland, Elise Hanssen, Kristoffer Engholm Aabo, Idun Hermansen Kvasbø, Sebastian Raft, Toril Strøm, Amy Black Ndiaye, Live Skartveit, Sunniva Kviteberg, Linn Heidi Slåttøy, Odin Norum Kvistad, Anna Løvlund, Øyvind Holtmon, Iris Jenssen Nylændet, Emil Wahl, Anette Ruud Andersen, Thomas Grotmol, August Falch Sørheim, Karoline Sødal Sellæg, Gjermund Skog, Kornelia Eline Skogseth, Stian Tveiten, Leander Håvik, Wibecke Rønseth, Barbora Hollan, Oda Roth, Karolina Finnema, Renée Hansen Mlodyszewski, Magnus B.B. Lysbakken, Silje Nordseth, Alline De Almeida Lande, Yngvill Kolset Haga, Harald Mæle jr, Vilje Kathrine Hagen, Ingvar Kolbjørnsen, Øyvind Lierhagen Eriksen, Andrea Rådahl, Sofia Lersol Lund, Mikael Diseth, Knut Joner, Emilie Bredtved Hansen, Sigurd Bleken, Tarjei Sandvik Moe, Stian Kristiansen, Jo Lyngklip Kyhlensø, Solveig Nuin Stephens, Olivia Mai Sceibye, Hazir Ibrahimi, Simen August Borgnes, Sully Reed, Nina Buer Brun, Maren Skolem, Camilla Pavlikova Sandland, August Colding, Mads Lind Knudsen, Kjell Vassdal, Jørgen Færøy Flasnes, Runar Sørheim, Januar Omdahl, Johanna Pyykkö, Erika Calmeyer, Hans Kristian Riise, Martin Kruse, Kevin Kleiven, Linn Therese Kollerød, Ingrid Nordby, Signe Edelboe Rasmussen, Terje Gjendal, Andreas J.Riiser, Margrete Vinnem, John Erling Holmenes Fredriksen, Tobias Smith, Vidar Flataukan, Johan Pram, August Valentin Drenck, Nina Barbosa, Ingrid Skagestad og Mikal Hovland.

Toppfoto: fra en øvelse ved Den norske filmskolen.

MENY