Spillefilmen må styrkes nå.

Spillefilmen må styrkes nå.

«Norsk filminstitutt har valgt å gi spillefilmen et nødvendig finansieringsløft på årets fondsbudsjett, etter mange år med prioritering av dokumentarfilmen.» NFI-direktør Kjersti Mo svarer her på kritikken av omfordelingen av fondsmidlene.

Foto fra den norske kinovårens miks av dokumentar og spillefilm.

Det norske dokumentarmiljøet har i Rushprint satt spørsmåltegn ved at NFI justerer ned posten for konsulentvurdert dokumentarfilm i fondsbudsjettet for 2024. De viser til at NFI skriver at justeringene er gjort i tråd med et klart ønske fra bransjen om å prioritere spillefilm.  

Innspill fra bransjen

I forkant av årets budsjettarbeid har vi kjørt en systematisk prosess nettopp for å sikre en bredde av innspill fra bransjeorganisasjonene. I tillegg har vi sett på hvor store tilskudd som har gått til de ulike formatene over tid. Vi har også tatt inn over oss utviklingen i film- og kinobransjen som bransjen selv har ropt varsko om. 

Flere av bransjeorganisasjonene har vært tydelige på at spillefilmen bør styrkes med friske midler. De har også understreket at det trengs inflasjonsjustering av NFIs tilskudd, slik at filmer faktisk kan bli realisert, og for at innspillingen kan legges til Norge og gi sysselsetting i bransjen. 

På bakgrunn av dette helhetsbildet har NFI foretatt prioriteringer og blant annet valgt å inflasjonsjustere to viktige ordninger for spillefilmen: markedsordningen og tilskuddsordningen for konsulentvurdert spillefilm. For å oppnå dette, samtidig som vi ivaretar de andre prioriteringene i budsjettet, valgte NFI å justere ned noen andre fondsposter. Vi har også prioritert å budsjettere med en strategisk pott som gjør at vi kan sette inn midler der de trengs mest basert på trender i søknadsbunken, utvikling i markedet og innspillene vi får fra bransjen i neste innspillsrunde. Dette gjør vi fordi endringer i markedet skjer raskt og vi trenger handlingsrom for å kunne foreta justeringer gjennom året på bakgrunn av denne innsikten.

Vi trenger den norske spillefilmen

Etter flere år med voldsom prisvekst er det helt avgjørende å inflasjonsjustere tilskuddene til spillefilm. Hvis ikke vi tar dette grepet nå, ville det blitt vanskelig å lage spillefilm i Norge i framtiden.

Vi ser også at norske spillefilmer er utrolig viktige for besøkstallene på kino i en tid der medievanene er i endring. Dette blir også bekreftet av innspillene som har kommet inn i forbindelse med arbeid med Kino- og formidlingsstrategien. 

Sterkt dokumentarmiljø

Det norske dokumentarmiljøet har all grunn til å være stolte av hva norsk dokumentar oppnår, både her hjemme og internasjonalt. NFI har jobbet systematisk i mange år for å bidra til dette, noe dokumentaristene selv påpeker i sitt innlegg i Rushprint. Dersom vi tar høyde for inflasjon har fondet siden 2013 hatt en nedgang på 13%. I samme periode har dokumentar samlet hatt en klar oppgang i tildelte inflasjonsjusterte midler, sammenliknet med andre formater.

Norsk dokumentar skal fortsatt opp og fram. Dokumentarmiljøet har en kraft og et momentum som gir gode forutsetninger til finansiere prosjektene sine. De regionale sentrene og fondene har sterk kompetanse innen dokumentarformatet og kortfilmformatet og har historisk sett gitt mye tilskudd til disse formatene. Med den økningen som regionene har fått i årets statsbudsjett, som er det største noensinne, håper vi at den utviklingen fortsetter.

NFI vil foreta nye fondsjusteringer til våren ut fra utviklingen i søknadsbunkene, analyser og ny innspillsrunde fra bransjeorganisasjonene. 


Kjersti Mo er direktør i Norsk filminstitutt.


Les også:

«I stedet for å strupe utviklingen burde man gjort akkurat det motsatte.» (+)

«Nei, NFI, dette er ikke et klart ønske fra bransjen.»

 

Spillefilmen må styrkes nå.

Spillefilmen må styrkes nå.

«Norsk filminstitutt har valgt å gi spillefilmen et nødvendig finansieringsløft på årets fondsbudsjett, etter mange år med prioritering av dokumentarfilmen.» NFI-direktør Kjersti Mo svarer her på kritikken av omfordelingen av fondsmidlene.

Foto fra den norske kinovårens miks av dokumentar og spillefilm.

Det norske dokumentarmiljøet har i Rushprint satt spørsmåltegn ved at NFI justerer ned posten for konsulentvurdert dokumentarfilm i fondsbudsjettet for 2024. De viser til at NFI skriver at justeringene er gjort i tråd med et klart ønske fra bransjen om å prioritere spillefilm.  

Innspill fra bransjen

I forkant av årets budsjettarbeid har vi kjørt en systematisk prosess nettopp for å sikre en bredde av innspill fra bransjeorganisasjonene. I tillegg har vi sett på hvor store tilskudd som har gått til de ulike formatene over tid. Vi har også tatt inn over oss utviklingen i film- og kinobransjen som bransjen selv har ropt varsko om. 

Flere av bransjeorganisasjonene har vært tydelige på at spillefilmen bør styrkes med friske midler. De har også understreket at det trengs inflasjonsjustering av NFIs tilskudd, slik at filmer faktisk kan bli realisert, og for at innspillingen kan legges til Norge og gi sysselsetting i bransjen. 

På bakgrunn av dette helhetsbildet har NFI foretatt prioriteringer og blant annet valgt å inflasjonsjustere to viktige ordninger for spillefilmen: markedsordningen og tilskuddsordningen for konsulentvurdert spillefilm. For å oppnå dette, samtidig som vi ivaretar de andre prioriteringene i budsjettet, valgte NFI å justere ned noen andre fondsposter. Vi har også prioritert å budsjettere med en strategisk pott som gjør at vi kan sette inn midler der de trengs mest basert på trender i søknadsbunken, utvikling i markedet og innspillene vi får fra bransjen i neste innspillsrunde. Dette gjør vi fordi endringer i markedet skjer raskt og vi trenger handlingsrom for å kunne foreta justeringer gjennom året på bakgrunn av denne innsikten.

Vi trenger den norske spillefilmen

Etter flere år med voldsom prisvekst er det helt avgjørende å inflasjonsjustere tilskuddene til spillefilm. Hvis ikke vi tar dette grepet nå, ville det blitt vanskelig å lage spillefilm i Norge i framtiden.

Vi ser også at norske spillefilmer er utrolig viktige for besøkstallene på kino i en tid der medievanene er i endring. Dette blir også bekreftet av innspillene som har kommet inn i forbindelse med arbeid med Kino- og formidlingsstrategien. 

Sterkt dokumentarmiljø

Det norske dokumentarmiljøet har all grunn til å være stolte av hva norsk dokumentar oppnår, både her hjemme og internasjonalt. NFI har jobbet systematisk i mange år for å bidra til dette, noe dokumentaristene selv påpeker i sitt innlegg i Rushprint. Dersom vi tar høyde for inflasjon har fondet siden 2013 hatt en nedgang på 13%. I samme periode har dokumentar samlet hatt en klar oppgang i tildelte inflasjonsjusterte midler, sammenliknet med andre formater.

Norsk dokumentar skal fortsatt opp og fram. Dokumentarmiljøet har en kraft og et momentum som gir gode forutsetninger til finansiere prosjektene sine. De regionale sentrene og fondene har sterk kompetanse innen dokumentarformatet og kortfilmformatet og har historisk sett gitt mye tilskudd til disse formatene. Med den økningen som regionene har fått i årets statsbudsjett, som er det største noensinne, håper vi at den utviklingen fortsetter.

NFI vil foreta nye fondsjusteringer til våren ut fra utviklingen i søknadsbunkene, analyser og ny innspillsrunde fra bransjeorganisasjonene. 


Kjersti Mo er direktør i Norsk filminstitutt.


Les også:

«I stedet for å strupe utviklingen burde man gjort akkurat det motsatte.» (+)

«Nei, NFI, dette er ikke et klart ønske fra bransjen.»

 

MENY