Tricia Tuttle forlater London Film Festival for å lede Berlinalen de neste årene. Hun står overfor en festival som hemmes av store budsjettkutt og en tysk kulturminister som krever vetorett over programmet.

Berlinalen er ved siden av Cannes, Venezia og Toronto verdens viktigste filmfestival. Å lede festivalen er ingen dans på rød løper. Den nytilsatte lederen Tricia Tuttle står overfor store utfordringer når hun nå skal lede Berlinalen inn i en ny tid. Ikke bare har festivalen måttet gjøre vesentlige endringer på grunn av budsjettkutt fra tyske myndigheter. Hun må forholde seg til en kulturminister som vil ha vetorett over det endelige programmet.
Det tyske kulturministeriet bidrar årlig med i overkant av 100 millioner kroner og vil selvsagt ha et ord med i laget når festivalens framtid planlegges. Men mange frykter for at festivalens uavhengighet vil vingeklippes i den pågående prosessen med å omstrukturere organisasjonsmodellen. Man behøver bare å se til den tyske kunstmønstringen Documenta for å innse hvor vanskelig det blir når finansiører og myndigheter legger seg i programmeringen.
Tuttle erstatter duoen Carlo Chatrian og Mariette Rissenbeek som etter neste festival i februar vil gi seg. Chatrian har hevdet at han sa opp sin stilling fordi ministeren krevde vetorett over programmet. Forholdene lå ikke lenger til rette for at han kunne fortsette, mente han. Rissenbeek signaliserte allerede i fjor at hun gir seg etter festivalen i 2024.
Sammen har de to lederne lykkes å navigere festivalen gjennom en krevende pandemi. Det de ikke har lykkes så godt med er å tiltrekke seg studiofilmer og Hollywoodstjerner. Helt siden festivalen oppsto under den kalde krigen har Hollywood hatt en sentral plass på festivalen. Men tidene har forandret seg. Akkurat som kinopublikummet ikke kommer tilbake for fullt, sliter også festivalene med å hanke alle inn igjen.
Tuttle er imidlertid optimistisk. I en pressemelding fra Berlinalen sier hun følgende:
“I have attended the Berlinale for many years as a professional and have really come to appreciate it very much. The Berlinale is a leader amongst A-list film festivals – welcoming and inclusive, and brimming with a breath-taking diversity of films. It’s a festival that shows cinema as a most vibrant, often magical artform, one which can transform how we see the world and how we understand each other. What an immense thrill and privilege it is to have this opportunity to lead this important Festival. I look forward to a very successful Berlinale in 2024, and to joining the team afterwards.”
Berlinalen er ved siden av Cannes, Venezia og Toronto verdens viktigste filmfestival. Å lede festivalen er ingen dans på rød løper. Den nytilsatte lederen Tricia Tuttle står overfor store utfordringer når hun nå skal lede Berlinalen inn i en ny tid. Ikke bare har festivalen måttet gjøre vesentlige endringer på grunn av budsjettkutt fra tyske myndigheter. Hun må forholde seg til en kulturminister som vil ha vetorett over det endelige programmet.
Det tyske kulturministeriet bidrar årlig med i overkant av 100 millioner kroner og vil selvsagt ha et ord med i laget når festivalens framtid planlegges. Men mange frykter for at festivalens uavhengighet vil vingeklippes i den pågående prosessen med å omstrukturere organisasjonsmodellen. Man behøver bare å se til den tyske kunstmønstringen Documenta for å innse hvor vanskelig det blir når finansiører og myndigheter legger seg i programmeringen.
Tuttle erstatter duoen Carlo Chatrian og Mariette Rissenbeek som etter neste festival i februar vil gi seg. Chatrian har hevdet at han sa opp sin stilling fordi ministeren krevde vetorett over programmet. Forholdene lå ikke lenger til rette for at han kunne fortsette, mente han. Rissenbeek signaliserte allerede i fjor at hun gir seg etter festivalen i 2024.
Sammen har de to lederne lykkes å navigere festivalen gjennom en krevende pandemi. Det de ikke har lykkes så godt med er å tiltrekke seg studiofilmer og Hollywoodstjerner. Helt siden festivalen oppsto under den kalde krigen har Hollywood hatt en sentral plass på festivalen. Men tidene har forandret seg. Akkurat som kinopublikummet ikke kommer tilbake for fullt, sliter også festivalene med å hanke alle inn igjen.
Tuttle er imidlertid optimistisk. I en pressemelding fra Berlinalen sier hun følgende:
“I have attended the Berlinale for many years as a professional and have really come to appreciate it very much. The Berlinale is a leader amongst A-list film festivals – welcoming and inclusive, and brimming with a breath-taking diversity of films. It’s a festival that shows cinema as a most vibrant, often magical artform, one which can transform how we see the world and how we understand each other. What an immense thrill and privilege it is to have this opportunity to lead this important Festival. I look forward to a very successful Berlinale in 2024, and to joining the team afterwards.”