Guldbaggen har endret kriteriene for skuespillerprisen: heretter skal den gå til profesjonelle skuespillere, ikke såkalte amatører. Det har ført til debatt i Sverige og anklager om en ekskluderende holdning i bransjen.

Foto: Noen av de nominerte filmene i år.
På mandag deles den svenske nasjonale filmprisen Guldbaggen ut. Men en uventet endring av regelverket for skuespillerprisen har stjålet mye av oppmerksomheten i forkant av utdelingene.
Det er en bitteliten omformulering i kriteriene som har skapt oppstandelse. Heretter er det ikke lenger slik at prisen bør gå til profesjonelle skuespillere – den skal gå til de profesjonelle. Dette står i kontrast til for eksempel den norske nasjonale filmprisen Amanda – som ikke har noen tilsvarende ekskluderende formuleringer for skuespillerprisen.
Endringen har skapt reaksjoner, særlig fra kritikerhold. Filmredaktøren i Sydsvenskan Mattias Oscarsson meldte for noen dager siden at avisen har besluttet å droppe forhåndsomtale av Guldbaggen som en protest mot de nye reglene.
Med de nye reglene gjør Guldbagge seg enda mer irrelevant», skriver han. «Hvorfor skulle profesjonelle skuespillere være redde for å konkurrere mot amatører?»
Han mener regelendringen skyldes en frykt hos den etablerte skuespillerstanden for den utfordringen de såkalte amatørene representerer:
«Fordi amatører som havner i riktig regissørs hender ofte kan være bedre, mer autentiske fordi de ikke har adoptert manerer eller har en bagasje av tidligere forestillinger som distraherer publikums opplevelse.»
Han viser til det voksende antallet prisvinnere med utradisjonell skuespillererfaring:
«Bare på 2020-tallet har Guldbagge-juryen selv valgt å dele ut skuespillerpriser til amatørene Uje Brandelius («Run Uje spring»), Granit Rushiti («Jeg er Zlatan») og Sigrid Johnson («Komediedronningen»). Går man tilbake til 2010-tallet, var vinnerne Nermina Lukac («Eat Sleep Die»), Lene Cecilia Sparrok («Sámi Blood») og Edda Magnason («Monica Z»).»
Anna Carlson, styreleder i Guldbaggejuryen, forsvarer endringen overfor Dagens Nyheter med at ”alle kategorier skal være profesjonelle, for å styrke yrket”.
Oscarsson mener det bare bekrefter inntrykket av Guldbaggen som en intern bransjefest.
«Handler ikke gallaen om å belønne de beste prestasjonene? Her får vi det svart på hvitt hva Guldbaggen er: en selskapsfest der de innvidde gir hverandre klaps på skulderen.».
Han får støtte av kritiker Hynek Pallas som i et innlegg i samme avis hevder at endringen er det motsatte av hva svensk film trenger akkurat nå.
«I lang tid har Guldbaggen vært overflødig å dekke på kultursidene og vise på SVT. Den eneste måten å gjøre den relevant på er at den stimulerer til filmens fremadrettethet som kunstform og synliggør det for publikum. I stedet snevrer denne beslutningen inn filmkulturen – det stikk motsatte av hva svensk film trenger.»
Han synes også amatør-etikketten er lite hensiktsmessig.
«Bak beslutningen om å endre reglene for å «styrke profesjonen», lurer snarere en styrking av den (kommersielle) skuespilleren som kapital og merkevare …»
Guldbaggegallaen finner sted 15.januar på Cirkus i Stockholm og sendes på SVT1 og SVT Play. I år er blant andre norske John Christian Rosenlund nominert for sitt foto på Hammarskjöld. Les mer om de nominerte her.
Foto: Noen av de nominerte filmene i år.
På mandag deles den svenske nasjonale filmprisen Guldbaggen ut. Men en uventet endring av regelverket for skuespillerprisen har stjålet mye av oppmerksomheten i forkant av utdelingene.
Det er en bitteliten omformulering i kriteriene som har skapt oppstandelse. Heretter er det ikke lenger slik at prisen bør gå til profesjonelle skuespillere – den skal gå til de profesjonelle. Dette står i kontrast til for eksempel den norske nasjonale filmprisen Amanda – som ikke har noen tilsvarende ekskluderende formuleringer for skuespillerprisen.
Endringen har skapt reaksjoner, særlig fra kritikerhold. Filmredaktøren i Sydsvenskan Mattias Oscarsson meldte for noen dager siden at avisen har besluttet å droppe forhåndsomtale av Guldbaggen som en protest mot de nye reglene.
Med de nye reglene gjør Guldbagge seg enda mer irrelevant», skriver han. «Hvorfor skulle profesjonelle skuespillere være redde for å konkurrere mot amatører?»
Han mener regelendringen skyldes en frykt hos den etablerte skuespillerstanden for den utfordringen de såkalte amatørene representerer:
«Fordi amatører som havner i riktig regissørs hender ofte kan være bedre, mer autentiske fordi de ikke har adoptert manerer eller har en bagasje av tidligere forestillinger som distraherer publikums opplevelse.»
Han viser til det voksende antallet prisvinnere med utradisjonell skuespillererfaring:
«Bare på 2020-tallet har Guldbagge-juryen selv valgt å dele ut skuespillerpriser til amatørene Uje Brandelius («Run Uje spring»), Granit Rushiti («Jeg er Zlatan») og Sigrid Johnson («Komediedronningen»). Går man tilbake til 2010-tallet, var vinnerne Nermina Lukac («Eat Sleep Die»), Lene Cecilia Sparrok («Sámi Blood») og Edda Magnason («Monica Z»).»
Anna Carlson, styreleder i Guldbaggejuryen, forsvarer endringen overfor Dagens Nyheter med at ”alle kategorier skal være profesjonelle, for å styrke yrket”.
Oscarsson mener det bare bekrefter inntrykket av Guldbaggen som en intern bransjefest.
«Handler ikke gallaen om å belønne de beste prestasjonene? Her får vi det svart på hvitt hva Guldbaggen er: en selskapsfest der de innvidde gir hverandre klaps på skulderen.».
Han får støtte av kritiker Hynek Pallas som i et innlegg i samme avis hevder at endringen er det motsatte av hva svensk film trenger akkurat nå.
«I lang tid har Guldbaggen vært overflødig å dekke på kultursidene og vise på SVT. Den eneste måten å gjøre den relevant på er at den stimulerer til filmens fremadrettethet som kunstform og synliggør det for publikum. I stedet snevrer denne beslutningen inn filmkulturen – det stikk motsatte av hva svensk film trenger.»
Han synes også amatør-etikketten er lite hensiktsmessig.
«Bak beslutningen om å endre reglene for å «styrke profesjonen», lurer snarere en styrking av den (kommersielle) skuespilleren som kapital og merkevare …»
Guldbaggegallaen finner sted 15.januar på Cirkus i Stockholm og sendes på SVT1 og SVT Play. I år er blant andre norske John Christian Rosenlund nominert for sitt foto på Hammarskjöld. Les mer om de nominerte her.